No more Made by trolls i Trollh?ttan
Moderator: Moderatorer
- Stalfa
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
No more Made by trolls i Trollhättan
Virker som avgjørelsen er tatt og er offentlig.
http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=27813&tid=
Virkelig trist. Kan ikke for det, men missliker Opel meget.
http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=27813&tid=
Virkelig trist. Kan ikke for det, men missliker Opel meget.
Opel er noe ræl. Men leste et intervju med nye toppsjefen i Saab. Virker som om de skal få skuta på rett kjøl nå. Noen som husker når den helt nye 9-5`en skulle komme? 2007/8?
I tillegg kommer endel modeller kun for det amerikanske markedet, som forhåpentligvis gir et greit bidrag i kassen slik at egenutvikling og unikt design kan opprettholdes.
I tillegg kommer endel modeller kun for det amerikanske markedet, som forhåpentligvis gir et greit bidrag i kassen slik at egenutvikling og unikt design kan opprettholdes.
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Bakhjulsdrift er feilhjulsdrift!
Men men.
Noen opelprodusert saab skal jeg ikke ha.
Det er i dag ille nok at 9-3 deler plattform, men den dagen Saab produserer sine biler i tyskland er det slutt.
Da blir det kun "gammelsaab" på meg.
Jeg vil kjøre Saab , og ikke opel!
Men men.
Noen opelprodusert saab skal jeg ikke ha.
Det er i dag ille nok at 9-3 deler plattform, men den dagen Saab produserer sine biler i tyskland er det slutt.
Da blir det kun "gammelsaab" på meg.
Jeg vil kjøre Saab , og ikke opel!
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Runar N403
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Jeg har spurt en opelselger om dette (min onkel) og han bekrefter dette.. Fatteren gikk på opelforhandler og kjøpte 9-3.. Du ser oftere en opel i bruktbilhallen hos en saabforhandler enn omvendt..Nikodemus skrev:Får håpe det er sant. Men jeg frykter at hadde du spurt en Opel selger hadde han sagt det motsatte.Runar N403 skrev: Jeg snakka med en Saab selger fra elverum auto en gang. Han sa at det var stort sett Opel eiere som bytta til Saab. ikke omvendt. skål for den!
Styrer med DAB og AUX
- Morten N106
- Overload!!!
- Sted: Gjøvik
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Hehe. Sorry. Tar det tilbake.Frode N220 skrev:Næmmen, fy da!Øyvind.H skrev:Opel er noe ræl. .
Men bilbransjen i fremtiden kommer nok til å bygge videre på trenden som er fremtredende i dag, nemlig deling av plattformer, motorer m.m.
Jeg tror det er få merker som vil ha helt egne platformer og deler i fremtiden.
Dèt er både fordyrende og kvalitetsreduserende. Spesiellt små merker som Saab ville komme dårlig ut der.
Opel er vel ikke den værste partneren Saab kan ha, og så lenge Saab`ene er Saab`er når de kommer til butikken, vil de fortsatt stå høyt i kurs hos meg.
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
- Ninefive
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1447
- Bil: 2005 SAAB 9-5 Est.
- Sted: Vestlandet
Jeg er enig med deg. Jeg skjønner heller ikke hva som er så galt med å dele plattform med andre GM-modeller så lenge sluttproduktet ser ut som en SAAB og kjører som en SAAB. Hvor i Europa den bygges er vel kanskje ikke så veldig viktig egentlig så lenge den har SAAB DNAet og kvaliteten intakt. SAAB 9-3 Cabrio bygges jo hos Steyr i Østerrike, og ble ikke forrige Cabrioen bygget hos Valmet i Finland? Er selvsagt enig i at det svinger bedre med SAAB produsert i sin helhet i Trollhättan, og det kommer sikkert SAAB'er derfra i fremtiden også men uten at disse er 100% SAAB. Alternativet vil jo høyst sannsynlig være kun minnene om SAAB........Øyvind.H skrev:Hehe. Sorry. Tar det tilbake.Frode N220 skrev:Næmmen, fy da!Øyvind.H skrev:Opel er noe ræl. .
Men bilbransjen i fremtiden kommer nok til å bygge videre på trenden som er fremtredende i dag, nemlig deling av plattformer, motorer m.m.
Jeg tror det er få merker som vil ha helt egne platformer og deler i fremtiden.
Dèt er både fordyrende og kvalitetsreduserende. Spesiellt små merker som Saab ville komme dårlig ut der.
Opel er vel ikke den værste partneren Saab kan ha, og så lenge Saab`ene er Saab`er når de kommer til butikken, vil de fortsatt stå høyt i kurs hos meg.
Porsche Cayenne og VW Touareg bygges jo i Tjekkia (tror jeg) og består visst også av en del felles komponenter, jeg tror fakisk at Audi's nye Q7 også skal bygges i øst-europa, Volvo og Ford deler plattformer og bygges rundt omkring, VW bygger fabrikk i Asia i tillegg til at de legger ned noen av sine bildelefabrikker, VW Jetta bygges i Mexico (?).... Whatever, uansett hvor riktig eller galt forannevnte er, er det ihvertfall en illustrasjon på at bilprodusentene etterhvert er blitt tvunget til å tenke stort. Dette er ikke noe som kun "rammer" SAAB.
Se litt på hva GM's Europasjef sier i dette intervjuet.
Jeg er faktisk mer optimistisk for SAAB sin fremtid nå enn jeg var for noen år siden. Hva bunnplate SAABen min har er ikke så viktig, så lenge bilen kjører og ser ut som en SAAB. GM skal skal jo sågar bygge et eget designsenter i Sverige for å ivareta skandinavisk design.
Men, hvis man gjør som de største skeptikerne frykter, at man f.eks bygger en hel modell og kaller den Opel i et marked, SAAB i et annet og kanskje Chevrolet eller Cadillac i et annet (som Opel og Vauxhall i dag) da melder jeg meg også inn i skeptikerklubben, men ikke før....
Mvh
N1447 Ninefive
-05 9-5 Vector Sport Estate
N1447 Ninefive
-05 9-5 Vector Sport Estate
Etter å ha lest det positive intervjuet med Saab sjefen, leste jeg en artikkel om likviditetskrisen i GM. Ikke bra. Det spekuleres nå i om hvor snart GM vil søke konkursbeskyttelse, og det spørs hvor høy prioritet Saab får dersom det må kuttes i alle hjørner
Å produsere Saab i norden kan man bare glemme uansett. Vanlig arbeidskraft er ikke vår sterke side, og det vil vise seg mer og mer fremover. Fremtiden ligger i teknologi og nyvinninger, og klarer ikke staten å skjønne det, vil Norge gå på ræva i fremtiden.
Å produsere Saab i norden kan man bare glemme uansett. Vanlig arbeidskraft er ikke vår sterke side, og det vil vise seg mer og mer fremover. Fremtiden ligger i teknologi og nyvinninger, og klarer ikke staten å skjønne det, vil Norge gå på ræva i fremtiden.