Max uflaks!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 des 2005, 23:14

saabanders skrev:
Mange anser at og900 (og=old generation) er den eneste "ekte" Saab'en...

Den siste mener du vel????

Anders
OG900, 82 til 92 modell?
Ikke reklamer for det verkstedet da ;)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 des 2005, 23:35

saabanders skrev:
Mange anser at og900 (og=old generation) er den eneste "ekte" Saab'en...

Den siste mener du vel????

Anders
:oops:
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av ko_dez » 16 des 2005, 03:23

sars skrev:ko_dez !!!!!!!!

Hallo
Du mener vel ikke at det er verkstedet som har ansvaret hvis eier av bilen i dette tilfellet påstår at bilen rullet pga. et dårlig håndbrekk?? Bevis?? ,det ville bare bli påstand mot påstand.
:? Bilen er gammel og velbrukt og ingen kan bevise noeb ting i denne saken.
Dette ligner en viss sak i USA mellom Ford/Firestone og en bileier som kolliderte og ga Ford og deretter Firestone skylda.
Dette er litt anderledes. Dersom brekket var blitt brukt, og ikke virket, så vil dette kunne bevises gjennom å gjøre samme øvelse igjen og se om det fungerer da. Dersom det fungerer, så vet vi at bileier ikke strammet det godt nok. Dersom det ikke fungerer, så har ikke verkstedet gjordt jobben sin.

Om bilen stod i gir eller ikke er uvesentlig. Dersom håndbrekket feilet, så der det den feilen som forårsaket uhellet. At bileier burde ha brukt giret her også er riktig, men det skal jo holde med brekket. Det er ingen lov eller regel som krever at man bruker gir når man parkerer etter alt jeg kjenner til. Jeg har sluromat, så jeg får ikke lov å ikke sette bilen min i park, men med opelen jeg hadde før så hendte det jeg brukte kun brekk, spesielt steder med lite helning. Dersom verkstedet har gjordt jobben sin godt nok, og jeg har vedlikeholdt godt nok, så skal det være nok. Verkstedet kan ikke gjøre en dårlig jobb, og forvente å slippe unna med det fordi bileiere _bør_ bruke gir i tillegg.

Dersom du leier inn rørlegger for å fikse en lekkasje på kjøkkenet, og lekkasjen kommer tilbake etter to uker, så har ikke karen gjordt jobben sin. Han er da ansvarlig for å både fikse feilen, og betale for skadene den dårlige jobben hans har forårsaket. Fagfolk er desverre mindre og mindre stolte av jobben de gjør, men de har fremdeles en lovpålagt ansvar for det det gjør, og at de skal gjøre det skikkelig når de først gjør noe. Det rett og slett må være lov å stole på at et verksted som blir betalt for å fikse et håndbrekk faktisk utfører jobben, og at det de har gjordt fungerer i mer enn to uker.

I denne saken er det ingen tvil. Dersom det kan påvises feil ved reparasjonen av håndbrekket, så er verkstedet ansvarlig. De vil antagelig ikke dele synspunktet, fordi nordmenn tilnermet aldri benytter seg av den retten de har gjennom kjøpsloven. Like fullt så vil bileier her få fullt gjennomslag i samtlige av landets rettsinstanser dersom det måtte gå så langt.

Dette ligner ikke noe sak fra USA, da USA hverken har våre forbrukerrettigheter eller sunne fornuft. I den nevnte saken (tror jeg vet hvilken) så var det også endel tull angående kvaliteten på dekkene som var blitt levert med bilene da de ble solgt, noe som var en absurd mye større sak enn denne, og involverte utallige ulykker som var resultat av dårlig kvalitet på dekk.

Bare et skudd i blinde... Er du håndverker sars?

-Ko_deZ-

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 16 des 2005, 11:32

Ko_deZ, jeg støtter deg :wink:
Sist redigert av Eirik N396 den 17 des 2005, 03:02, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 16 des 2005, 14:09

TT: og900 er den SISTE ekte SAAB'en (i følge de som kan det, enkelte mener at 96 er den siste, og atter noen mener at ekte SAABer har totaktsmotor). Men her var det vel i utgangspunktet ment som et spark til oss som kjører 9000 (Croma), som er de eneste med rattlås.

Synd med bilen, har baklys hvis du treger det. Mener du har en god sak mot verkstedet her jeg også. Det kommer til å bli mye styr, så ta bilder og takst av skaden før du fikser den. Gir du verkstedet sjansen til å rette opp skaden selv eller gjennom sine bekjente når du lettere fram. Ellers må du belage deg på noen måneders krangling. Og husk å sette bilen i gir for sikkerhets skyld.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 16 des 2005, 20:06

Hei Noub..

Dette var synd,spesielt med den fine bilen din. Er det venstre eller høyre side? Ta kontakt med et verksted, og få en takst på den.. Dersom du trenger anbefaling av verksted, gi meg en lyd.. Vil anbefale at dersom det er den siden ruste er på, få en pris på det også, men skild mellom de to tingene med tanke på erstatning fra verkstedet... Hvilket verksted reparerte håndbrekket? (kan godt sende en PM eller sms)..

Det er mest sannsynlig ikke en stor sak/dyr sak, men noen lapper blir det vel..

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Noub
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Bergen

Legg inn av Noub » 18 des 2005, 14:40

Takk for svar folkens!.. Dette var første (og siste), gang jeg har glemt å sette bilen i gir. Har jo kjørt bobble før Saab. (Med trommelbremser bak hvor hjul blir smurt av girolje er det lett for å plutselig ikke ha håndbrekk..) Skjermen som er bulket er selvsagt den FINE skjermen (venstre).. Hadde det vært den andre siden, så hadde jeg jo tenkt å levere den inn og få det gjort uansett.. TYPISK! Tenkte jeg skulle ta opp saken med bilverkstedet ja! Har ikke fått gjort det enda, litt mye som skjer nå før jul! Vil ikke nevne firma åpent på forumet, har egentlig vært fornøyd med dem, til nå da. Skal gi en lyd om hvordan det går med saken..
N539
1991 Saab 9000 2.0 Turbo cc

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 18 des 2005, 15:19

Du har PM..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 18 des 2005, 21:41

Føler med deg Terje. Vi fra Knarvik står sammen med deg i sorgen. Håper det ordner seg uten altfor mye utgifter. Er vel en del folk i klubben som sikkert kan hjelpe deg med rimelige deler i en sådan stund.
Hilsen din gamle nabo.
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 18 des 2005, 23:24

Må vel si at jeg trodde egentlig at det var mer enn jeg trodde på bilen.. Er nok ikke så veldig dyrt det der.. Men pass på å få tatt rusten samtidig..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Øyvind.H » 19 des 2005, 17:53

Beklager å måtte si det, men å parkere i en bratt bakke uten å ha bilen i gir virker ikke så lurt uansett hvor ny/gammel bilen er. Jeg har hvertfall blitt opplært til at man ikke skal stole på håndbrekket. Hvor bratt var bakken egentlig? Hvilefriksjonen er jo mye større enn glidefriksjon, så hvis bilen først begynner å trille, så er det gjort. Fungerer brekket like bra nå som det gjorde før bilen krasjet? Er det tydelig svakere vil verkstedet se dette ved at de kan stramme brekket enda mer, og siden de akkurat har fikset brekket, regner jeg med de ser at det har blitt svekket og derfor forårsaket hendelsen.

Svar