Hei. Er helt prisgitt veksteder, men nå forstår jeg at det er lurt å spørre/sjekke noen andre om råd. Fant STCN idag og håper noen her kan gi meg råd. Jeg kan ikke fagutrykk osv men skal prøver å forklare..
1. Det er en utrolig irriterende fra ventilen hvor AC systemet trekker inn luft fra cupeen. Når jeg benner litt på innsuget ble det mindre. Lyden er der også etter at bilen er stoppet. Det har alltid vært en lav summelyd men nå er det sikkelig lyd. Kan det være noe "bøss" i innsuget? Hvorfor fortsetter det når AC er off? Det er like før jeg slår med hammer..
2.Har hentet ut en saab 9-3 fra verkstedet i dag. De har skiftet fjærbein, hjullager og div på begge sider forran. Verkstedet sa de måtte bruke vinkelsliper for å få delene løs. Da jeg hentet bilen sa de at det var en sprekk i "skiven som ABS sensoren leste og at en tagg var borte". De sa det så ut som om den var gammel. Men nå kobler ABSen seg inn i korte perioder når jeg bremser. Ifølge verkstedet var dette ikke "farlig", dessuten satt disse tannjulene på drivakslen så det er utrolig kosbart å fikse. Men bilen var ikke slik før... Er dette noe som forringer bilens verdi mye? Og vet noen om hvordan jeg kan få sjekket om denne sprekken er ny eller gammel? Hører til historien at verkstedet først utleverte bilen fire dager siden men jeg kjørte den tilbake med en gang. Den hadde vibreringer og bremsene funket nesten ikke. Det viste seg at de ikke hadde prøvekjørt bilen etter rep. og en "kopp" tilknyttet fjæren hadde hoppet av...? Fikk noe rabatter så regningen ble tilslutt under 20.000,- (bilen ble kjøpt des 2007, mange feil som ble rettet opp innen garantifristen, men bensinpumen røk etter 8 mnd. nå er den rep for 28.000,- pluss service på merkeveksted). Begynner å tror min bil er laget på en dårlig SAAB dag
Ny ulyd i cupeen, uheldig rep.? Kan noen gi meg et tips?
Moderator: Moderatorer
-
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Ny ulyd i cupeen, uheldig rep.? Kan noen gi meg et tips?
2. at en tann er blitt borte fra kransen på drivakselen er vel en prestasjon i seg selv, skulle ikke forundre meg om det kan lure ABS'en til å tro at hjulet ikke ikke skrenser lenger, og dermed lar bremsepedalen gjøre jobben sin uforstyrret. skjønner ikke helt hvilken skive det er den leser da så det besvarer jo ikke akkurat noen spørsmål. men jeg kan betrygge deg om at hvis du bor i et område med noen dyktige folk fra klubben, så vil nok både denne skiva og drivknuta på drivakselen din byttes adskillig billigere enn verkstedet ville gjort det.
på den annen side, hvis bilen ikke har vært slik før du fikk den igjen fra verksetdet bør du virkelig bare stå på ditt. dette er jo vanvittig irriterende om du så hadde hatt mulighet til å fikse det selv, det er jo i så fall ikke din feil!
på den annen side, hvis bilen ikke har vært slik før du fikk den igjen fra verksetdet bør du virkelig bare stå på ditt. dette er jo vanvittig irriterende om du så hadde hatt mulighet til å fikse det selv, det er jo i så fall ikke din feil!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1. Det er ei lita vifte der inne, den skal gå en stund etter at bilen har stoppet.
Det står noen tips på denne siden
http://www.thesaabsite.com/NG900%20ACC% ... r%20RR.htm
Det står noen tips på denne siden
http://www.thesaabsite.com/NG900%20ACC% ... r%20RR.htm
2002 9-3 2.0t SE
1996 900S
1996 900S
-
1. Tusen takk Ønsket egentlig ikke å ha en Saab. Men nå disponerer nå jeg en "uønsket". Mye trøbbel med denne "grønne" (det er flere 9-3 i familien). Så følger linken og utforsker litt. Kjenner allerede jeg liker bilen litt mer nå. Den er jo tross alt en råskinn til å trekke hest og henger opp Lierbakkene
2. Har sjekket med NAF (er ikke personling kompitent til å ivareta bilen selv) og har sendt verkstedet beskjed om at jeg vil de skal utbedrer skadene på tannkrans som medfører at ABS nå slår inn.
Får jobbe videre med bilen og forhåpentligvis blir det ikke flere store utgifter på en stund. Men ser den trenger en real omgang utvendig og rens innvendig. Det er jo et fremskritt.
2. Har sjekket med NAF (er ikke personling kompitent til å ivareta bilen selv) og har sendt verkstedet beskjed om at jeg vil de skal utbedrer skadene på tannkrans som medfører at ABS nå slår inn.
Får jobbe videre med bilen og forhåpentligvis blir det ikke flere store utgifter på en stund. Men ser den trenger en real omgang utvendig og rens innvendig. Det er jo et fremskritt.