Det ligger an til at SAABen som vi har hatt i de siste 10 årene snart skal erstattes av noe større, sannsynligvis noe med 7 seter (skjønt jeg må innrømme at jeg var vanskelig å få ut av bilen igjen når jeg først hadde satt meg ned bak rattet på en 2008 9-5 Vector. De setene er *gode*!). Da blir spørsmålet: hvor mye kan jeg håpe på å få igjen for SAABen, om noe?
Det dreier seg om en 1996 SAAB 9000CSE 2.3 Turbo med 200 hester. Av utstyr kan nevnes elektriske seter med minne, automatisk klimaanlegg, Harman Kardon-anlegg med visstnok 10 høytalere (100watt, tror jeg. CD-spiller og radio. Ikke noe å rope hurra for, men det er vel hakket bedre enn det som sto i som standard, tror jeg), cruise-kontroll, tåpelys, sorte skinnseter, elektrisk takluke, airbag på begge sider foran, skinntrukket ratt og girkule, tre-panel på dashbordet, turteller, kjørecomputer (det som ble kalt "stor type", tror jeg), 4 el-vinduer, utvendig temp-måler, sentrallås, alarm. Bilen har manuell kasse, har gått 220 000km og er sølv metallic av farge. De første 6 årene vi hadde bilen ble den kun vedlikeholdt på merkeverksted, de siste årene har det vært litt SnapDrive og litt merkeverksted. Har fulgt servicene så langt. Bilen er en importbil som opprinnelig gikk som leasing-bil i Nederland elns i sin tid, og den hadde gått 106 000 km da jeg (som tredje eier) overtok den.
På litt avstand ser bilen ganske så pen ut, men når man kommer nærmere så ser man at det er en del striper i klar-lakken på taket og panseret (sannsynligvis is som har ligget der og sklidd av i store flak elns). På førerdøren er det en del overflaterust, og også litt på den ene bakskjermen ved lista rundt hjulbuen. Det som er verre er at girkassa ikke alltid vil være med på notene:man må forholdsvis ofte kjempe en del for å få den i femte gir, og av og til (men sjeldnere) også i revers. Klimaanlegget sviktet oss her nå like før ferien: det står bare og pumper varmluft. Fikk tips her på forumet om at det kunne være servoen som veksler mellom varm og kald luft, og det kan nok stemme. Mulig jeg klarer å fikse det selv, men ikke sikkert. Ellers ligger det noe ganske fersk olje foran og et stykke nede på motoren. *Kan* jo være toppdekselpakning, men jeg vet ikke. Forøvrig er sentrallåsen av og til litt kranglete, slik at man må låse opp/igjen manuelt. Og, ja: "Check Engine"-lampa lyser litt i ny og ne. Har vært forsøkt utredet for dette et par ganger, men man fant ingenting, så det er sannsynligivs en form for vakkelkontakt eller noe et sted.
Det er alufelger både på sommer- og vinterhjulene, og ganske gode Nokia-dekk på begge, forøvrig følger det med takstativ. Bilen er EU-godkjent i juli i år, og i løpet av de siste ca. 5 årene er det skiftet clutch, bensinpumpe og DI-kassett på den, og reim med alle lager og løpehjul er også skiftet. Motoren går så det suser: bilen spiser campingbiler som drops, og ble kjørt over 300 mil på årets sommerferie.
Dette er de feil og mangler jeg kjenner til på bilen, og jeg akter å være åpen om dette overfor potensielle kjøpere (skjønt jeg kommer sannsynligvis ikke til å ramse det opp i annonsen på finn, da, akkurat). Noen som har en kvalifisert gjetning på hvor mye jeg kan få for denne sliteren? Hva bør jeg legge meg på i pris, og hva kan jeg forvente å ende opp på ? Eller er dette å anse for en dele-bil? Trist i tilfelle, for den fungerer jo i grunnen greit til daglig bruk, kan jo vurdere å beholde den som bil nummer 2, men det blir litt dyrt med to biler.
Pris 1996 SAAB 9000 2.3 Turbo
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Pris 1996 SAAB 9000 2.3 Turbo
Hei.
Det er klart at rust og defekt girkasse vil trekke ned prisen vesentlig men på den annen side så har den jo okei historikk noe som i allefall jeg synes er viktig.
Man må nesten se bilen men jeg ville sagt en plass mellom 15 og 40.000.- Desverre så vil jeg tro at den laveste summen er den mest korrekte. Har bilen også rust rundt frontruta så er den verd enda mindre.
Det er klart at rust og defekt girkasse vil trekke ned prisen vesentlig men på den annen side så har den jo okei historikk noe som i allefall jeg synes er viktig.
Man må nesten se bilen men jeg ville sagt en plass mellom 15 og 40.000.- Desverre så vil jeg tro at den laveste summen er den mest korrekte. Har bilen også rust rundt frontruta så er den verd enda mindre.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor