Er langt på vei enig, men det er ikke bare GM som sliter faretruende. Det kan koste dyrt å være stor.Freshmaker N237 skrev:Jaguar har mondeo brytere da... Er egentlig ikke noe særstilling på saab nei, utenom det at Ford viser seg mye mer kompetent til å drive individuelle merker, uten slakting... GM mangler evnen til å styre konsernet..
"Saab har Audi A3-utmanare p? g?ng"
Moderator: Moderatorer
- Ninefive
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1447
- Bil: 2005 SAAB 9-5 Est.
- Sted: Vestlandet
Mvh
N1447 Ninefive
-05 9-5 Vector Sport Estate
N1447 Ninefive
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Ninefive
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1447
- Bil: 2005 SAAB 9-5 Est.
- Sted: Vestlandet
Det stemmer sikkert det, og hvordan dette vil fortone seg i fremtiden vet vel ingen. Jeg ville jo også ha håpet at det kunne fortsette, men vi kommer faktisk til å se en økende 'GM-isering' av SAAB sine modeller i fremtiden. Poenget mitt er at dette ikke nødvendigvis behøver å være så katastrofalt ille så lenge man makter å opprettholde SAAB signaturen. Noen Volvo modeller deler jo plattform med Ford og Mazda, men hører vi at Volvo har mistet identiteten av den grunn?Hjelle, N6 skrev:Eg nyttar anledninga til å minne om at 9-3 SS/SC er den GM-utvikla bilen som det er brukt med SAAB-spesifikke deler i, altså delenummer som ikkje er felles med andre.Ninefive skrev:Volvo/Jaguar med Ford deler og SAAB/Opel med GM deler, hvor er den store forskjellen?
Hvis jeg ikke husker helt feil så kom jeg over en annonse, eller kanskje det var en artikkel, for et par år siden hvor Aston Martin faktisk i positiv betydning gjorde et nummer ut av at man benyttet Volvo elektronikk i bilene sine.
Les litt her om utviklingen av Aston Martin DB9. Artikkelen forteller langt på vei hvordan det går an å utvikle særegne produkter med sterk identitet selvom eieren er en bilgigant med drøssevis av forskjellige produkter. Jeg har alltid syntes at Aston Martin er noe av det vakreste på fire hjul, og det er den fremdeles på tross av at det etterhvert sitter mange Ford dekaler på innsiden. Aston Martin henvendte seg sågar selv til sin eier, Ford, for å kunne dra ekstra nytte av teknologi fra bl.a. Fordproduktet; Volvo.
Det er et tveegget sverd dette her. På den ene siden ønsker vi SAAB som et fortsatt helsvensk og unikt produkt, samtidig som at det er forståelig at GM ønsker å utnytte stordriftfordelene sine for å i det hele tatt klare å overleve i en knallhard bransje. Aston Martin er vel et eksempel på at det går an å oppnå begge deler?
Jeg tror faktisk at SAAB også i fremtiden vil kunne oppfattes som svensk og skandinavisk selvom det står en GM-tag her og der i modellene.
Mvh
N1447 Ninefive
N1447 Ninefive