Jeg har nevnt til noen venner at man burde ha et mer nyansert system på utmålelse av straff og bøter for fart.EdHunter N815 skrev:Selvsagt har jeg cruise, men kan da ikke kjøre på den hele tiden. Bruker den ofte på langtur, men på småkjøring og bykjøring er det jo plent umulig å bruke den. Ikke kom og si at du aldri ved en tilfeldighet har havnet over, eksempelvis ved å holde gassen inne et sekund eller to for lenge ut av en rundkjøring, under forbikjøring, osv... Som sagt pleier jeg å ligge under, men av og til gasser man på litt for mye. Står de da på rett sted til rett tid så ryker lappen ganske lett, spesielt i 60-soner på litt for god vei.BridgeHome skrev:i 86 km/h har du mistet den
Neei da, vet at det er nokså enkelt med snurbotaab Men er vel cruisecontrol på de fleste turbo-saabene?
Ved å bruke et redskap hvor punkter om traffik, oversiktlighet, belysning og føre samt fotgjengerfaren ble tatt med i vurderingen.
fartsovertredelse 1-10(overtredelsene kan variere mye, mer én 5 vil vurderes mer spesifikt etter veistandard))
F.eks trafikk 1-5(lavt tall = lite trafikk)
Oversiktlig het 1-5(lavt tall = oversiktlig)
belysning1-5(lavt tall er best, sollys og veibelysning)
Føre 1-5(lavt tall er best, snø, grus, dårlig vei etc)
fotgjengerfare 1-10 (lavt er best, dette er mye viktigere én fart)
-60 = 5km/h trinn
70- = 7km/h trinn
ved å legge sammen summene 3+2+1+4+1+1=11-(6 antall punkter)=5 som multipleres med en grunnsum 300 = 1500,-(idag 2600-2900 uansett)
Her er det kjørt inntil 15 over, lite trafikk, dårlig belysning, bra føre, ingen fotgjengerfare, ved å gjøre det samme ved en skole ville det blitt 20-(6) * 300 = 4200,-) for en moderat overtredelse på 11-15 over hvor faren er mye større, idag er summen flat, noe jeg ikke forstår.
ved grand-slam blir det 8700,- kontra 7800,-
Her er det mulig å bøtelegge annen farlig adferd også som aldri blir gjort, uaktsom kjøring ved skole på dårlig føre 10+5-(2) = 13*300 = 3900,- uten at gitt fartsgrense ble brutt.
Dette fant jeg opp på 15min og det er sikkert mange hull, men 20 over = 20 over uansett fordi om bøtesatsene sier det......
Jeg ville fått for mine 91 i 80 på E6 forleden 3+1+2+3+1+1-(6)= 5 *300= 1500,- kontra 2600,-