For de som enda har startkabler uten overpenningsvern

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

For de som enda har startkabler uten overpenningsvern

Legg inn av doo-kie » 04 des 2009, 09:54

Ja man kan trygt bruke vanlige startkabler uten overspenningsvern på nye biler.

http://www.dinside.no/829978/omstridte- ... tartkabler
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: For de som enda har startkabler uten overpenningsvern

Legg inn av Morten-N146 » 04 des 2009, 10:56

Har aldri hatt startkabler med overspenningsvern. Men det jeg har gjort er å stoppe bilen med "donorstrøm" før jeg har satt på kablene og så startet den igjen og latt de stå noen minutter før jeg har startet den andre.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!

Legg inn av doo-kie » 04 des 2009, 11:24

Har heller aldri hatt startkabler med vern, og har aldri hatt problem eller hørt noen som har fått ødelagt noe med å bruke vanlige kabler.
Overspekulert kalles det vel.
Dodge Ram d-150 pickup

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Andrew N1328 » 04 des 2009, 15:47

Saken er at det er en sjanse for det... hvor stor denne sjansen er spørs på erfaringen til personen som skal tilkoble startkablene...

Får du gnist mens du kobler til, gjerne om du bruker litt tid på å få den til å sitte skikkelig, så er det mulighet for høy spenning i noen millisekund, det er dette som visstnok skal drepe elektronikken. Men stopper du bilen f. eks, som Morten skrev, og kobler til i riktig rekkefølge, så ser ikke jeg noen grunn til at det skal gå galt.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Legg inn av Morten S. » 04 des 2009, 18:36

Em bekjent med eldre Mazda 626 "lånte" strøm av meg. Jeg hadde totakteren, og releet til baklysene på bilen hans gikk føyken. Kostet ham rundt kr 1500,- i nytt relé....
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 05 des 2009, 02:39

jeg har aldri opplevd noe feil ved en slik prosedyre..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!

Legg inn av doo-kie » 05 des 2009, 09:56

Morten S. skrev:Em bekjent med eldre Mazda 626 "lånte" strøm av meg. Jeg hadde totakteren, og releet til baklysene på bilen hans gikk føyken. Kostet ham rundt kr 1500,- i nytt relé....
Ett relè som ryker kunne jo være kun ren tilfeldighet. Det er jo bare en elektrisk komponent, ikke elektronink.
Relè regnes som en slite del i mine øyne, men skal jo ikke si at det ikke var for at du gav han startstrøm at det røk.
Dodge Ram d-150 pickup

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Legg inn av Singsaker » 06 des 2009, 10:22

Prisen for nye startkabler med overspenningsvern er så lave at det ikke er noe å tenke på.
Om det er 1% sjanse for en el-skade så koster det sikkert 10-100 ganger mer én kabler.

Selv anbefaler jeg en "jump-starter" da det forenkler hele prosessen og den kan drive kjøleboksen når motoren har pause, de koster fra 400,- og opp, og holder til privat bruk om man ikke har en tung motor å starte.
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 11 des 2009, 23:17

Jeg har ikke startkabler i det heletatt nå i 9-5an. Når jeg først skal kjøpe meg så kjøper jeg like gjerne med den lille tulleboksen på ledningen.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Legg inn av Aleks_ » 12 des 2009, 02:49

Andrew N1328 skrev:Får du gnist mens du kobler til, gjerne om du bruker litt tid på å få den til å sitte skikkelig, så er det mulighet for høy spenning i noen millisekund, det er dette som visstnok skal drepe elektronikken. Men stopper du bilen f. eks, som Morten skrev, og kobler til i riktig rekkefølge, så ser ikke jeg noen grunn til at det skal gå galt.
Det som skjer er at du får veldig høy spenning akkurat i det du legger kloa bortpå batteripolen, og du kan se en gnist.
Mener å ha huske noe slik som at om du kan se gnisten så er det minst 10 000 V. Det er lav ampere på den spenninga, men uansett. Det som skjer når man får høy spenning er at man kan få overslag i kretskortene.

Tenk deg at det i et gitt øyeblikk er 1 cm mellom kloa på kabelen og der du skal koble den til. Også får du overslag. Og så lenge du ser at gnisten kommer vil det være minst 10 000 V.
Og så lenge du får overslag med 1 cm mellomrom mellom to objekter, kan du banne på at de 2 milimeterene det er i mellom kretsene på et kretskort også får overslag.

Det som er litt merkelig med elektronikk og kretskort osv er at man ofte ikke merker at skaden har skjedd der og da. Slike ting kommer ofte som senskader. Det kan gå både uker og år.

Så jeg satser nok på overspenningsvern ja :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 12 des 2009, 18:55

Jeg mener slike kabler har noe for seg, og jeg stiller store spørsmålstegn til dere som påstår at "det gikk jo bra en gang/tre ganger/hundre ganger, så da er dette unødvendig"... Mener dere at det også er unødvendig med bilbelte, airbager, redningsvest, sykkelhjelm osv, osv, for det går jo vanligvis bra uten? :?

Jeg er helt enig med Singsaker her, det er en billig forsikring å kjøpe slike startkabler. Selvsagt får man aldri vite om det var en god investering, men det er jo mye av poenget med sikkerhetsutstyr; man vil helst aldri erfare hvordan det hadde gått uten det.
Og det at NAF/dinside eller andre tydeligvis ikke har fryktelig mye peiling på bilelektronikk betyr vel ikke at denne saken setter spikeren i kisten? Pressen operer desverre ofte slik at når noen ikke kan svare i detalj på noe, ja da er det løgn og fanteri på gang.

Det var da en voldsomt krokete forklaring Aleks, selv jeg som er elektroniker sliter med å følge deg i svingene. :D

Det som ofte skjer ved et slikt overslag, som du riktig beskriver, er at du får en "vandring" av strøm (elektroner) fra klemmen til polen før det er fysisk kontakt. Dette skjer fordi differansen i ladede elektroner i det fulladede batteriet er veldig stor kontra det tomme batteriet, og det er dermed svært mange elektroner som er ivrig på å forflytte seg fra ett sted til et annet. På grunn av dette vil luftrommet faktisk bli strømledende når avstanden er liten nok, og man får et overslag fra klemme til pol. Jeg skal ikke gå inn på årsakene til at luften blir ionisert, de som er interessert kan spørre google.
Dette ser man i form av en gnist, og selv om det ser uskyldig ut så er det helt riktig at spenningen er svært høy. Som du sier er det ikke mye strøm, gjerne bare noen få milliampere, men likevel er det mer enn nok til å skade elektronikken som finnes i dagens biler.

Videre vil alltid en ladning alltid forsøke å finne minste motstands vei til jord. I dette tilfellet blir det fra plusspolen (hvor gnisten oppstår), via nærmeste sted i ledningsnettet der ladningen kan komme seg gjennom fra pluss til minusside, og tilbake til minuspolen på batteriet. Hvis det da står et printkort i dashbordet, ikke langt fra batteriet, med en del fintfølende komponenter, vil det være mulig at dette er minste motstands vei for ladningen vår. Den bryr seg fint lite om at det er mulig å lade seg ut gjennom for eksempel dynamo, dette synes den tar alt for lang tid.

For å sammenligne med noe, jeg jobber med finelektronikk til dagen. På jobb har vi antistatiske klær, antistatisk verktøy, antistatisk gulv, antistatiske bordplater, og så videre. Alt dette bare for å forhindre at statisk elektrisitet blir ladet ut til elektroniske komponenter. Strømpotensialet fra et bilbatteri er mye større enn fra en knitrete ullgenser, så det er vel ikke vanskelig å forestille seg at elektronikken i bilen kan ta vel så mye skade av dette som våre produkter.

Som Aleks også helt riktig sier er dette skader som ikke nødvendigvis er synlig rett etter at overslaget skjer. Ofte er det slik at en komponent svekkes, men ikke ryker helt med en gang. Levetiden svekkes drastisk, og man opplever det kanskje som en frittstående feil. At verksteder ikke har registrert skader på grunn av startkabler overrasker meg derfor ikke det minste. Dermed kan det også være at mange av dere skeptikere allerede har skadet flere elektronikkenheter i bilene deres, men de ryker ikke før om noen år.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Legg inn av Aleks_ » 12 des 2009, 19:06

EdHunter N815 skrev: Det var da en voldsomt krokete forklaring Aleks, selv jeg som er elektroniker sliter med å følge deg i svingene. :D
Ja, merket det jeg også nå. Kan ha noe med tidspunktet på døgnet, og at jeg ikker er elektroniker selv. :lol:
Har kun hatt om dette i fly-relaterte fag(digital teknikk, electric power, osv osv).
EdHunter N815 skrev:For å sammenligne med noe, jeg jobber med finelektronikk til dagen. På jobb har vi antistatiske klær, antistatisk verktøy, antistatisk gulv, antistatiske bordplater, og så videre. Alt dette bare for å forhindre at statisk elektrisitet blir ladet ut til elektroniske komponenter. Strømpotensialet fra et bilbatteri er mye større enn fra en knitrete ullgenser, så det er vel ikke vanskelig å forestille seg at elektronikken i bilen kan ta vel så mye skade av dette som våre produkter.
På Elektro-laben vi har her på Kjevik er hele rommet anti-statisk. Stoler, gulv, komponenter. Alt har likt utgangspunkt.
Og den laben blir brukt til rep. av printkort, blant annet.

Et printkort ser rimelig likt ut uansett om det er til bil, fly, mobil, data/tv eller noe annet finurlig. Overslag er fult mulig i alle printkort, og da er også skade fullt mulig.

Takk for en litt mindre knotete forklaring, Bjørn! :D
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

colombo
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av colombo » 13 des 2009, 10:11

Mange sier at batteriene er i prinsippet store kondensatorer som vil fange opp alle slike spenningspulser.
cK

'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 13 des 2009, 17:52

colombo skrev:Mange sier at batteriene er i prinsippet store kondensatorer som vil fange opp alle slike spenningspulser.
Nei, dette er så absolutt ikke tilfelle. Et batteri tar lading svært sakte, mens en kondensator tar lading "umiddelbart". Man kan jo bare se på hvor lang tid det tar å lade opp et bilbatteri, det må stå i flere timer for å oppnå full kapasitet. En kondensator på et par farrad lader seg derimot opp på noen millisekunder. Det er mye derfor store kondensatorer brukes på bilstereo, for å utjevne tregheten i batteriet og forhindre spenningsfall. Kondensatoren rekker å lade seg opp mellom hver effektpeak, og har dermed en reserve den kan gi ut straks forsterkeren behøver det lille ekstra neste gang.

Dermed vil ikke den utålmodige spenningspulsen ta seg tid til at batteriet skal reagere. Selvsagt vil nok batteriet dempe den ned noe, men korteste vei fraplusspolen til minuspolen kan fremdeles være gjennom ledningsnettet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 14 des 2009, 22:10

Er det vanskelig å få av det batteridekselet på 9-5? Ser ikke noe poeng i å få meg startkabler så lenge jeg ikke får av den boksen. Eller, må den boksen av?
04' 9-3ss 1.8t

Svar