Om jeg får prøve å hive meg med uten å gjøre tråden enda mer... hmm... ...tøvete(?) Så er det en ting som må sies:
-Testresultatet det refereres til på første side i tråden er MEGET ufullstendig og grafen for lateral sideveis g-kraft gir ingen indikasjon på hvor fort bilen kommer til å kjøre da den ikke er krysset med langsgående krefter. Men forenklet ser man meget lett hvilket system/bil som går raskest kun på bakgrunn av hvor stor mengde energi bilene evner å forflytte. Men utifra kun den ene, sier det veldig lite. Det støtter på ingen måte tidtagningen som jeg ellers er meget sikker på er korrekt utført på alle måter, men grafene er der jo rent estetisk, og er virkningsfull om man ikke skjønner hva det står i den.
Det det faktisk står i grafen, er at haldexsystemet gir bilen atskillig mer mobilitet, i det at en har kunne gjort unna en retningsendring mye tidligere, som vist av grafen, som gjør at en vil kunne sette ned motoreffekt i fremoverretning MYE (som grafen viser tydelig, er det MYE!) tidligere enn et konvensjonelt drivsystem for firetrekk. Dette har jo med det å gjøre at porches system mest sannsynlig ikke har noen aktiv styring av alle fire hjul. Haldex kan heller ikke styre samtlige hjul 100%, men den er nok aktiv i pumpedelen i bakaksel/mellomaksel og har nok en del øvrig styring i påde framaksel og bakaksel som f.eks porchen ikke har. Og derav gir systemet mobilitet. Tidligere utgang, som i en tett teknisk prøve vil tjene sekunder framfor tideler sammenlignet med overlegen effekt/vekt og øvrig balanse i chassis..
TESTEN ER GYLDIG! Og viser et tydelig poeng om fordelen med 'XWD'
- Det folk må forstå er jo ikke at 'Saab sier at..' 'Porche sier at..' Og derav er ene bilen bedre enn den andre i den store realitet, for der er testen noe snever, da jeg er sikker på dens formål i å sette ene spesifikke system opp mot det andre, og vise dens karakter og funksjon som KAN være betinget bedre. Men verken saab eller haldex sier vel at de er bedre!?
De konstaterer at funksjonen i det system de har konstruert faktisk er der, det gir det resultat man er ute etter, nemlig et mer mobilt firetrekksystem. For det har faktisk aldri eksistert. ESP/DSC/DSTC osvosvosv er ingen videreutvikling av drivverkets evne til å mobilisere kraft uten prosessering i forkant.. Ikke engang AYC(mitsubishi) eller BTC kan gi den samme mobiliteten til å få et firehjulsdrevet chassis til å gjøre en såpass effektiv retningsendring som den grafen viser. Den er totalt gyldig.. Men igjen, ikke altsigende...
Så får 'fansen' krangle videre hvem som er best..