Endelig tar politiet sinker!

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Endelig tar politiet sinker!

Legg inn av EdHunter N815 » 09 okt 2007, 12:17

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=173825

Det var på tide at en slik sak dukker opp. Når skal de for alvor begynne å håndheve regelen om at dersom du hindrer annen trafikk skal du stanse og slippe forbi? Jeg ser daglig f.eks. scootere, pensjonister og bobiler med 50 biler bak seg. Det er jo disse som indirekte skaper farlige situasjoner, med tanke på at folk er nødt til å ta stygge forbikjøringer for å komme seg til jobb/hjem på denne siden av nyttår...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 10 okt 2007, 19:11

Endelig kan noen sende hint til "mann med hatt" også... la dem kjøre så sagte dem vil, men gi dem plikt til å vike så snart køen bak er mer enn 2 biler.

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Terra N837
Overload!!!
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 11 okt 2007, 11:03

Det var pokker meg på tide :!:
Holdt på å gå bananas i sommerferien av de J"#¤% sinkene :!:
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 11 okt 2007, 13:25

Nå skal det sies at dette tilfelle er litt annerledes enn de som ligger konstant 10 km/t under og lager kø
På tungt trafikkerte riksvei 47 inn mot Haugesund satte han bare bilen sin i første gir - og lot kjøretøyet gli av gårde i 10-15 kilometer i timen i 50-sonen.
:)
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av Johnny » 16 okt 2007, 04:29

Er enig med Lie. Dette er et ektremt tilfelle og har ikke noe med de "vanlige" sinkene å gjøre. På en måte kan jeg forstå denne 61 åringens frustrasjon, problemet var at han lot det gå ut over noen som ikke hadde gjort ham noe, i dette tilfelle i hvertfall. Egentlig så burde han bare ha kjørt til side og sluppet denne travle bilisten forbi.
Det er som samferdselsministeren sier, det er alt for mange av oss som er for selvgode bak rattet her til lands. Alt for mange av oss tror vi er bedre enn det vi egentlig er, til å kjøre bil. Jeg har levd av å kjøre bil i flere år nå, og må si at det er lett å la seg irritere over mange medtrafikanters oppførsel i trafikken. Spesielt her på østlandet er det mange billister som lever med "jeg venter ikke på noen" mottoet. Presser seg frem, uansett. Hvordan tror de at de ville blitt oppfattet om de oppførte seg slik ellers i livet. Å ikke ta hensyn til andre, blir vanligvis ikke oppfattet som en positiv egenskap. Dette dreier seg også om de som har eeekstra god tid i trafikken, men likevel ikke slipper andre frem. Eller gir blaffen i at de lett ødelegger flyten i trafikken når de driter i å gi tegn til andre der det trengs. Jeg kan si en ting til dere, boys and girls, når det kommer til bruk av blinklys. Gi tegn når andre trafikanter kan ha behov for å vite hva du har tenkt å gjøre. Det er helt unødvendig å blinke i en rundkjøring, hvis du er mutters alene i det øyeblikket du kjører gjennom den. Tenk på norske rundkjøringer som vanlige kryss i det du kjører inn i dem, og rundkjøringer når du kjører ut og bruk blinklyset deretter. Jeg pleier å si at her til lands har vi i det store og det hele bare en skikkelig rundkjøring, Sinsenkrysset. Sinsenkrysset går det an å betrakte som forkjørsvei i det du kjører inn i den, slik reglene for kjøring i rundkjøringer sier. Resten er bare forvokste kumlokk.

Vet ikke om det er noen her som husker yrkessjåføren noen år tilbake, som ble så frustrert på en medtrafikant at han knuste ekstralysene hennes med et jernrør. Kjempeoppslag i media om en yrkessjåfør som hadde gått bananas. Det som skjedde var at en yrkessjåfør som var godt kjent på den aktuelle veistrekningen havnet bak en kvinnelig billist som var redd for at veien var glatt og kjørte derfor godt under fartsgrensen. Det vil si, ikke hele veien. Slik jeg husker historien, så ble yrkessjåføren med vogntoget liggende bak denne personbilen i flere mil uten å komme forbi. Problemet hans var at de plassene som det var mulig å smette forbi, økte personbilen farten for så å sette den ned igjen når veien ble svingete. Til slutt etter langt om lenge klarte vogtoget å komme seg forbi, og da var ikke kvinnen i personbilen sen om å protestere ved å blinke på vogntoget med fjernlysene for hun mente at farten hun holdt var mer enn høy nok, og likte ikke å bli forbikjørt. Personlig kan jeg si at dette er egentlig ganske klassisk. Lignende er selvopplevd et utall av ganger. Da randt det i midlertid over for sjåføren i vogntoget. Han stanset ved en midt-rabatt, slik at personbilen med kvinnen ikke kom forbi, gikk bak til kvinnen og knuste ekstralysene på bilen hennes, og hevet deretter jernrøret truende mot kvinnen. Sansynligvis så frustrert at han ikke visste hva han gjorde. Det som gjorde saken ekstra stygg var at det satt en unge i baksetet på personbilen. La meg presisere at jeg ikke forsvarer handlingene til denne sjåføren, de fleste ville ha talt til ti eller hundre om nødvendig. Men å forstå frustrasjonen som lå bak dette raseriet, har jeg ingen problemer med. Du er som yrkessjåfør veldig mye på veien, og når du en lang dag opplever den ene hensynsløse medtrafikanten etter den andre, så er det vanskelig å ikke bli forbanna. Vi som kjører tunge kjøretøy er avhengige av samarbeid fra personbillister for å kunne være med på å holde flyten i trafikken. Hva tror du som skjer når du ligger forran et vogntog, dere begge skal oppover en bakke og du glemmer å gi litt gass slik at du mister fart før bakken. Du er ca. 1500 kg. og har ca. 150 hk. Han bak deg har ca. 50000 kg og ofte ikke mer enn 420 hk motor å hente krefter fra. Du trenger bare trykke litt på gassen, mens han bak mister fart og må begynne å gire ned. Når han girer ned mister han enda mer fart og til slutt er det så vidt det siger opp bakken. Hva skjer med de bak han igjen. Jo de tenker, "hvorfor må denne jævla sinka ligge forran meg akkurat nå?". Noe som igjen fører til at de bak truer seg forbi på neste mulighet med kanskje biler i mot, for nå er de forbanna på det vogntoget som kjørte så sent i bakken i sted at de gir blaffen. Lite vet de om at det var en annen personbil som egentlig var grunnen til at det gikk så smått oppover brekka.

Han som mista besinnelsen fikk sin straff i form av både bøter, og at han ble forgjenger for en god stund. Kvinnen fikk så vidt jeg vet ikke noen reaksjon på at hun brøt veitrafikkloven ved å ikke slippe frem et bakenforliggende kjøretøy som tydelig viste at det ville forbi. Jeg tipper også at yrkessjåføren hadde en arbeidgiver som pushet på og derfor allerede hadde dårlig tid. Utvis hensyn for hverandre boys and girls, da blir det mye lettere for oss alle å ferdes i trafikken. Legg verdensmester faktene hjemme, for de har ikke noe ut i trafikken å gjøre i det hele tatt.
Jeg kunne holdt på en god stund til, men lar det ligge til en annen gang.

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 okt 2007, 09:24

Johnny skrev:(.......)

Mvh
Johnny
WORD!! Hvert eneste ett!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jørgen N1032
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1032
Navn: Jørgen Kvandal
Bil: 9-5 2,0 t Estate
Sted: Strømmen

Legg inn av Jørgen N1032 » 16 okt 2007, 22:12

Johnny, dette skulle ha stått i opplæringsbøkene til førerkortet. Meget bra skrevet.
-01 9-5 SE 2.0t Estate. Aut.
-00 9-3 SE. Solgt
-85 900 T16. Solgt

sintbrus

Legg inn av sintbrus » 16 okt 2007, 22:51

Johnny skrev:Jeg kan si en ting til dere, boys and girls, når det kommer til bruk av blinklys. Gi tegn når andre trafikanter kan ha behov for å vite hva du har tenkt å gjøre. Det er helt unødvendig å blinke i en rundkjøring, hvis du er mutters alene i det øyeblikket du kjører gjennom den.
Mvh
Johnny
Jeg er veldig enig i det meste du skriver, men jeg bet meg merke i den der med blinklyset.

Jeg av den oppfatning at hvis man bruker blinklyset hele tiden også der det strengt tatt ikke trengs, så blir det en vane. Og så lenge man har den vanen så glemmer ikke man det når det faktisk trengs! Det er jo bare en liten bryter som skal vippes den ene eller den andre veien!

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av Johnny » 17 okt 2007, 00:45

sintbrus skrev:
Jeg av den oppfatning at hvis man bruker blinklyset hele tiden også der det strengt tatt ikke trengs, så blir det en vane. Og så lenge man har den vanen så glemmer ikke man det når det faktisk trengs! Det er jo bare en liten bryter som skal vippes den ene eller den andre veien!
Er enig med deg sintbrus. Jeg tenkte på det etterpå at jeg ikke presiserte at det er selfølgelig bedre å blinke en gang for mye , en engang for lite, så fremt man gør det riktig. I tilstrekkelig god tid før, og så videre. Har du lagt deg til en vane med å blinke uansett, så gjør det selvfølgelig ingen ting om du også bruker blinklys til tross for at du er alene på veien. Det var ikke det jeg mente. Men mange virker til å aldri bruke blinklys, mens enkelte andre blinker i hytt og vær. Ta en av rundkjøringene i Drammen f. eks. Den med åpningen til Bragernestunellen på Bragernes-sida. For de som er lokalkjent i området. Der kommer gjerne jeg med 35 tonn fra Lierstranda og vil gjerne slippe å stanse. Jeg avpasser farten så godt jeg kan. Det kommer biler i begge feltene i mot, men om den som ligger i det innerste sporet skal rett frem eller til venstre er som oftest bingo. Fordi man lar blinklyset være. Jeg har mang en gang måttet bråbremse fordi han som såg ut til å være på vei østover plutselig kommer i fullt firsprang mot venstre for meg. Det er dog flere av disse som aldri blinker venstre, som derimot blinker seg ut til høyre når de kjører videre inn mot tunellen. Det hjelper jo de som er på vei inn i rundkjøringen fra tunellen, men det er en mager trøst for meg. Ofte står det ingen å venter på den siden heller, men de blinker seg ut for det. Det er litt av det jeg mener med å blinke i hytt og vær. I stedet for å bruke blinklyset informativt for meg, så bruker man det heller i løse lufta. Sutrepinne kan man kanskje kalle meg for, men dette er noe av det som bestemmer om en får god flyt i trafikken eller ikke. Og for en tung lastebil dreier dette seg i tillegg også om både økonomi og miljø.

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 17 okt 2007, 10:47

Angående blinklys: jeg gjør faktisk et poeng ut av å sjekke om noen kan dra nytte av at jeg blinker med blinklyset før jeg skrur det på. Det verste som finnes er folk som bruker blinklyset av gammel vane: de slenger på blinklyset og tuter og kjører uten å tenke seg mer om. De bruker jo blinklys, så da er alt i orden. Liksom. Man bør til enhver tid ha full kontroll over hva som foregår rundt en i trafikken, og da er det også enkelt å bedømme om blinklys er nødvendig eller ikke.
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 17 okt 2007, 12:28

Meget gott skrivet Johnny!!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar