Kjøpshjelp Saab 95

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
kaarle

Kjøpshjelp Saab 95

Legg inn av kaarle » 19 sep 2014, 15:42

Jeg har planer om å bytte ut min 2011 modell BMW 525d i en noe rimeligere bil og har alltid likt Saab sine biler. Budsjettet er maks 120k og jeg har kikket i lengre tid på finn.no for å finne rett eksemplar. Et av kravene er at bilen er 2006 modell eller nyere og at den har komplett servicehefte og fin eierhistorikk. Jeg ser også etter velutstyrte biler. På motorsiden ønsker jeg helst bensin, men er usikker på hvilke motorer som er regnet som holdbare og gode motorer. Er det noe jeg bør være på utkikk etter? Og noen som har helt konkrete biler på finn.no som kan anbefales?

StenR
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Re: Kjøpshjelp Saab 95

Legg inn av StenR » 20 sep 2014, 13:40

Kjøpte selv en 06 for 5 år siden. Kan jo ramse opp litt av det som jeg har oppdaget på denne. Det meste er ting som er enkelt å fikse, men det er ting jeg ville ha sett etter om jeg skulle kjøpt meg en sånn nå, om ikke annet for pruting. Jeg har en 06 Biopower Automat gått litt over 100.000 og har ikke hatt mye kluss med den. I store trekk godt fornøyd, men den er tørst på bykjøring.

Karosseri;
- Lakkrust pga gnissing av "Dame Edna" brillene mot panseret
- Tilløp til galv-slipp på terskel bakkant ved bakdører.
- Rusttilløp i falser tanklokk og passasjerdør foran
- Veiv ned vinduene i fordørene og lukk døra. Dersom det skramler veldig mye, er de hoppet ut av et spor (?) i døra. Har det på min, men ikke giddi å fikse enda.
- Lakken på railens føtter (sportcombi) og speilhus bobler og vil med tiden flasse.
- Lakkryp på de lakkerte dørhåndtakene. Visstnok verst på lyse farger. Jeg fikk fikset på 5 års reklamasjon, men nå er det på tur igjen.

Lys:
- Sjekk at ikke xenonlysene flimrer. Spesielt 06 har mye trøbbel med det. Jeg har kommet unna med pæreskift, men søk på det svenske forumet, så ser du at det kan være dyrere og vanskeligere å fikse. Kikk på høyre bakaksel (sett bakfra) og sjekk at armen til nivåsensoren er hel. Den var slått rett av på min, og det kom aldri noe varsel. Oppdaget ved hjulskift.
- Dugg i baklykt. Noen får visst dette.
- Det skal være lys i automatgirspak-konsollen. Det er litt pillete å skifte om du ikke fikser selv. Kan tenke meg de tar noen kroner for det.
Elektronikk:
- Sjekk at rattknappene funker som de skal. De kan begynne å leve sitt eget liv med tiden. Ingen dyr sak å fikse om en skrur selv...
- Sjekk at ryggesensoren virker. Sensorene ryker av og til. Dessuten manglet noen 06 og 07 en pakning i konnektoren. Var en recall på det, men har aldri blitt tatt på min. Jeg har kjørt med store mengder vaselinspray...
Hjuloppheng/styring:
- Kan hende du kjenner et svakt "knepp" (mer følelse, enn en lyd) når du endrer rotasjonsretning på rattet. Dette kan være en tørr spline i rattstanga og er kjempelett å fikse.
- Kyllingbein (så klart)
- Store fremre foringer på bærearm bak ( de som sitter oppe i chassi )

Det var det jeg kom på i farten.

StenR

kaarle

Legg inn av kaarle » 29 sep 2014, 16:22

Noen som kan si noe om dette kan være et bra kjøp: http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... 866798.jpg

Brukeravatar
Anders B.
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1693
Navn: Anders Boklund
Bil: -08 9-5 estate 2.0t biopower
Sted: Skien

Legg inn av Anders B. » 29 sep 2014, 19:58

Det må jo være en perfekt bil gitt dine ønsker, 2.3l er aldri feil, og bedre utstyrt 9-5 skal en vel lete litt etter, ventilerte seter og greier:)
-08 9-5 estate vector 2.0t biopower aut.

Svar