Saab historie

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab historie

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 okt 2010, 11:00

Hjelle, N6 skrev:Ellers har en litt nyare historie også, som burde interesere dei felste her, siste månaden har det kome ut to bøker som omhandlar thrilleren vi var vitne til ifjor på denne tia.
Desse to er "Kampen om SAAB" og "SAAB-affären inifrån" Etter litt googling såg eg CDON.no har bøkene, og attpåtil til en heilt OK pris, nemlig hhv. 149:- og 160:-, pluss frakt på 29:-. Har bestillt begge no, kjem tilbake med inntrykk når eg har fått bladd litt i bøkene.
Og då var begge bøkene lest gjennom en gong.
Kan starte med "SAAB-affären inifrån", det var den boka eg hadde høgast forventning til, og som eg starta å lese fysst. Ei bok som kun tek for seg Hägglund sin opplevelse på SAAB-salet, men enkelte delar av boka er utrulig "tunglest", med det meinar eg at det er mykje snakk om EU-forordningar og endel andre politiske uttrykk/prosessar. Men for all del, veldig interesant bok, men det er ikkje ei bok som er overausa med "funfacts".

"Kampen om SAAB" hadde eg ikkje so høge forhåpningar til, men det viste seg kjappt at dette var ei særdeles lettlest og ikkje minst spennande bok. Om en skal ta dei største "bombene" i boka for god fisk var vi faktisk ekstremt longt ute å køyre, det stod ihvertfall en god del værre til enn ihvertfall eg trudde. Denne boka berettar også om en hendelse i slutten av november 2009 som VIRKELIG redda SAAB, og førte til at det kunne gjennomførast eit salg.
Noko som også kjem fram i begge bøkene er at 17.01.10 ikkje hadde so veldig mykje å seie for besluttninga om å selge SAAB, men besluttninga var allereie tatt på et møte mellom GM og den svenske regjeringa. GM noterte seg nok det som skjedde rundtom i verden 17.01.10, men å seie det var avgjerande er nok feil om en skal tru desse to bøkene.

Eg er ikkje snauare enn at eg anbefalar begge bøkene, men om du berre vil lese ei bok om dette drama kjøper du heilt klart "Kampen om SAAB".

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 10 okt 2010, 20:04

Håper begge kommer fra cdon.com i morgen. Blir spennende dette.
Styrer med DAB og AUX

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

Legg inn av Ronald » 11 apr 2011, 16:38

Da er boken "Cirkus Muller" kjøpt .. og lest.

Dere som tror Victor Muller er Saabs redningsmann, men en passion for merket og genuin intr. for Saab og fair buisness, ikke les den !!!

For dere som er imot Vladimir Antonovs innblanding i Saab (Kanskje ikke så mange her på berget) så les den!

Jeg håper INDERLIG at Antonov kommer inn med sine milliarder, fordi det er han som i utgangspkt. ville kjøpe Saab.

De av dere som bor i Oslo å følger intensivt med på Saabs fremtid kan låne boken av meg :-)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2011, 12:52

Hvor kjøpte du den? Fant den i en svensk nettbutikk, men ser ikke ut til at de sender utenfor Sverige.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

Legg inn av Ronald » 13 apr 2011, 13:35

Ingvar N629 skrev:Hvor kjøpte du den? Fant den i en svensk nettbutikk, men ser ikke ut til at de sender utenfor Sverige.
www.cdon.no

Søk: Cirkus Muller

Svar