Problemer med Elektriske vinduer i Saab 900
Moderator: Moderatorer
Problemer med Elektriske vinduer i Saab 900
hei Har problemer med mine elektriske vinduer i min saab 900 turbo..De går verken ned eller opp. Tar imot all hjelp jeg kan få
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Problemer med Elektriske vinduer i Saab 900
Sjekket den aktuelle sikringen (fönsterhiss)? og900 eller ng900?
Det vanligste er vel at det motoren er røket, eller ihvertfall svært slitt og i behov av en liten overhaling/oppsmøring.
Det vanligste er vel at det motoren er røket, eller ihvertfall svært slitt og i behov av en liten overhaling/oppsmøring.
på passasjer siden kommer det bare ett klikk når trykker på bryteren... på sjåførsiden skjer det ingenting.. tror det er motorene ja. hva koster disse motorene?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det du kan gjere er å få en medhjelpar til å tykke på knappen medan du måler om du har spenning på motoren i døra. HAr en spenning når en trykker på knappen for å åpne vinduet er det mest sansynlig motoren som er gåen, har en ikkje spenning er det andre ting som er gåent, fks. brytarpanelet eller eit ledningsbrudd.
Ang. nye motorar har mellom anna Speedparts til salgs: http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... hiss.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ang. nye motorar har mellom anna Speedparts til salgs: http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... hiss.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
- Endre88 N1527
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Hvist du tar vekk dørsida og plukker ut heisen og tar av motoren, so kan du sjå om den e gåen ved at en holder på motoren og kablene inni stikka som er i dørleddet, det må du jo seff plukke av. mens en anna person trykker på knappen. veit ikkje heilt hvilken stikke de er som er på 900 men på 9000 e de dei 2 største på sidene
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
- [email protected]
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Heisann.. Har hatt dette problemet på flere av mine 900'er. Da har motoren rett og slett vært så sliten at den bare har låst seg. Vært for stor motstand tydligvis.
LØSNINGA er å hente BAKRE vindusheisermotorene fra 4 dørs 900. Disse er som regel mye mindre brukt, og sjansen er større for at de er håp
LØSNINGA er å hente BAKRE vindusheisermotorene fra 4 dørs 900. Disse er som regel mye mindre brukt, og sjansen er større for at de er håp
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N960
- Bil: saab 900
- Sted: Harstad
Det aller meste er vell besvart allerede men jeg kan jo fortelle hva jeg gjorde da min vindusheis ikke fungerte på passasjersiden.
Av med dørtrekk, meget enkelt - 3 skruer i håndtaket, ta ut dekslet med dårøpneren, skru av knoppen til låsen og dra ut trekket og løft det opp.
Ut med motoren, litt mer vanskelig, men du løsner skruene som holder selve løftemekanismen til vinduene, samt en litt bortgjemt skru ytterst mot dørlåsen. Løft så ut hele ramma motoren er montert til og skru ut di to skruene som holder motoren.
Nå kan du enkelt finne ut hvor problemet ligger: 1- Ta fram mulitimeteret og mål spenningen på kabelskoene (etter at du har koblet fra motoren helst) mens du trykker på vindusheisknappen. Får du spenning (både opp og ned på knappen) er feilen i motoren. Får du ikke spenning ligger feilen i det elektriske (knapper eller ledninger)
Ligger feilen i motoren har du 2 valg: 1. prøve å repparere eller 2. finne tak i en ny motor.
Vi (jeg) går for nr 1 for det er mye morsommere (syns jeg )
Demonter motoren, det er bare noen få tynne skruer som holder 2 deksel som er alt som skal av for å se tilstanden.
Ofte ligger feilen i at motoren rett og slett er rustet ved tannhjulet på utsiden av motoren eller at børstene er sliten.
Det jeg gjorde videre var: demonterte ankeret og børstene og vasket alle deler som gikk rundt godt og grundig og smurte opp alt med grease og 5-56 der det var behov. Så laget jeg meg 2 ledninger med kabelsko i ene enden og avmantlet andre enden som testledninger. kabelskoene på motoren og andre enden på ett batteri. Dersom motoren går nå er alt i orden.
Det gjorde ikke min, bortsett fra når jeg kakket forsiktig i den.
Av med dekslene igjen og studerte børstene litt mer grundig, joda ene børsten var temmelig nedslitt og kom ikke inntil ankeret pga. fjæren ikke klarte å presse den langt nok ut.
Tok så fjæren fra en PENN og tilpasset den slik at børsten ble presset ut mot ankeret på en skikkelig måte.
så teste på batteriet igjen og den fungerte
Monterte døren igjen og alt fungerte som det skulle.
Av med dørtrekk, meget enkelt - 3 skruer i håndtaket, ta ut dekslet med dårøpneren, skru av knoppen til låsen og dra ut trekket og løft det opp.
Ut med motoren, litt mer vanskelig, men du løsner skruene som holder selve løftemekanismen til vinduene, samt en litt bortgjemt skru ytterst mot dørlåsen. Løft så ut hele ramma motoren er montert til og skru ut di to skruene som holder motoren.
Nå kan du enkelt finne ut hvor problemet ligger: 1- Ta fram mulitimeteret og mål spenningen på kabelskoene (etter at du har koblet fra motoren helst) mens du trykker på vindusheisknappen. Får du spenning (både opp og ned på knappen) er feilen i motoren. Får du ikke spenning ligger feilen i det elektriske (knapper eller ledninger)
Ligger feilen i motoren har du 2 valg: 1. prøve å repparere eller 2. finne tak i en ny motor.
Vi (jeg) går for nr 1 for det er mye morsommere (syns jeg )
Demonter motoren, det er bare noen få tynne skruer som holder 2 deksel som er alt som skal av for å se tilstanden.
Ofte ligger feilen i at motoren rett og slett er rustet ved tannhjulet på utsiden av motoren eller at børstene er sliten.
Det jeg gjorde videre var: demonterte ankeret og børstene og vasket alle deler som gikk rundt godt og grundig og smurte opp alt med grease og 5-56 der det var behov. Så laget jeg meg 2 ledninger med kabelsko i ene enden og avmantlet andre enden som testledninger. kabelskoene på motoren og andre enden på ett batteri. Dersom motoren går nå er alt i orden.
Det gjorde ikke min, bortsett fra når jeg kakket forsiktig i den.
Av med dekslene igjen og studerte børstene litt mer grundig, joda ene børsten var temmelig nedslitt og kom ikke inntil ankeret pga. fjæren ikke klarte å presse den langt nok ut.
Tok så fjæren fra en PENN og tilpasset den slik at børsten ble presset ut mot ankeret på en skikkelig måte.
så teste på batteriet igjen og den fungerte
Monterte døren igjen og alt fungerte som det skulle.
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3
har hatt av dørtrekket og smurt alt, men funker ennå ikkje.
har tatt multimeter på ledningene og det er strøm.. men de sikkert som du sa: grodd fast
har tatt multimeter på ledningene og det er strøm.. men de sikkert som du sa: grodd fast
- [email protected]
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Dj_Saab skrev:har hatt av dørtrekket og smurt alt, men funker ennå ikkje.
Jeg også pelte de i småbiter første gangen, men fikk de ikke til å fungere igjen. Ble "nye" på meg.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
1999 Saab 9-3 Viggen