Hjelp! Hjul BOM fast!
Moderator: Moderatorer
Hjelp! Hjul BOM fast!
Siden topptursesongen på ski i fjellet varer lenge, har jeg ventet til i dag med å skifte til sommerdekk. Boltene var et kapittel for seg selv, men det virkelige problemet er at to av hjulene sitter bom fast! Jeg har banket, sparket og slått, til og med prøvd meg med å senke jekken, men hjulene sitter like forømt bom fast! Det er alufelger.
Siden ingen dekkverksted er apne i Oslo på en lørdag, er det noen som vet om noe verktøy jeg kan bruke, og som jeg kan kjøpe på Biltema, Torshov eller lignende?
Siden ingen dekkverksted er apne i Oslo på en lørdag, er det noen som vet om noe verktøy jeg kan bruke, og som jeg kan kjøpe på Biltema, Torshov eller lignende?
N375 | 1995 900S 2.0i - solgt | for tiden uten Saab, men kjenner jeg må ha en igjen!
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Sted: Tromsø
sett bilen på bukker og legg deg under bilen og spark hardt i dekket så skal det nok løsne, sett en bolt inn med et par gjenger først så du ikke spenner felgen i bakken så du riper den opp
og gjør rent navet med stålbørst før du setter på sommerfelgene.
og gjør rent navet med stålbørst før du setter på sommerfelgene.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Ah! Nå snakker vi! Lettvintmetoder liker jeg! Bare løsne boltene såvidt, altså? Bittelitt? Boltene tåler det?
Merkelig hvor ille hjul og bolter satt i år. I høst var det en løk som anbefalte kobberfett på boltene - jeg har aldri slitt så grønnjævelig med boltene som jeg gjorde i kveld etter de av innsatt med nettopp kobberfett!!! I etterkant har jeg hørt noe om kobber og aluminium som ikke er noen god kombinasjon...?
Merkelig hvor ille hjul og bolter satt i år. I høst var det en løk som anbefalte kobberfett på boltene - jeg har aldri slitt så grønnjævelig med boltene som jeg gjorde i kveld etter de av innsatt med nettopp kobberfett!!! I etterkant har jeg hørt noe om kobber og aluminium som ikke er noen god kombinasjon...?
N375 | 1995 900S 2.0i - solgt | for tiden uten Saab, men kjenner jeg må ha en igjen!
- be_foto N710
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N710
- Navn: Bjørn Erik
- Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
- Sted: Blystadlia
- Kontakt:
jeg hadde samme problemet på min da jeg skulla ha av hjulene i fjor høst. Det jeg gjrode da er å løsna hjul boltene så det var ca 3-4 mm, tar ned vindune så du hører når lyden fra hjulet forandrer seg. for du hører det når det først slipper. kjør sakte og sving frem og tilbake så du får belsastnign på hjulene. Selv prøvde jeg å slå med stor slegge og alt muligrart. det hjalp ikke.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Har du noen gang sett et dekkverksted som drar til med moment? Det har jeg enda til gode og se. Men det finnes jo spesialpiper til Alufelger så slipper du i alle fall og skrelle av aluminiumen.Terra N837 skrev:Har sett mange dekkselgere som bruker luftverktøy når de fester hjulboltene
Idiotisk, da boltene skal tiltrekkes med ett visst moment..
Var en sommervikar som la om dekk til meg på mazdaen som brukte luftverktøy så sponfokket stod av felgen
Da ga jeg han det så øra flagret
Men nå tror jeg ikke det spiller noen rolle hva slags verktøy man skrur til hjulet med, det setter seg BOM uansett på en del biler. Blant annet så NG900 en stygg tendens til dette.
Men dette finnes det altså en enkel løsning på
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Jeg pusser alltid vekk rust fra navet og har på litt kopperpasta på navet og boltene når jeg bytter hjul, og hjula er like løse hver gang jeg bytter
Jeg bruker kopperpasta på stålfelger og aluminiumspasta på alufelger
Og så vasker jeg boltene og gjengene sikkelig før jeg har på pasta og skrur inn skruen, skrur ikke inn skruen med sand og skit
Jeg bruker kopperpasta på stålfelger og aluminiumspasta på alufelger
Og så vasker jeg boltene og gjengene sikkelig før jeg har på pasta og skrur inn skruen, skrur ikke inn skruen med sand og skit
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Takk for kjappe svar og tips. Alle hjulene er nå byttet. Kongerud og be_foto sine tips funket på ene forhjulet, men ikke bakhjulet. I frustrasjon smelte jeg til og med på brekket slik at bakhjulet med løse bolter låste seg på asfalten. Hjulet satt like fordømt bom fast!
Naboen som har OG9-3 kom til slutt med den avgjørende teknikken. Opp med jekken, av med brekket, så snurret jeg hjulet mens han banket med en stålbjelke på dekket. Da slapp det endelig. Denne teknikken har han åpenbart tilegnet seg som mangeårig OG9-3-eier
Aleks-ander sine tips om forbygging bør absolutt etterleves.
Naboen som har OG9-3 kom til slutt med den avgjørende teknikken. Opp med jekken, av med brekket, så snurret jeg hjulet mens han banket med en stålbjelke på dekket. Da slapp det endelig. Denne teknikken har han åpenbart tilegnet seg som mangeårig OG9-3-eier
Aleks-ander sine tips om forbygging bør absolutt etterleves.
- Peter
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Nå finnes det jo moment staver som du setter på mutter trekkeren da, som drar til med riktig moment uansett hvor mye du drar til med mutter trekker, men hvis man bruker det på alu felger så må man trekke til litt ekstra etterpå, for det momentet er beregnet for stål felger.KongerudN344 skrev:Har du noen gang sett et dekkverksted som drar til med moment? Det har jeg enda til gode og se. Men det finnes jo spesialpiper til Alufelger så slipper du i alle fall og skrelle av aluminiumen.Terra N837 skrev:Har sett mange dekkselgere som bruker luftverktøy når de fester hjulboltene
Var en sommervikar som la om dekk til meg på mazdaen som brukte luftverktøy så sponfokket stod av felgen
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Ja det har jeg settKongerudN344 skrev:Har du noen gang sett et dekkverksted som drar til med moment? Det har jeg enda til gode og se. Men det finnes jo spesialpiper til Alufelger så slipper du i alle fall og skrelle av aluminiumen.Terra N837 skrev:Har sett mange dekkselgere som bruker luftverktøy når de fester hjulboltene
Men nå tror jeg ikke det spiller noen rolle hva slags verktøy man skrur til hjulet med, det setter seg BOM uansett på en del biler. Blant annet så NG900 en stygg tendens til dette.
Men dette finnes det altså en enkel løsning på
Mekonomen i Tromsø, han som la om dekk til meg der sa at de ikke brukte luftverktøy!
Mazda 6
VW Polo
VW Polo