Barnesete til '01 9-3

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Barnesete til '01 9-3

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 jan 2006, 20:01

Orjan N235 skrev:
Hjelle skrev:No har eg nada erfaring på dette området
Vei dine ord Hjelle før du legger dem ut på nettet :wink:
Tja, barneseter har eg _nada_ erfaring med, det har eg ikkje problem med å legge ut på nettet :p

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 10 jan 2006, 21:00

Hjelle, N6 skrev:
Orjan N235 skrev:
Hjelle skrev:No har eg nada erfaring på dette området
Vei dine ord Hjelle før du legger dem ut på nettet :wink:
Tja, barneseter har eg _nada_ erfaring med, det har eg ikkje problem med å legge ut på nettet :p
Du har vel det vel? Har du ikke sittet i et selv da?
Styrer med DAB og AUX

colombo
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av colombo » 10 jan 2006, 22:12

Nikodemus skrev:
colombo skrev: stol. Vi valgte Römer Duo Plus fordi vi ville bruke Isofix-festene i Sport Sedanen. En annen ting er at de festene er ganske ubrukelige, da... Men i det
Jeg ser at "basen" som IsoFix stolene kommer med like godt kunne ha vært festet med sikkerhetsseler, reimer, bolter, rør og mer til siden man mest sansynligvis aldri blir å flytte rundt på den.

Hva er det ellers som er ubrukelig/dårlig med IsoFix?
Isofix festene er 2 stk bøyler av jern, og stolen skal bare hektes på disse. I Sport Sedanen så er bøylene ganske langt inne i 'sprekken' mellom seterygg og setepute, så det er ikke lett å treffe riktig med stolens feste. Og i tillegg er det en del av seteputen som stikker oppover akkurat der, og blir skikkelig klemt av stolens feste. Dette vil gi en deformasjon av stoppingen om man lar stolen sitte i Isofix-festet i lengre tid. Jeg har kun prøvd med Römer stolen, men kan vanskelig se at andre stoler har utforming av festepunktet som passer Saaben bedre.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 jan 2006, 20:35

Freshmaker N237 skrev:
Hjelle, N6 skrev:Tja, barneseter har eg _nada_ erfaring med, det har eg ikkje problem med å legge ut på nettet :p
Du har vel det vel? Har du ikke sittet i et selv da?
For min del sat eg vel for det meste på bilpute. Slike nymoderne barneseter var ikkje so veldig iskuddet når eg var i den aktuelle alderen.

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 11 jan 2006, 22:39

Hjelle, N6 skrev: Tja, barneseter har eg _nada_ erfaring med, det har eg ikkje problem med å legge ut på nettet :p
Kunne ikke dy meg :wink:
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 12 jan 2006, 10:55

Gratulerer!
Jeg har 4 barn (jmf avatar) og litt erfaring med barneseter. Aldri vært borti Isofox-systemet - men savner det heller ikke.

Fra nyfødt til 10-15 kg SKAL barnet etter min mening sitte bakovervendt. En bærestol er mest praktisk til de i denne alderen, slik at du kan ta dem ut av bilen i stolen når de sover. Gjerne en stol som kan settes på vogn - det virker praktisk. Selv om barna skal sitte minst mulig de første månedene mtp ryggen...
I noen bilemodeller kan det være vanskelig å rekke rundt disse setene med bilens seler, spesielt bakseteselene. Dette bør testes.

Det vi har brukt på de to minste, er kjøpt hos en Brio barnevognforhandler og er vist i Brio-katalogen. Helt greitt sete som festes med bilens seler og har 4-punkts til barnet.
Om setene er komfortable eller ikke tør jeg ikke si noe om. Men, man kan jo spørre seg om noen mm skumgummi mot kald, hard plast gir særlig komfort. På den annen side er jo passasjerene nokså lette...

I følge barneseteprodusentene og forskningsmiljøene skal barna sitte bakovervendt til de er 15-20 kg (6-åringen min er 22 kg - kunne nok ikke sittet bakovervendt, nei). Dette er selvfølgelig fordi kollisjonskreftene tas opp på en mer skånsom måte med ryggen mot setet og kjøreretningen, enn med brystet og magen mot selene. For ikke å snakke om det lille hodet... Man, mener at kroppen ikke klarer dette på en godt måte før man har en kroppsbygning som oppnås ved den vekta eller 3-års alder eller noe.
I det praktisk liv ønsker ikke en 1,5-2 åring å sitte å studere taktrekket over bagasjerommet. I tillegg er det vanskelig å nå barna når de sitter feil veg i baksetet. Det blir dessuten veldig tidlig dårlig plass til bena når du sitter bakovervendt; selvfløgelig litt avhengig av stol.
Våre barn har derfor også (iflg spesialistene altfor tidlig) havnet i en fremovervendt stol med 5-punktssele. Allerede fra 1,5-årsalderene. Men det er praktiske og trivselsmessige grunner for det. Man skal jo leve litt opp i det hele. :)
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

colombo
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av colombo » 12 jan 2006, 22:29

Hva hender med barnet i et bakovervendt sete når en galning dundrer inn i hekken på Saaben...? :roll: Sjansen for noe slikt er jo faktisk ganske stor.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 13 jan 2006, 10:37

Det går nok helt bra den veien også, setet er festet i begge retninger. Og påkjørsler bakfra skjer vanligvis med mye mindre kraft enn frontkollisjoner. De fleste tester viser at Britax og Römer lager de sikreste stolene for de minste.

Er det noen som vet om slike bag-nett fortsatt anbefales for nyfødte?
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 13 jan 2006, 11:05

colombo skrev:Hva hender med barnet i et bakovervendt sete når en galning dundrer inn i hekken på Saaben...? :roll: Sjansen for noe slikt er jo faktisk ganske stor.
Dette er et godt spørsmål.
Disse bærbare bakovervendte stolene er jo festet med bilens trepunktssele. De sitter nokså løst mot krefter som kommer bakfra. Vil nok sannsynligvis gå rett i seteryggen. Det eneste som kan begrense støtet er hvis bøylen er oppfelt...

Ingen 100%-løsninger som er praktiske vil jeg tro. Skal stolen være enkel å sette inn og ta ut - må det nesten bli sånn.

Man kan ikke sikre seg mot alt. Man skal tross alt leve oppi det hele. Jeg lar ikke være å sykle på tur, stå på ski, kjøre snøskuter med barna fordi det kan være farlig...
Men, man bør jo sikre seg så godt som praktisk mulig (sele i bil, hjelm på de andre...).
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 13 jan 2006, 12:32

Trond N47 skrev:

Er det noen som vet om slike bag-nett fortsatt anbefales for nyfødte?

Lurer på om det ikke er godkjent lengre.
Vi kjøpte Rømer/Britax BabySafe plus av den årsaken at det er en av ikke så mange stoler som faktisk kan brukes helt i fra nyfødt, ikke først etter tre måneder som veldig mange andre.
Er en liten pute i bunnen av stolen som du tar ut når Sneipen begynner å sitte.

Svar