Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk
Moderator: Moderatorer
Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk
Hei!
Som flere kjenner til er ikke det alltid like lett å få godkjent en ombygging/modifikasjon på bilen.
Selv om en har godkjenningspapirer og enn hvor minimalistisk endringen(e) måtte være.
Flere har fått klarsignal om at ”det skal ikke bli noe problem å få godkjent”, men dagen de møter opp for å godkjenne, så blir ombyggingen avslått.
Med svar som ”Det må være feil!”, ”Hvem har sagt det?”, ”Det er ikke tilfelle, dette blir i alle fall ikke godkjent!”.
En ser seg fort lei i at det skal måtte være slik.
Mange har kanskje brukt flere hundre tusener og til hvilken nytte, støvsamler i garasjen?
Nei, nå er det på tide å gripe fatt og få et EGET ombyggingsorgan.
Derfor oppfordrer jeg alle bilinteresserte til å bli medlem av Facebook-gruppen:
Vi er IKKE en 'marginal gruppe' som ønsker opprettelse av ombyggingsorgan!
http://www.facebook.com/reqs.php#!/grou ... 524&ref=mf
PS! Inviter gjerne så mange bilinteresserte venner og bekjente, som overhode mulig!
Vi kjører også en underskriftskampanje som allerede har oversteget 3700 signaturer, men vi trenger flere, mange flere!
Den finner dere her: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2555
Mer informasjon finner dere på Facebook-siden.
Mvh.
Christian Rio Jørgensen
Som flere kjenner til er ikke det alltid like lett å få godkjent en ombygging/modifikasjon på bilen.
Selv om en har godkjenningspapirer og enn hvor minimalistisk endringen(e) måtte være.
Flere har fått klarsignal om at ”det skal ikke bli noe problem å få godkjent”, men dagen de møter opp for å godkjenne, så blir ombyggingen avslått.
Med svar som ”Det må være feil!”, ”Hvem har sagt det?”, ”Det er ikke tilfelle, dette blir i alle fall ikke godkjent!”.
En ser seg fort lei i at det skal måtte være slik.
Mange har kanskje brukt flere hundre tusener og til hvilken nytte, støvsamler i garasjen?
Nei, nå er det på tide å gripe fatt og få et EGET ombyggingsorgan.
Derfor oppfordrer jeg alle bilinteresserte til å bli medlem av Facebook-gruppen:
Vi er IKKE en 'marginal gruppe' som ønsker opprettelse av ombyggingsorgan!
http://www.facebook.com/reqs.php#!/grou ... 524&ref=mf
PS! Inviter gjerne så mange bilinteresserte venner og bekjente, som overhode mulig!
Vi kjører også en underskriftskampanje som allerede har oversteget 3700 signaturer, men vi trenger flere, mange flere!
Den finner dere her: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2555
Mer informasjon finner dere på Facebook-siden.
Mvh.
Christian Rio Jørgensen
- Skavold
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk
Jeg ser poenget, men da må det også være veldig bilkyndige folk hos Vegvesenet som godkjenner biler individuelt, særlig ved litt større ombygginger. Jeg er ikke interessert i at "hva-som-helst" skal få rase rundt på veien, godkjent.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
Helt klart! Sikkerheten skal selvfølgelig ivaretas.
Er ikke snakk om at "hva som helst" skal godkjennes, men at en faktisk skal ha muligheten til ombygging innenfor rammer som kan godtas av begge parter.
Er ikke snakk om at "hva som helst" skal godkjennes, men at en faktisk skal ha muligheten til ombygging innenfor rammer som kan godtas av begge parter.
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Om reglement for ombygging er rotete, og vegvesenet setter inn offensiver for å kvitte seg med ombyggede/trimmede, ikkegodkjente biler fordi garasjeombyggingene begynner å bli litt vel vanlig, eller om garasjeombygging er det som må til fordi reglementet er så restriktivt og uoversiktlig at det ikke lønner seg å gjøre det lovlig..? Det er kanskje heller det som er diskusjonen..
For i realiteten har ikke biltilsynet tillatelse til å underkjenne en ombygging dersom all dokumentasjon foreligger, og at de viser at ombyggingen etterstiller gjeldende regler og kjøretøytekniske direktiver.. Så om det er mange som ikke får godkjent bilene her, så tror jeg heller man skal skylde på overentusiastiske deleleverandører som tilbyr 200.000K xenonkit og kufangere av utarmet uran, som 'fullt lovlig'. Det er det jo nødvendigvis ikke.
Har man forholdt seg til kjøretøyforskriften og testet og godskrevet spesifikasjonene av ombyggingen så er det faktisk ingen som vil kunne krangle..
Jeg mener forøvrig at kravene til ombygging bør være så streng som mulig. Vi har ingen andre instanser som sikrer oss mot å møte dødsfeller på veiene. (PKK er en lav (LAAAV!) minimumsterskel for forsvarlig stand)
For i realiteten har ikke biltilsynet tillatelse til å underkjenne en ombygging dersom all dokumentasjon foreligger, og at de viser at ombyggingen etterstiller gjeldende regler og kjøretøytekniske direktiver.. Så om det er mange som ikke får godkjent bilene her, så tror jeg heller man skal skylde på overentusiastiske deleleverandører som tilbyr 200.000K xenonkit og kufangere av utarmet uran, som 'fullt lovlig'. Det er det jo nødvendigvis ikke.
Har man forholdt seg til kjøretøyforskriften og testet og godskrevet spesifikasjonene av ombyggingen så er det faktisk ingen som vil kunne krangle..
Jeg mener forøvrig at kravene til ombygging bør være så streng som mulig. Vi har ingen andre instanser som sikrer oss mot å møte dødsfeller på veiene. (PKK er en lav (LAAAV!) minimumsterskel for forsvarlig stand)
Sist redigert av Haaka den 25 mar 2010, 20:41, redigert 1 gang totalt.
Hvis du bygger først og søker etterpå så har du i utgangspunktet skutt deg selv i foten.
Hos Vegvesenet liker de at du søker først og bygger etterpå.
Jeg har selv vært med på forskjellige bygg som forståsegpåere har ment at vi bare kan glemme å få godkjent.
Men vi søkte, var på møter, forklarte hva vi skulle gjøre, og vi fikk godkjent 95% av det vi ønsket.
Bare se på hva Ingvar har fått godkjent på sin Sonett:
"Følgende er godkjent av Biltilsynet:
-Motorbytte, og ombygging til midtmotor og bakhjulstrekk. Jeg har fått tak i et ombygd girkassehus som passer til dette. Motoren blir mest sannsynlig en B205 (altså tverrstilt) med Trionic 7, men original blir den ikke. For å montere motoren på en vettug måte har jeg begynt å konstruere (les: tegne, fy f for en jobb) en subframe som deretter skal styrkeberegnes i ansys.
-Bytte av hele hjulopphenget bak
-Bytte av fjører og dempere foran, samt ombygging for å få det til å passe
-Bytte av bremser, her har jeg tenkt på 9-5 bremser (da blir det 5x110 boltsirkel).
-Helbur
-Ny egenvekt."
viewtopic.php?f=25&t=11103
Men jeg er helt enig i at vi trenger like regler som Sverige har.
Hos Vegvesenet liker de at du søker først og bygger etterpå.
Jeg har selv vært med på forskjellige bygg som forståsegpåere har ment at vi bare kan glemme å få godkjent.
Men vi søkte, var på møter, forklarte hva vi skulle gjøre, og vi fikk godkjent 95% av det vi ønsket.
Bare se på hva Ingvar har fått godkjent på sin Sonett:
"Følgende er godkjent av Biltilsynet:
-Motorbytte, og ombygging til midtmotor og bakhjulstrekk. Jeg har fått tak i et ombygd girkassehus som passer til dette. Motoren blir mest sannsynlig en B205 (altså tverrstilt) med Trionic 7, men original blir den ikke. For å montere motoren på en vettug måte har jeg begynt å konstruere (les: tegne, fy f for en jobb) en subframe som deretter skal styrkeberegnes i ansys.
-Bytte av hele hjulopphenget bak
-Bytte av fjører og dempere foran, samt ombygging for å få det til å passe
-Bytte av bremser, her har jeg tenkt på 9-5 bremser (da blir det 5x110 boltsirkel).
-Helbur
-Ny egenvekt."
viewtopic.php?f=25&t=11103
Men jeg er helt enig i at vi trenger like regler som Sverige har.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Det var bare et av mange eksempler.
Selv har jeg sent en søknad før jeg gikk i gang med byggingen.
Poenget her er at de ombestemmer seg, strammer inn regelverket og blir generelt vanskelige å ha med å gjøre.
Det være seg uannsett hvilken fremtreden en opptrer med og dokumenter en fremlegger.
Selv har jeg sent en søknad før jeg gikk i gang med byggingen.
Poenget her er at de ombestemmer seg, strammer inn regelverket og blir generelt vanskelige å ha med å gjøre.
Det være seg uannsett hvilken fremtreden en opptrer med og dokumenter en fremlegger.
Ingen regler har tilbakevirkende kraft.
Har du fått papirer gjelder de.
De kan ikke komme i ettertid og forandre på det de har godkjent.
Men de prøver seg.
Jeg hadde en Land Rover fra 1957 med langsgående bakseter. Dette var en 12 seter.
Men bilen var kun registrert for 8. Jeg ville ha stemplet 12 i vognkortet siden jeg ville beholde bilen orginal og ikke skru ut seter.
Mannen på trafikkstasjonen gav meg beskjed om at det kunne jeg bare glemme siden langsgående seter ikke ble godkjent lenger. Jeg mente at regler ikke hadde tilbakevirkende kraft, og at han måtte godkjenne bilen min. Han sto på sitt og nektet.
Jeg skrev et brev til en litt høyere opp, og fikk bilen godkjent.
Mange av disse menneskene som jobber på trafikkstasjonene kan dessverre ikke sine egne regler. Eller de tolker dem på sin egen måte.
Har du fått papirer gjelder de.
De kan ikke komme i ettertid og forandre på det de har godkjent.
Men de prøver seg.
Jeg hadde en Land Rover fra 1957 med langsgående bakseter. Dette var en 12 seter.
Men bilen var kun registrert for 8. Jeg ville ha stemplet 12 i vognkortet siden jeg ville beholde bilen orginal og ikke skru ut seter.
Mannen på trafikkstasjonen gav meg beskjed om at det kunne jeg bare glemme siden langsgående seter ikke ble godkjent lenger. Jeg mente at regler ikke hadde tilbakevirkende kraft, og at han måtte godkjenne bilen min. Han sto på sitt og nektet.
Jeg skrev et brev til en litt høyere opp, og fikk bilen godkjent.
Mange av disse menneskene som jobber på trafikkstasjonene kan dessverre ikke sine egne regler. Eller de tolker dem på sin egen måte.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Okei, BT kan være vanskelige av og til, men det er ikke rart for det kommer nå jammen meg mye rart inn dit også. Og bygger man uten skriftlig å ha det klart hva man skal gjøre så har man jo seg selv å takke.
I tillegg til dette så er det ikke godt for disse gutta å godkjenne alle mulige slags ombygg, for det skal jo kontrolleres. Det må gjøres litt mer enn visuell besiktelse når det er snakk om store ombygginger, og jeg tror ikke de som griner for at dette er så vanskelig er klar over hva som faktisk kreves og hvor mye arbeid dette er!
På lista Helge har posta over der så kan det forresten legges til:
Økning av sporvidde med 300 millimeter
Egenbygde bærearmer foran og bak
Effekten er godkjent økt til 210 hk/320 Nm (husker ikke hva som sitter originalt i Sonetten, men det er vel rundt 70 hk).
Men dette er ikke rett fram å få godkjent, det sier seg selv. Alt må beregnes og dokumenteres av søker, og slik må det faktisk være. Spesielt så lenge man ikke betaler mange hundrelappene for visning og godkjenning.
I tillegg til dette så er det ikke godt for disse gutta å godkjenne alle mulige slags ombygg, for det skal jo kontrolleres. Det må gjøres litt mer enn visuell besiktelse når det er snakk om store ombygginger, og jeg tror ikke de som griner for at dette er så vanskelig er klar over hva som faktisk kreves og hvor mye arbeid dette er!
På lista Helge har posta over der så kan det forresten legges til:
Økning av sporvidde med 300 millimeter
Egenbygde bærearmer foran og bak
Effekten er godkjent økt til 210 hk/320 Nm (husker ikke hva som sitter originalt i Sonetten, men det er vel rundt 70 hk).
Men dette er ikke rett fram å få godkjent, det sier seg selv. Alt må beregnes og dokumenteres av søker, og slik må det faktisk være. Spesielt så lenge man ikke betaler mange hundrelappene for visning og godkjenning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Ser helt klart poengene, men det gjelder ikke å grine seg til noe og ikke vite hva som faktisk skal til.
Hver enkelt må selvsagt være innforstått med gangen i en ombyggingsprosess og vite hvilke regler som gjelder.
Har muligens formulert meg litt uklart rundt dette og tar selvkritikk for det.
Det som menes er som du også sier at de tolker reglene på sin egen måte og slår seg vrange.
Det skaper irritasjon og gjør at prosessen tidsmessig tar MYE lengre tid en hva det burde.
Det er også fler ting som er viktig å påpeke, som også er nevnt tidligere, men skal jeg liste opp alt så blir det omtrent en doktoravhandling.
Om du/dere leser skrivene som er linket til på facebook-siden så står det en del der.
Hver enkelt må selvsagt være innforstått med gangen i en ombyggingsprosess og vite hvilke regler som gjelder.
Har muligens formulert meg litt uklart rundt dette og tar selvkritikk for det.
Det som menes er som du også sier at de tolker reglene på sin egen måte og slår seg vrange.
Det skaper irritasjon og gjør at prosessen tidsmessig tar MYE lengre tid en hva det burde.
Det er også fler ting som er viktig å påpeke, som også er nevnt tidligere, men skal jeg liste opp alt så blir det omtrent en doktoravhandling.
Om du/dere leser skrivene som er linket til på facebook-siden så står det en del der.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ja, nå heter jo tråden din her "Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk", så da tar vel folk utgangspunkt i at det er det du mener....
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
Jo, får da håpe det
Opplyste dog noe av det som ligger til grunn for kampanjen.
Opplyste dog noe av det som ligger til grunn for kampanjen.
- stianj
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Christian? Du som kjøpte 9-5`n min? Se å få lagt ut noen bilder av den
2009 9-3 Aero XWD
Stemmer! Ja, får vel det etter hvert