Service i Sverige med div. andre gjøremål
Moderator: Moderatorer
- wollis
- 1.2 bar
- Navn: Thomas
- Bil: 2001 9-5 Aero Est.
- Sted: Finnøy, Rogaland
Service i Sverige med div. andre gjøremål
Hei folkens!
I forbindelse med at 9-5en nå nærmer seg 150 000km service, leker jeg med tanken om å dra til Sverige for service. Jeg har lyst på en tur til Trollhättan for å gå på museet blant annet. Kan noen anbefale sted for service? Speedparts, ANA, stefans(el. noe som ligner). For meg står det om ANA Trollhättan og Speedparts. Er det noen andre aktører eller gjøremål jeg bør vurdere? Er det andre ting jeg likesågodt kan få gjort i Sverige(med bilen...)?
Gjøremålsliste:
- Service
- Feilsøk og utbedring av startproblematikk og evt. bytte av girvelgersensor.
- Bytte av eksosanlegg til rustfritt(eller originalt) grunnet rustrammet bakre potte.
- Bytte av foringer til Polyflex-foringer(de vanlige).
- Bytte lyktepussermotor v. side.
- Bytte bensinfilter.
- Sjekke status på bremser med evt. bytte av bremseklosser.
- Bør jeg kjøpe sommerdekk i Sverige?
På forhånd takk!
Thomas.
I forbindelse med at 9-5en nå nærmer seg 150 000km service, leker jeg med tanken om å dra til Sverige for service. Jeg har lyst på en tur til Trollhättan for å gå på museet blant annet. Kan noen anbefale sted for service? Speedparts, ANA, stefans(el. noe som ligner). For meg står det om ANA Trollhättan og Speedparts. Er det noen andre aktører eller gjøremål jeg bør vurdere? Er det andre ting jeg likesågodt kan få gjort i Sverige(med bilen...)?
Gjøremålsliste:
- Service
- Feilsøk og utbedring av startproblematikk og evt. bytte av girvelgersensor.
- Bytte av eksosanlegg til rustfritt(eller originalt) grunnet rustrammet bakre potte.
- Bytte av foringer til Polyflex-foringer(de vanlige).
- Bytte lyktepussermotor v. side.
- Bytte bensinfilter.
- Sjekke status på bremser med evt. bytte av bremseklosser.
- Bør jeg kjøpe sommerdekk i Sverige?
På forhånd takk!
Thomas.
-
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Service i Sverige med div. andre gjøremål
ANA har jeg handlet bil av to ganger, og benyttet verkstedet. Godt fornøyd, og spør du etter kundemottakeren som heter Harald så er han fra Gjøvik.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- wollis
- 1.2 bar
Hei dere!
Jeg har nå snakket med ANA Trollhättan ang. div. gjøremål med bilen. Er dette ok priser? Eksosanlegget byttes til Ferrita. Kundebehandleren kunne bestille dette og det virket til at det kunne bli noe billigere. Ferrita-settet manglet en del i forhold til hva han mente var nødvendig, bare tull?
Ønskeliste:
- 150 000 km service ca 3860:-
- Evt. bytte av eksosanlegg fra katalysator til tilsvarende sportseksos(Ferrita). Bakre potte er rammet av rust. Orginalt ca 10550:-
- Feilsøk og utbedring av startproblematikk og evt. bytte av girvelgersensor. Felsökning 995:-
- Bytte av foringer("bussningar") til Polyflex-foringer(disse kan jeg ha med hvis det er nødvendig). Bilen "knaker" litt bak av og til. Ca 3700:- med foringer
- Bytte lyktepussermotor v. side. Ca 600 for bytte av elmotorn
- Bytte bensinfilter. Ca 765:-
Noe jeg bør si er altfor dyrt? Prisene er i SEK.
Mange takk!
Thomas.
Jeg har nå snakket med ANA Trollhättan ang. div. gjøremål med bilen. Er dette ok priser? Eksosanlegget byttes til Ferrita. Kundebehandleren kunne bestille dette og det virket til at det kunne bli noe billigere. Ferrita-settet manglet en del i forhold til hva han mente var nødvendig, bare tull?
Ønskeliste:
- 150 000 km service ca 3860:-
- Evt. bytte av eksosanlegg fra katalysator til tilsvarende sportseksos(Ferrita). Bakre potte er rammet av rust. Orginalt ca 10550:-
- Feilsøk og utbedring av startproblematikk og evt. bytte av girvelgersensor. Felsökning 995:-
- Bytte av foringer("bussningar") til Polyflex-foringer(disse kan jeg ha med hvis det er nødvendig). Bilen "knaker" litt bak av og til. Ca 3700:- med foringer
Mange takk!
Thomas.
- Spöket
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 1027
- Navn: René
- Bil: 9000,900,9-3ss
- Sted: Kongsberg
Tjaa det är bara du som kan bestämma om detta är dyrt. sevärdheter kan jag inte heller hjälpa med.wollis skrev:Hei dere!
enligt ferritas hemsida så är ikke flexslangen med 1400kr.
Ønskeliste:
- 150 000 km service ca 3860:- Gör själv! kansje med hjälp av 200kr heynes?
Detta tycker JAG var dyrt, anlegget kostar 4500+1400= nesten 5000 i jobbkostnad!
Inget jeg skulle skifta innan Eu-kontroll.
Har ikke gjort detta men det er ju greit å ha lys.
Tankar du diesel fra farmen nästgårds? nej ok bensin, skifta när det har rustat hål i det!
Mange takk!
Thomas.
- wollis
- 1.2 bar
Takk for tilbakemeldingene! Jeg forstår det ang. eksosanlegg. Tror jeg endrer den delen av bestillingen.
Thomas.
Thomas.
-
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Om du spør en annen leverandør, f.eks SP så har du jo noe å sammeligne med
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Troll R
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N02
- Bil: saab 9-3 sc troll r
- Kontakt:
eller saab servicesenter folk med skikkelig kompetanse .....
mvh
K
mvh
K
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
- wollis
- 1.2 bar
God dag!
En liten oppdatering:
Turen til Sverige gikk fint. Bilen ble levert kl. 08:15 på mandag for å ta for seg hele listen beskrevet tidligere i tråden. Pr. telefon ble det formidlet at alt burde være klart til noe etter lunsj. Dette tenkte jeg var kjapt, men jeg tenkte også samtidig at det kunne være to mekanikere som jobbet på bilen...Bilen ble tilbakelevert kl. 18:00, da var vi blitt lei av både kjøpesentre og museum...
Vi fikk låne en splitter ny 9-5(av gamle typen selvfølgelig) helt kostnadsfritt bortsett fra å fylle opp tanken etter bruk. Kjempeservice!
Saabmuseet var dessverre en stor skuffelse. Det var jo en del klassikere å se, men å tilby ca. 100 ord beskrivelse for hver bil er langt i underkant av hva jeg forventer av info. Det hadde vært fint om de ihvertfall kunne ha tørket støv av bilene. Her var faktisk bilbutikken ANA Trollhättan mye bedre. De vet hva dem selger og prøver også å formidle det på en god måte.
Eksosanlegget(Ferrita) høres faktisk ørlite mer iltert ut på tomgang, men jeg hører ingen forskjell inne i bilen ved gasspådrag. Dette er jeg fornøyd med.
Startproblematikken fant de i starten ikke ut av. Tech 2 kunne ikke lese ut noen feilkode,-dette sa jeg i forkant. De feilsøkte på bilen, men det ble dessverre resultatløst enn så lenge. Jeg ga allikevel beskjed om at girvelgersensoren skulle byttes i løpet av dagen da jeg med god hjelp av dere og internett tenkte det kunne være denne delen som syndet. Etter foringene bak ble byttet, måtte bilen få seg en hjulstillingskontroll,-da startet ikke bilen. Feilkoden som da ble lest ut tilsa at det virkelig var girvelgersensoren som var problemet. Etter byttet har jeg ikke merket noe til startproblematikken.
Saaben fikk seg splitter nye sommerdekk på Østlandet da prisene i Sverige faktisk ikke kunne hamle opp med prisen jeg fikk hos folkene i Fjæringby(dekkskift.no). Nå gjenstår det å se på holdbarheten på splitter nye Vredestein.
Turen til Sverige ble dyrere enn antatt, men jeg er rimelig sikker på at det ville ha kostet vesentlig mer skulle jeg ha fått gjort det i Norge. Vi fikk da også en aldri så liten ferie.
Thomas.
En liten oppdatering:
Turen til Sverige gikk fint. Bilen ble levert kl. 08:15 på mandag for å ta for seg hele listen beskrevet tidligere i tråden. Pr. telefon ble det formidlet at alt burde være klart til noe etter lunsj. Dette tenkte jeg var kjapt, men jeg tenkte også samtidig at det kunne være to mekanikere som jobbet på bilen...Bilen ble tilbakelevert kl. 18:00, da var vi blitt lei av både kjøpesentre og museum...
Vi fikk låne en splitter ny 9-5(av gamle typen selvfølgelig) helt kostnadsfritt bortsett fra å fylle opp tanken etter bruk. Kjempeservice!
Saabmuseet var dessverre en stor skuffelse. Det var jo en del klassikere å se, men å tilby ca. 100 ord beskrivelse for hver bil er langt i underkant av hva jeg forventer av info. Det hadde vært fint om de ihvertfall kunne ha tørket støv av bilene. Her var faktisk bilbutikken ANA Trollhättan mye bedre. De vet hva dem selger og prøver også å formidle det på en god måte.
Eksosanlegget(Ferrita) høres faktisk ørlite mer iltert ut på tomgang, men jeg hører ingen forskjell inne i bilen ved gasspådrag. Dette er jeg fornøyd med.
Startproblematikken fant de i starten ikke ut av. Tech 2 kunne ikke lese ut noen feilkode,-dette sa jeg i forkant. De feilsøkte på bilen, men det ble dessverre resultatløst enn så lenge. Jeg ga allikevel beskjed om at girvelgersensoren skulle byttes i løpet av dagen da jeg med god hjelp av dere og internett tenkte det kunne være denne delen som syndet. Etter foringene bak ble byttet, måtte bilen få seg en hjulstillingskontroll,-da startet ikke bilen. Feilkoden som da ble lest ut tilsa at det virkelig var girvelgersensoren som var problemet. Etter byttet har jeg ikke merket noe til startproblematikken.
Saaben fikk seg splitter nye sommerdekk på Østlandet da prisene i Sverige faktisk ikke kunne hamle opp med prisen jeg fikk hos folkene i Fjæringby(dekkskift.no). Nå gjenstår det å se på holdbarheten på splitter nye Vredestein.
Turen til Sverige ble dyrere enn antatt, men jeg er rimelig sikker på at det ville ha kostet vesentlig mer skulle jeg ha fått gjort det i Norge. Vi fikk da også en aldri så liten ferie.
Thomas.
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1555
- Navn: Robert Holum
- Bil: 9-5 2,0t
- Sted: Stjørdal
Hei jeg å skal ta 150000 service på 9-5 i Sverige.
Noen som kan anbefale et verksted langs E14 til Østersund?
Hilsen Robert
Noen som kan anbefale et verksted langs E14 til Østersund?
Hilsen Robert
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er da ikke noe problem å ha powerflexforinger på EU-kontroll!!Spöket skrev: - Bytte av foringer("bussningar") til Polyflex-foringer(disse kan jeg ha med hvis det er nødvendig). Bilen "knaker" litt bak av og til. Ca 3700:- med foringer
Inget jeg skulle skifta innan Eu-kontroll.
Tankar du diesel fra farmen nästgårds? nej ok bensin, skifta när det har rustat hål i det!
Og bensinfilter bytter man forebyggende for å ha en driftssikker bil, å vente til sånt går tett (JA det hender) for så å betale Falken for å hente deg og så sette bilen på verksted er idiotisk, i alle fall på en relativt ny familie/bruksbil. På den gamle 240n man aldri har råd til å fyll mer enn halv tank på så skjønner jeg tankegangen. Skal man likevel legge seg på den linja kan man likegodt droppe service i det hele tatt og spare penger helt til det stopper for godt.
Hvor finner man forresten et Ferritaanlegg til 5 lapper?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Jossva N1079
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 1079
- Navn: Jostein
- Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
- Sted: Stjørdal
Det høres nesten ut som at det kun er halve Ferrita til den prisen, men skulle også gjerne ha hørt hvor du får komplett anlegg til den prisen
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU
- wollis
- 1.2 bar
Hmm, nå blir jeg usikker. Jeg var av den oppfatning at det som kunne byttes skulle byttes, dvs. fra katalysator og ut. Jeg så kjapt under bilen og alt så flett nytt ut. Ferrita-anlegget ble bestilt av ANA og jeg vet i utgangspunktet ikke hvor dem fikk det fra.Jossva N1079 skrev:Det høres nesten ut som at det kun er halve Ferrita til den prisen, men skulle også gjerne ha hørt hvor du får komplett anlegg til den prisen
Ingvar:
Ang. bensinfilter, -jeg tenker på samme måte som deg der. Jeg vet at jeg ikke kjører verdens dyreste eller mest spesielle bil, men jeg vil nå engang ta vare på den når jeg har den. Hva som bør byttes til ulike tider prøver jeg å lese meg fram til. En bil kan godt være gøy å kjøre, men for meg skal den skal først og fremst være driftssikker.
Wollis.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Eksos halvsats = fra katalysator og ut, helsats er inkludert frontrør og katalysator/erstatningsrør.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- wollis
- 1.2 bar
Ah, takk for infoen. Jeg burde vel egentlig ha visst detEdHunter N815 skrev:Eksos halvsats = fra katalysator og ut, helsats er inkludert frontrør og katalysator/erstatningsrør.