Sentrallås NG900 -94 modell

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
ohy
Medlemsnummer: N1307
Navn: Odd-Halllvard
Bil: NG900 2.0S
Sted: Trondheim

Sentrallås NG900 -94 modell

Legg inn av ohy » 07 des 2008, 16:10

Hei har ein delvis kranglete sentralås på min NG900.

Den virker bare av og til. Hører eit lite knett i førerdøra men ingenting skjer, får heller ikkje til å opne døra med nøkkel når dette skjer og må opne passasjerdøra.

Ein dag låste den også dørene heile tida så snart eg hadde låst dei opp. Alarmen gjekk ikkje på sjølv om dørene vart låst.

Har sjekka kablane som gjekk ut til førar døra g desse mangla litt isolasjon men er no godt isolert,

Nokon som har forslag til kva som kan være gale?

Har også litt problem med DEFA fjernkontrollane mine, dei har veldig varierande rekkevidde. Samme fjernkontroll kan variere frå 1 m til 50 m rekkevidde. Kva kan det komme av? Er nye batteri på dei(3 mnd)

Eit spørsmål til:

Er det vanskelig å kople bakluka til fjernkontrollen? Slik at den opnar når eg trykker den andre knappen på DEFA fjernkontrollen? Er ein DEFA Patriot 500 X eg har.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Sted: Drammen

Re: Sentrallås NG900 -94 modell

Legg inn av Henrik N449 » 07 des 2008, 17:30

Det kan være en dårlig koblet defaboks som gjør at sentrlåsen er ustabil. Regner med at du finner defaboksen nær sentrallåsenheten, som ligger under teppet over høyrebeinet til passasjeren. Se etter dårlige koblinger.

For å koble til bagasjeromsluka til fjernkontrollen må du først finne defa boksen og måle deg frem til hvilken ledning som gir signal ut når du trykker på knappen. Signalet er nok en kort puls på +12v, men kan også være jord. Ledningen du skal koble denne ledningen på finner du under innstegslista på førersiden, og den er blå/grønn tror jeg. Den skal ha en kort puls med 12v for å trigge bagasjeromsmotoren, men det er et problem.. Når bagasjeromsknappen er utrykt så er den koblet til jord (og selfølgelig +12v når den er trykt). Derfor kan du ikke bare ta +12v signalet fra defa boksen rett på ledningen, da strømmen vil fare rett til jordingspunktet i bryteren. Du kan enten løse dette ved å snippe jordledningen bak på bryteren, eller bruke et vekselrele (easy peicey, jeg har koblingsskjema) noe som er veldig straight forward.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

ohy
Medlemsnummer: N1307
Navn: Odd-Halllvard
Bil: NG900 2.0S
Sted: Trondheim

Legg inn av ohy » 10 des 2008, 17:34

tusen takk Henrik.

Men er litt i tvil om det er DEFA boksen som sliter, sjølv om den sikkert ikkje er i kjempeslag.

Det blinker i blinklysa når eg trykker på knappen, og det knetter i låsen i førerdøra, sjølv om sentrallåsen ikkje låser opp.

Er det mulig at der er Sentralåsmotoren i førerdøra som sliter? Har erstatningsmotor om dette er tilfelle.

Men skal sjå på koplingane på DEFA boksen også ja.

Har du muligheit til å sende meg det koblingsskjemaet på ein PM?

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 10 des 2008, 21:32

ohy skrev:tusen takk Henrik.

Men er litt i tvil om det er DEFA boksen som sliter, sjølv om den sikkert ikkje er i kjempeslag.

Det blinker i blinklysa når eg trykker på knappen, og det knetter i låsen i førerdøra, sjølv om sentrallåsen ikkje låser opp.

Er det mulig at der er Sentralåsmotoren i førerdøra som sliter? Har erstatningsmotor om dette er tilfelle.

Men skal sjå på koplingane på DEFA boksen også ja.

Har du muligheit til å sende meg det koblingsskjemaet på ein PM?
Ja, det kan være motoren i førerdøra. Hvis den ikke spretter opp vil ikke de andre dørene låse seg opp heller. Ta av dørtrekket og prøv å tvangskjøre motoren med strøm, så ser du fort om det er noe galt med den ;)

Jeg la det koblingsskjemaet her jeg Bilde
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar