Demonstrasjoner i Oslo(Tidligere "Gaza")
Moderator: Moderatorer
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Demonstrasjoner i Oslo(Tidligere "Gaza")
Først vil jeg bare si at dette er kanskje feil plass å snakke om dette, men har endel tanker i sinne som bare må ut...
Jeg kjenner det norske blodet koke, som mitt engelske blod kokte etter terror-angrepene i London. Hvorfor skal en viss prosent av "våre" palestinere absolutt lage H****** her pga noe som skjer så langt borte? Demonstrasjoner er helt OK for min del, og veldig bra i noen tilfeller, men å begynne å angripe butikker/folk++ her til lands pga det som nå skjer på Gaza er jo bare patetisk og virker mot sin hensikt. Det sier endel om tankegangen til disse "ekstremistene", og har nesten fått meg til å holde med Israel i denne konflikten, men når sant skal sies har begge parter like mange svin på skogen.
Men en kan spør seg selv: Om en person hadde stått mellom kvinner og barn, og skutt mot deg og din familie, så ville du skutt tilbake, selv om sjansen er stor for at uskyldige blir såret/drept...
Dette er et vanskelig tema, med mange meninger, jeg prøver alltid å se ting fra flere sider, og det kan være vanskelig. Jeg synes ikke synd på verken Palestina eller Israel, men synes synd på all uskyldige sivilbefolkningen på begge sider som har lidd i lang tid.
Da er det bare å komme med innspill, men vær så snill, hold dette saklig.
Jeg kjenner det norske blodet koke, som mitt engelske blod kokte etter terror-angrepene i London. Hvorfor skal en viss prosent av "våre" palestinere absolutt lage H****** her pga noe som skjer så langt borte? Demonstrasjoner er helt OK for min del, og veldig bra i noen tilfeller, men å begynne å angripe butikker/folk++ her til lands pga det som nå skjer på Gaza er jo bare patetisk og virker mot sin hensikt. Det sier endel om tankegangen til disse "ekstremistene", og har nesten fått meg til å holde med Israel i denne konflikten, men når sant skal sies har begge parter like mange svin på skogen.
Men en kan spør seg selv: Om en person hadde stått mellom kvinner og barn, og skutt mot deg og din familie, så ville du skutt tilbake, selv om sjansen er stor for at uskyldige blir såret/drept...
Dette er et vanskelig tema, med mange meninger, jeg prøver alltid å se ting fra flere sider, og det kan være vanskelig. Jeg synes ikke synd på verken Palestina eller Israel, men synes synd på all uskyldige sivilbefolkningen på begge sider som har lidd i lang tid.
Da er det bare å komme med innspill, men vær så snill, hold dette saklig.
Sist redigert av Andrew N1328 den 15 jan 2009, 06:47, redigert 1 gang totalt.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
Re: Gaza
Jeg har egentlig ikke satt meg så dypt inni denne konflikten(dessverre). Demonstrer gjerne, men hvorfor bruke vold? Kollega av en kompis av meg fikk jo trødd ei jernstang opp i trynet. Hvorfor? Hvorfor knuse butikker og ødelegge for andre? Det er mange uskyldige som rammes her og, bare pga av demonstrasjoner? Helt bak mål syns jeg hvertfall.
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk
Andree N1021
Andree N1021
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg driter for å være helt ærlig tvert i både Gaza og Istrael, klarer bare ikke å engasjere meg i alle konflikter rundt om.
Media i dag har etter min mening skapt en unødvendig nærhet til all elendighet i verden, og jeg klarer bare ikke å føle at noe av det som skjer i midtøsten angår meg på noen måte. Vi får bare høre om krig og sult og dritt, men aldri et kvekk om positive nyheter på andre siden av jorden.
Slike saker har en enorm salgsverdi for media, og de vet at mange engasjerer seg i konflikter som er religiøst ladet. Dette utnytter de til det fulle, og fremstillingen av denne konflikten er en helt annen enn hvis noe tilsvarende skjer f.eks. i Afrika, kanskje til og med med både 10 og 100 ganger så mange skadelidende!
Selvsagt er det jo trist med sivile uskyldige mennesker som lider, men poenget er at det er jo ikke unikt akkurat, det er bare media som blåser det så vanvittig opp.
Når det gjelder demonstrasjonene har jeg bare en ting å si; sett pakket på første fly til Gaza, uansett side i saken! Hvis de absolutt skal sloss og ødelegge for saken sin så er det der de hører hjemme.
Media i dag har etter min mening skapt en unødvendig nærhet til all elendighet i verden, og jeg klarer bare ikke å føle at noe av det som skjer i midtøsten angår meg på noen måte. Vi får bare høre om krig og sult og dritt, men aldri et kvekk om positive nyheter på andre siden av jorden.
Slike saker har en enorm salgsverdi for media, og de vet at mange engasjerer seg i konflikter som er religiøst ladet. Dette utnytter de til det fulle, og fremstillingen av denne konflikten er en helt annen enn hvis noe tilsvarende skjer f.eks. i Afrika, kanskje til og med med både 10 og 100 ganger så mange skadelidende!
Selvsagt er det jo trist med sivile uskyldige mennesker som lider, men poenget er at det er jo ikke unikt akkurat, det er bare media som blåser det så vanvittig opp.
Når det gjelder demonstrasjonene har jeg bare en ting å si; sett pakket på første fly til Gaza, uansett side i saken! Hvis de absolutt skal sloss og ødelegge for saken sin så er det der de hører hjemme.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Nå er vel det store flertall av de som lager bråk nordmenn, fra bl a Blitz-miljøet. Tror ikke så mange av dem har satt seg inn i konflikten heller...EdHunter N815 skrev: Når det gjelder demonstrasjonene har jeg bare en ting å si; sett pakket på første fly til Gaza, uansett side i saken! Hvis de absolutt skal sloss og ødelegge for saken sin så er det der de hører hjemme.
Selve konflikten er jo ganske spesiell, da hele greia bunner i et FN-vedtak som gjorde at mange palestinere plutselig bodde på "feil" sted. Gaza var ikke med i det området som ble bestemt å skulle bli til Israel av FN i 1947, men det ble senere okkupert av Israel, fordi det er en del av det landet som er lovet jødene i en gammel bok de har (det gamle testamentet). Det har de fått lov til i alle år fordi USA støtter F***. I tillegg kommer den undertrykkelse som Israel daglig utøver mot palestinerne, så da er det vel ikke så rart at det finnes en sterk motstandsbevegelse, men selv om de har rett til å slåss mot okkupasjonsmakten, så er ikke metodene de bruker helt bra. Men slik som Israel nå holder på, så har de vel tatt igjen Hamas, og vel så det. De bryter folkeretten, bomber sivile mål inkludert ambulanser (!) og nekter pressen innreise til området.
Avskaff religion! Må da være en god start...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Eirik
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Som TurboTor_ N579 sier i signaturen sin:Ingvar N629 skrev: Avskaff religion! Må da være en god start...
*Personally its not God I dislike, its his fan club I cant stand*
25 Year anniversary of Saab 9000
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg kunne ikke brydd meg mindre, enten det er nordmenn, palestinere eller israelere så kan de pakkes ned og sendes i krigen for meg. Kanskje de hadde fått litt bedre perspektiv på ting og roet seg ned noen hakk etter å ha levd i bomberegn i noen uker (hvis de mot formodning overlever).Ingvar N629 skrev:Nå er vel det store flertall av de som lager bråk nordmenn, fra bl a Blitz-miljøet. Tror ikke så mange av dem har satt seg inn i konflikten heller...
Jeg kunne ikke være mer enig, i alle fall på visse områder. Problemet er ikke at folk har en personlig religion og at de tror på noe, men at religionen er organisert og blir blandet med politikk. Gjør alle styringsorganer i verden religiøst uavhengige, og vi vil umiddelbart se en verden som er ufattelig mye bedre.Ingvar N629 skrev:Avskaff religion! Må da være en god start...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
En ting er jo denne konflikten sett i perspektiv av mye andre globale problemer, kriging, sult osv.. Men det blir litt lettvint å skylde på media for at man har hørt det før. Det er jo en ganske reell nyhetsverdi i at Israels invasjon av Gaza symboliserer en totalsvikt i progresjonen mot en løsning på problemet. At så og så mange dør, og så og så mange skades og sliter er jo en selvfølge, men også selvfølger må konstateres, og at media velger å bruke dette elementet i denne krigen er da ikke rart, det får bli opp til allmenheten å se nyansene..
Personlig har jeg letet en del for å finne ut om Israels beslutning har vært riktig. Avfyrer hamas raketter direkte inn i Israel, eller har kanskje hovedmålene vært okkupasjonsbosettinger (opprinnelig palestinsk område)? Har Israel lidt reelle tap som resultat av dette? Har Israel noen gang krevd noen større påskudd for å gang på gang slå et terrorisert folk med et av verdens største militærvåpen? Noen som har svar?
Støtt det palestinske folk, deres folkevalgte og håp at blivende president Obama innen kort tid får presset Israel til tilbaketrekning før utfallet av manglende palestinsk styre og kommende valg av ny Israelsk regjering vil komme til å eskalere konflikten til nye høyder.. (ps. hamas er ingen snille gutter heller, så ikke misforstå)
Personlig har jeg letet en del for å finne ut om Israels beslutning har vært riktig. Avfyrer hamas raketter direkte inn i Israel, eller har kanskje hovedmålene vært okkupasjonsbosettinger (opprinnelig palestinsk område)? Har Israel lidt reelle tap som resultat av dette? Har Israel noen gang krevd noen større påskudd for å gang på gang slå et terrorisert folk med et av verdens største militærvåpen? Noen som har svar?
Støtt det palestinske folk, deres folkevalgte og håp at blivende president Obama innen kort tid får presset Israel til tilbaketrekning før utfallet av manglende palestinsk styre og kommende valg av ny Israelsk regjering vil komme til å eskalere konflikten til nye høyder.. (ps. hamas er ingen snille gutter heller, så ikke misforstå)
- Torkil_N1282
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1282
- Navn: Torkil Rasmussen
- Bil: Saab 9-5 2.0T 2004 Estate
- Sted: Ålesund
Personlig prøver jeg å ikke diskutere dette for mye, men blir selvfølgelig forbannet når jeg ser ekstremister knuser butikker, går til angrep på politiet og reportere. Og når de synker så lavt å bruker barn som skjold, så lurer jeg bare på hva i H****** de tenker med. Å si at flertallet av de som lager bråk er nordmenn, er vel helt feil. Det fleste som lager bråk i "demostrasjonene" er innvandrere og endel blitzere.
Konflikten: Jeg støtter ingen, men jeg ville nok angrepet Hamas om jeg var Israel. Men vi får alle håpe det blir en fredelig løsning.
Konflikten: Jeg støtter ingen, men jeg ville nok angrepet Hamas om jeg var Israel. Men vi får alle håpe det blir en fredelig løsning.
Saab 9-5 2004 2.0t aut Vector estate
Volvo S60 2013 D2 R-design
Volvo V60 2013 D2
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997
- Haaka
- 2.0 bar
Hva om du var Hamas?Torkil_N1282 skrev:Konflikten: Jeg støtter ingen, men jeg ville nok angrepet Hamas om jeg var Israel. Men vi får alle håpe det blir en fredelig løsning.
Det er jo fint å håpe, men det blir jo ingen fredelig løsning om det skulle være opp til de to stridende parter å bli enige, spesielt når de har en såpass lang tradisjon for å nemlig ikke komme til enighet. Da er det opp til samfunnet utenfor å ta standpunkt i saken, og jeg mener det er utelukkende feil å gå til krig, det er utelukkende feil å angripe taktisk der det ikke er mulig å angripe taktisk (da Hamas er flyktig blandt sivile), og det er utelukkende feil når en solid og relativt samlet regjering ikke klarer å finne alternativ, og det er utelukkende feil av omverden utenfor midtøsten å ikke anerkjenne Hamas som den eneste representativ for Palestina. Da ville jeg som Hamas sikret folket de grunnleggende humanitære nødvendigeter, og fightet det lille man hadde kunnet, noe jeg forstår de har gjort.
Men igjen, Israel beskylder Hamas for terrorisme.. Kan noen fortelle meg at Hamas har gjort noe annet enn å forsvare et okkupasjonsterritorium som rettmessig tilhører palesinere, som allerede anerkjent av både FN og det internasjonale samfunn!? Da er det litt feil av Israel å 'forsvare' et folk de selv har innsatt på et okkupert område..
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Ekstremistene som går til angrep rundt i Oslos gater er like (om ikke mer) idiotiske enn Israel, om du spør meg. Israel har i det minste en svak grunn til å reagere. Hamas tar jo selvsagt kaka og har ødelagt for hele palestina, som de liksom skal tilhøre. Ja avskaff reiligion, og send alle de voldelige demonstrantene til hjemlandene sine om det ikke er Norge. OG BRENN BLITZ-HUSET EN GANG FOR ALLE.
Media er her for å fortelle oss alle om det vi bryr oss mest om, og det er tilfeldigvis en god blanding av verdens viktigste hendelser, og verdens/landets mest interessante hendelser. Om du kun er interessert i de nyhetene som har noe å si for hele verden Ed, så er du egentlig litt alene, men du har allikevel ingen vanskeligheter med å tråle litt mer internasjonale nyhetssider og få med deg hva som skjer i Afrika. Hvordan ka du mene media BLÅSER opp det som blir opplyst på nyheter den dag i dag? eksempler?
Media er her for å fortelle oss alle om det vi bryr oss mest om, og det er tilfeldigvis en god blanding av verdens viktigste hendelser, og verdens/landets mest interessante hendelser. Om du kun er interessert i de nyhetene som har noe å si for hele verden Ed, så er du egentlig litt alene, men du har allikevel ingen vanskeligheter med å tråle litt mer internasjonale nyhetssider og få med deg hva som skjer i Afrika. Hvordan ka du mene media BLÅSER opp det som blir opplyst på nyheter den dag i dag? eksempler?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
Hmm, var på visning rundt ved ambassaden i dag, knuste ruter, dårlig tagging og søppel rundtomkring. Lurer på hvilken forskjell det gjorde!
Når tilstandene er så dramatiske at de eneste sivile hjelpearbeiderne i gaza er to norske leger så sier det seg selv at man ikke trenger å blåse opp saken, det er sprø, harde fakta!
Når tilstandene er så dramatiske at de eneste sivile hjelpearbeiderne i gaza er to norske leger så sier det seg selv at man ikke trenger å blåse opp saken, det er sprø, harde fakta!
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Haaka
- 2.0 bar
http://www.youtube.com/watch?v=PnB38MR5vdk" onclick="window.open(this.href);return false;
Gammel film fra før siste 'våpenhvile'. Se gjerne del to og tre også.
De første tallene tidlig i innslaget sier noe om saken i seg selv, også som den står idag, da tallene nok er atskillig mer differensiert. Den sier også noe om hvor mye mer nyansert og korrekt norske medier dekker konfliken. Blåst opp eller ikke, så er den i allefall nyansert, der andre medier i andre land er sterkt det motsatte...
Norske demonstrasjoner er for meg uinteressant annet enn det som synes utad. Om det er voldelig eller koselige fakkeltog er det like viktig uansett for å sende et signal ut. At folk skal begynne å ødelegge ting kan også debatteres om hvorfor demonstrasjonene har utartet seg slik de har gjort. Kanskje er det noen som har brettet seg frem på forsida av dagbladet med et utsagt så på tryne som dama selv..
Hamas er som sagt ingen snillinger, men du verden for en presset situasjon dette er. Hamas har heller aldri hatt noen forutsetninger for å gjøre noe særlig annet enn det de har gjort, da hele omverdnen har tatt de for uegnet å være. Om de ikke har støtte værken innad eller utad for å håndheve et våpenhvile og viderevorhandle osloavtalen så kan de bare prøve så mye de bare vil, og vesten og Israel kommer fortsatt å ta de for å være terrorister, noe de i utgangspunktet aldri har vært.(EU og USA har listet hele hamas som terrororganisasjon siden dag en, hvor andre har listet en enkel underorganisasjon som terrororganisasjon. Det er jo ingen ny sak, historisk, for de større stridende regjeringer å kalle sin mindre motpart for terrorister, men det med dårlig hell, og slik blir det ingen fred. Så bare ikke kall 'Hamas' værstingen..)
De første tallene tidlig i innslaget sier noe om saken i seg selv, også som den står idag, da tallene nok er atskillig mer differensiert. Den sier også noe om hvor mye mer nyansert og korrekt norske medier dekker konfliken. Blåst opp eller ikke, så er den i allefall nyansert, der andre medier i andre land er sterkt det motsatte...
Norske demonstrasjoner er for meg uinteressant annet enn det som synes utad. Om det er voldelig eller koselige fakkeltog er det like viktig uansett for å sende et signal ut. At folk skal begynne å ødelegge ting kan også debatteres om hvorfor demonstrasjonene har utartet seg slik de har gjort. Kanskje er det noen som har brettet seg frem på forsida av dagbladet med et utsagt så på tryne som dama selv..
Hamas er som sagt ingen snillinger, men du verden for en presset situasjon dette er. Hamas har heller aldri hatt noen forutsetninger for å gjøre noe særlig annet enn det de har gjort, da hele omverdnen har tatt de for uegnet å være. Om de ikke har støtte værken innad eller utad for å håndheve et våpenhvile og viderevorhandle osloavtalen så kan de bare prøve så mye de bare vil, og vesten og Israel kommer fortsatt å ta de for å være terrorister, noe de i utgangspunktet aldri har vært.(EU og USA har listet hele hamas som terrororganisasjon siden dag en, hvor andre har listet en enkel underorganisasjon som terrororganisasjon. Det er jo ingen ny sak, historisk, for de større stridende regjeringer å kalle sin mindre motpart for terrorister, men det med dårlig hell, og slik blir det ingen fred. Så bare ikke kall 'Hamas' værstingen..)
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Denne var bra! anbefaler alle å se de, selv om det var "tørt" stoff da det handler om statistikk osv...Haaka skrev:http://www.youtube.com/watch?v=PnB38MR5vdk
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
- Skavold
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Hele Midtøstenkonflikten er egentlig bare et bevis på at "vi" kristne ikke er det spøtt bedre enn muslimene. F***, altså, jeg blir så forbannet provosert av at kristne slår Bibelen i bordet og krever landområder som ikke hører de til. Israel har ingen rett til å kreve landområder fra Palestina.
Når det er sagt, så er jeg også sterkt i mot Hamas' forhandlingsmåte, nemlig med bruk av våpen. Jeg fordømmer alle former for krigshandlinger.
... og hele konflikten bunner ut i en latterlig teori om at "noen der oppe styrer oss". F***.
Når det er sagt, så er jeg også sterkt i mot Hamas' forhandlingsmåte, nemlig med bruk av våpen. Jeg fordømmer alle former for krigshandlinger.
... og hele konflikten bunner ut i en latterlig teori om at "noen der oppe styrer oss". F***.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Torkil_N1282
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1282
- Navn: Torkil Rasmussen
- Bil: Saab 9-5 2.0T 2004 Estate
- Sted: Ålesund
...
Sist redigert av Torkil_N1282 den 12 jan 2009, 09:08, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-5 2004 2.0t aut Vector estate
Volvo V60 2013 D2
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997