Registrere bil i Sverige og kjøre i Norge ?
Moderator: Moderatorer
Registrere bil i Sverige og kjøre i Norge ?
Noen som vet om broren til dama kan kjøpe bil i Sverige, registrere den på meg og kjøre med den så mye og lenge han vil i Norge ? Dvs, kan JEG eie og ha en bil som ruller kun i Norge ? (må jo besiktes i Sverige da men annet enn det).
mvh
Timmy
Timmy
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Registrere bil i Sverige og kjøre i Norge ?
Nope
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Gisle N163
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Ikke i denne staten nei... Her har du ikke lov å så mye som kjøre en bil på svenske skilter på norsk førerkort.
Med mindre det er kun i transportøyemed. Da jeg jobba i Avis fikk jeg dispansasjon for å flytte en svensk leiebil fra Kristiansand til Oslo. (til og med en Saab 9-3 2,3T... uten at det har noe med saken å gjøre...)
- Men for å svare på spm.. NEI det kan hun ikke.
Edit: med mindre hun blir svensk statsborger da, men da må hun jo ha opphold og arbeidstillatelse i Norge... (tror jeg)
-Gisle
Med mindre det er kun i transportøyemed. Da jeg jobba i Avis fikk jeg dispansasjon for å flytte en svensk leiebil fra Kristiansand til Oslo. (til og med en Saab 9-3 2,3T... uten at det har noe med saken å gjøre...)
- Men for å svare på spm.. NEI det kan hun ikke.
Edit: med mindre hun blir svensk statsborger da, men da må hun jo ha opphold og arbeidstillatelse i Norge... (tror jeg)
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- rolfi
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
det blir nesten hodejakt om han blir stoppa med norsk førerkort i utenlandsregga bil.
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
- [email protected]
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Tror ikke du er den første som har tenkt den tanken nei.. Sååå billige 93 Aero'r der borte da. Men NEI
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
med mindre det var en aero så er i så fall det en veldig sjelden bil!Gisle N163 skrev:til og med en Saab 9-3 2,3T... uten at det har noe med saken å gjøre...)
uten at det har noe med saken å gjøre det heller
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Gisle N163
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Var nok en aero, gitt .Edward N812 skrev:med mindre det var en aero så er i så fall det en veldig sjelden bil!Gisle N163 skrev:til og med en Saab 9-3 2,3T... uten at det har noe med saken å gjøre...)
Svenskene har litt høyere standard på bilparken sin.. lurer på om det skyldes prisene her i Furet Værbit i motsetning til Søta bror.
Ikke at det fremdeles har noe mer med topic å gjøre... beklager til trådstarter... hehe.. tilgi oss.
'96 Saab 900R Turbo
- Joachim N370
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
OT: har nok hevet ut det Edward mente med sjelden Eneste 9-3 Viggen som har 2,3T av 9-3'eneGisle N163 skrev:Var nok en aero, gitt .Edward N812 skrev:med mindre det var en aero så er i så fall det en veldig sjelden bil!Gisle N163 skrev:til og med en Saab 9-3 2,3T... uten at det har noe med saken å gjøre...)
Svenskene har litt høyere standard på bilparken sin.. lurer på om det skyldes prisene her i Furet Værbit i motsetning til Søta bror.
Ikke at det fremdeles har noe mer med topic å gjøre... beklager til trådstarter... hehe.. tilgi oss.
9³ TurboX
Hehe, har fått svar på spörsmålet mitt jeg. Så nå kan dere skriva hva som helst her
mvh
Timmy
Timmy
Helt formelt så kan du kjøre svenskregisrert bil i Norge med norsk førerkort under følgende forutsetninger:
1. Du har fått en disp. Henter / bringer leibil etc.
2. Du er folkeregister-registrert som bosatt i Sverige, og har flere overnattinger "hjemme" i Sverige enn i Norge.
3. Bilens eier, såfremt han kan kjøre den lovlig i Norge, sitter i bilen mens du kjører.
4. Du slipper nok unna om du er bilmekaniker og det firma der du jobber har bilen inne for reperasjon, og det er nødvendig å prøvekjøre bilen.
Moralen er: Skaff deg jobb nær svenskegrensa og kjøp bolig i Sverige.
Kjørte svensk SAAB 99 EMS et lite halvår i Norge for drøyt 20-25 år siden. Min bil fikk feil i Sverige og lånte bil av storebror som hadde leiebilfirma i Sverige, med offisiell leiekontrakt. Tolleren på grensa spurte hvorfor jeg hadde svensk bil og jeg forklarte at det var en leiebil fordi min hadde brutt sammen. Da sa han OK. Han gjorde feil, visste ikke bedre eller var snill, men det var uansett ikke i følge regelverket. Bilen skulle blitt parkert på grensa hos tollen og taxi eller norsk leiebil skulle blitt brukt videre. I dag hadde dette ikke gått. Både politiet og tollvesenet er obs på problemstillingen. Som norsk får du problem hvis du vil leie bil i Sverige, leiebilfirmaet vil at du garanterer at du ikke skal til Norge med bilen. Flere av de store utleiefirmaene har opplevd at leibiler er blitt beslagelagt i tollen.
1. Du har fått en disp. Henter / bringer leibil etc.
2. Du er folkeregister-registrert som bosatt i Sverige, og har flere overnattinger "hjemme" i Sverige enn i Norge.
3. Bilens eier, såfremt han kan kjøre den lovlig i Norge, sitter i bilen mens du kjører.
4. Du slipper nok unna om du er bilmekaniker og det firma der du jobber har bilen inne for reperasjon, og det er nødvendig å prøvekjøre bilen.
Moralen er: Skaff deg jobb nær svenskegrensa og kjøp bolig i Sverige.
Kjørte svensk SAAB 99 EMS et lite halvår i Norge for drøyt 20-25 år siden. Min bil fikk feil i Sverige og lånte bil av storebror som hadde leiebilfirma i Sverige, med offisiell leiekontrakt. Tolleren på grensa spurte hvorfor jeg hadde svensk bil og jeg forklarte at det var en leiebil fordi min hadde brutt sammen. Da sa han OK. Han gjorde feil, visste ikke bedre eller var snill, men det var uansett ikke i følge regelverket. Bilen skulle blitt parkert på grensa hos tollen og taxi eller norsk leiebil skulle blitt brukt videre. I dag hadde dette ikke gått. Både politiet og tollvesenet er obs på problemstillingen. Som norsk får du problem hvis du vil leie bil i Sverige, leiebilfirmaet vil at du garanterer at du ikke skal til Norge med bilen. Flere av de store utleiefirmaene har opplevd at leibiler er blitt beslagelagt i tollen.
SAAB born from jets, nearly killed by morons.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det som skjer reint praktisk om en vert stoppa med utenlandsk bil i Norge som en ikkje er berettiga til å køyre her i landet (unntak nemnt av Baard over, i tillegg er deklareringsskjema i forbindelse med import av aktuelle bil godtatt), er at en vil få krav om å registrere bilen på norske skilt, og utan bruksfrådrag...
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
mente selvsagt viggen ja
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s