Hjelle, N6 skrev:Spørsmålet er om en får kostpengar eller ei. Får en kostpengar er det spesifisert på løns og trekkoppgåva.[email protected] skrev:Spør her jeg...
På jobben min så jobber vi helgevakter. Det vil si 48 timer i strekk. Noen på jobben sa vi kunne få noe diett/kost ett-ellerannet skattefratrekk.. Har prøvd å finni det, men står ikke noe på brevet jeg fikk...
Får en ikkje kostpengar gjeld dette:
http://www.skatteetaten.no/Templates/Re ... O#post_3_2Slik eg oppfatter det får du ikkje trekke for kosten sidan det er fast skiftarbeid og under 48 timar.3.2.7 Merkostnader til kost og losji mv. ved opphold utenfor hjemmet
Må du av hensyn til arbeidet bo utenfor hjemmet, har du krav på fradrag for merkostnader på grunn av fraværet hvis du har dekket kostnadene selv. Du regnes ikke å bo utenfor hjemmet hvis fravær om natten bare skyldes opphold på arbeidsplassen inntil to døgn (til og med 48 timer), og dette inngår som en del av din ordinære arbeidstid, f.eks. ved skiftarbeid, arbeid på mobilt arbeidssted og sammenhengende vakter.
Er helgevaktene over 48 timar får en vel trekke ifrå 174 pr døgn om en har kokemuligheit og 269 pr døgn om en ikkje har kokemuligheit. Dessuten må du "sansynliggjere" type bustad om du krev 269 pr døgn.
For min del brukar eg å skrive ned døgna eg har jobba kvar veke i eit word-dokument som eg har på lur om det skulle verte spørsmål. Er ihvertfall eg har tolka det.
Ja vi jobber jo vanligvis 24 timersvakter, men i helgene og ved overtid blir det ofte 2 døgn.
Stasjonen har kokemuligheter, så da får jeg vel 174 pr døgn. Tror det dreier seg om 5 helgevakter i fjor.
Hvor skriver jeg dette på selvangivelsen? Er jo ikke noe eget punkt jeg kan korrigere som heter 3.2.7