Hva er dette slags raring?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 jan 2006, 21:54

Jeg syntes uansett blinking med lys er en uting! Selv om kurve/tåkelys er en unyttig ting...

PS: Det finnes andre steder å ha øynene enn midt i lyskasterne...

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 09 jan 2006, 23:02

hihi .. denne tråden kan jo bli med i VM i avsporing ...

Men uansett, jeg kjører med spredere+park i dagslys, når mørket kravler på er det av med sprederne og på med kjørelys.

Jeg smekker også på fulltlys til de som kommer med begge deler i mørket, greit at det ikke lyser så langt foran bilen, men jeg synes fortsatt det blender meg.

Er ingen stor plage med min bil vil jeg tro, men det er morsommere med pappabilen når man kan smelle 3xHella3000 i ruta på dem ... "det fins jo andre steder å se enn midt i lysstrålen" :D
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 10 jan 2006, 12:12

Konklusjon:
1 Denne 9-5'en er ikke er raring! Den er kjøpt av noen med god sans for estetikk og fornuftig syn på lysbruk...
2 Ang elsetene - han kan jo ha fryktet at elseter = varmester = nedsatt sædkvalitet. :lol:
X Tåkelys er for "raggare" og har liten praktisk nytteverdi. Unntatt hos de rike og berømte oppe i Holmenkollåsen. "Mårn dø!" 8)
Sist redigert av Frode N220 den 10 jan 2006, 12:19, redigert 1 gang totalt.
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 10 jan 2006, 12:14

Frode N220 skrev:Konklusjon:
1 Denne 9-5'en er ikke er raring! Den er kjøpt av noen med god sans for estetikk og fornuftig syn på lysbruk...
2 Ang varmesetene - han kan jo ha fryktet nedsatt sædkvalitet. :lol:
X Tåkelys er for "raggare" og har liten praktisk nytteverdi. Unntatt hos de rike og berømte oppe i Holmenkollåsen. "Mårn dø!" 8)
Greit konkludert .. men jeg har fortsatt ikke fått noe svar på hvordan en bil kan være levert med Antiskrens uten å ha Tractioncontrol :p
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av Frode N220 » 10 jan 2006, 14:39

Morten N106 skrev:...men jeg har fortsatt ikke fått noe svar på hvordan en bil kan være levert med Antiskrens uten å ha Tractioncontrol :p
Jeg tror ikke at den kan det.
Antispinnsystemet er en nødvendig del av antiskrens. Dvs - dette henger sammen...
Mangler bilen bryter? Skulle den stått på høyre side av rattet?
Frode N220

M60 Saab 93F

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 10 jan 2006, 14:40

Da får vel jeg starte en "anti-klubb" mot Øyvind H (i denne saken)

Det er lov å kjøre med nærlys og tåkelys samtidig, i tåke.

Hvis du blir blendet av riktig innstilte lys/tåkelys, da er jeg min egen bestemor! (eller du har senket bilen din ca 45 cm)

Uansett hva du måtte mene, så synes jeg bilene våre ser mye bedre ut med tåkelysene tent. Og det er jeg i min fulle rett til, uten å bli kalt råner av den grunn. Samtidig så er det mange hundre betegnelser jeg ser på som verre enn råner!

Vil også si at noe som er mye mer irriterende enn feilinnstilte lys/feil bruk av lys, er de som kjører rundt og leker politi! Blinker, tuter, peker og styrer med/på alle som ikke gjør som de selv gjør i trafikken (og godt er det når vi ser hvem som er slike "vakthunder" og hvilke "propper" de fleste av de er i trafikken). :evil:

Til alle som liker at ting ser pent ut, fortsett med det. :wink:
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 10 jan 2006, 14:42

Frode N220 skrev:
Morten N106 skrev:...men jeg har fortsatt ikke fått noe svar på hvordan en bil kan være levert med Antiskrens uten å ha Tractioncontrol :p
Jeg tror ikke at den kan det.
Antispinnsystemet er en nødvendig del av antiskrens. Dvs - dette henger sammen...
Mangler bilen bryter? Skulle den stått på høyre side av rattet?
Japp .. på den øverste av de to "ekstraknappene" til høyre for rattet skal det stå TCS ....

Men det er mulig det er bare i min verden at det er sånn på alle 9-5 :)
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

Legg inn av Troll R » 10 jan 2006, 15:06

Ole-P-N154 skrev:Da får vel jeg starte en "anti-klubb" mot Øyvind H (i denne saken)

Hvis du blir blendet av riktig innstilte lys/tåkelys, da er jeg min egen bestemor! (eller du har senket bilen din ca 45 cm)

Uansett hva du måtte mene, så synes jeg bilene våre ser mye bedre ut med tåkelysene tent. Og det er jeg i min fulle rett til, uten å bli kalt råner av den grunn. Samtidig så er det mange hundre betegnelser jeg ser på som verre enn råner!

Vil også si at noe som er mye mer irriterende enn feilinnstilte lys/feil bruk av lys, er de som kjører rundt og leker politi! Blinker, tuter, peker og styrer med/på alle som ikke gjør som de selv gjør i trafikken (og godt er det når vi ser hvem som er slike "vakthunder" og hvilke "propper" de fleste av de er i trafikken). :evil:

Til alle som liker at ting ser pent ut, fortsett med det. :wink:
Har akkurat vært i en diskusjon med saab huset hvor jeg og mener at det må være lov til og bruke båden nærlys og tåke ys hvis du skrur av tåkelysen når du møter andre bilister ...
ringte derfor til biltilsynet og fikk følgende svar

Nei det er kunn lov til og bruke tåkelys og parklys samtidig så fra og med saaber 2006 modeller kommer bilene kun utstyrt slik at man kan bruke bare tåkelys sammen med nærlys ....
dett lar seg programeres om hos saab tar ca 10 sekunder

selv om jeg personlig synes dette er helt bak mål .. tåkelys kan vel også da gå under ekstralys som 1000metere for eks som er lov til og brukes men må skrues av når du møter andre ..
jeg synes ikke det er sjenerende og møte bilister med tåkelys i det hele tatt
synes bare det gjør bilene finere og se på

mvh

lkp

mvh

lkp
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....

9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;

Ottar N398
Overload!!!
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 10 jan 2006, 15:58

Men regler er jo fremdeles regler og de er faktisk skikkelig enkle. Parklys og tåkelys er definert som kjørelys (altså du kan ha dem på til det blir mørkt) Tåkelys er ikke lovlig å bruke ved annet enn tåke hivs de skal brukes med kjørelys eller "Nattlys" (som ole P sa) Så saken er jo egentlig ikke nødvendig å diskutere en gang :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

TurboLars N383
Overload!!!
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 10 jan 2006, 16:01

Melder meg inn i klubben til Ole-P :lol: !
Skal vedde på at alle her alltid holder fartsgrensa også :lol:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Troll R » 10 jan 2006, 16:50

Eliah skrev:Men regler er jo fremdeles regler og de er faktisk skikkelig enkle. Parklys og tåkelys er definert som kjørelys (altså du kan ha dem på til det blir mørkt) Tåkelys er ikke lovlig å bruke ved annet enn tåke hivs de skal brukes med kjørelys eller "Nattlys" (som ole P sa) Så saken er jo egentlig ikke nødvendig å diskutere en gang :wink:
de er ikke lov til og brukes ved tåke engang ifølge biltilsynet ...
det er derfor 2006 modellene til saab ikke aktiviserer tåkelys sammen med kjørelys .
på 2006 modellene kan du bare bruke tåke og parklys sammen ... på dagen mens det er lyst ute ...
selv om jeg ikke er enig i hva biltilsynet mener og sier så er det nå slik de gutta oppfatter det der ....
men jeg bryr meg ikke og bruker begge deler på kvelden ... så får de heller gi meg en bot ... jeg bor på en plass hvor man trenger allt lys man kan få og derfor ble tåkelys bestilt på min bil + at det ser penere ut som Ole -P sier

og jeg er enig med Ole -P ,,så jeg fikk saab til og koble til tåkelysene mine gratis etter en helv%&%¤ diskusjon med dama bak skranken og noen tlf til biltilsynet ...
men det viste seg at hu på saab hadde riktig og jeg måtte be om unskyldning til henne

så selv om jeg er enig med Ola-P så betyr det ikke at det er lovlig ... men hvem bryr seg om det er lovlig :lol: :lol: :lol:
..

mvh

lkp

http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Øyvind.H » 10 jan 2006, 17:47

Ole-P-N154 skrev:Da får vel jeg starte en "anti-klubb" mot Øyvind H (i denne saken)

Tipper den klubben også har endel medlemmer, for ikke alle tenker likt.
Men jeg er overrasket over at du som er voksen og sitter i styret faktisk ikke kan loven. Selv når jeg siterer loven tror du fortsatt det er lov, og det er overraskende.

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Troll R » 10 jan 2006, 19:09

Øyvind.H skrev:

Tipper den klubben også har endel medlemmer, for ikke alle tenker likt.
Men jeg er overrasket over at du som er voksen og sitter i styret faktisk ikke kan loven. Selv når jeg siterer loven tror du fortsatt det er lov, og det er overraskende.
det er riktig som du skriver i følge loven har du rett ...

men bor du på landet som meg tar du feil til og med lensmann bruker tåkelysa her ute og jeg bruker allt lys som er tilgjenglig på bilen .. og får jeg en bot så er det greit det og ...

men gir du meg fullt lys er det ikke greit
tenk deg om før du gir fullt lys for det kan skape ulykker. det gjør ikke de små grøftelysene .

mvh

lkp

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av Frode N220 » 10 jan 2006, 20:11

mr sc skrev: men gir du meg fullt lys er det ikke greit
tenk deg om før du gir fullt lys for det kan skape ulykker. det gjør ikke de små grøftelysene .

mvh

lkp
Antakelig snakker vi her om VM i avsporing. Men som vi sier i Trøndelag: "men læll" (men likevel).

Nyere svensk forskning viser at hvis to møtende biler begge beholder hellysene tent under møtet. Og holder blikket der det skal være - forbi den møtende bilen, ut mot vegkanten. Er det nesten ingen forskjell i blending/hva du ser enn om begge blender ned før møte og går opp et par billengder før møte.
Vi har vel opplevd slike situasjoner, og hvis man holder seg for god til å se på møtende er det ikke så stor forskjell...
Merk. dette fungerer bare godt i "ensomme" møter.
Frode N220

M60 Saab 93F

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 11 jan 2006, 02:14

Jeg skal ærlig innrømme at de lover og regler jeg leser, det er de jeg må kunne i jobben. Resten leser jeg ikke! (og det er heller ikke noe krav om å gjøre det for å sitte i styret (ennå)).
Men jeg har av og til blitt stoppet av onkel politi rundt i vårt vakre (nesten veiløse) land. Og da pleier jeg å spørre om dette med tåkelys, og både i Bergen sentrum, Oslo sentrum, Stavangertraktene, Skien, Porsgrunn, Fredrikstad og Vestby sier politi at det er helt ok å bruke tåkelys sammen med parklys om dagen. :!: :!:
Så hvis det ikke er lov, men politi ikke bryr seg , eller ikke kan lovene, hvorfor i halve h skal jeg da gjøre noe som ikke er bra for meg, min bil og andre med sans for det vakre :!: :?: :!: :wink:
Hilsen Ole-P. N-154

Svar