Elluen igjen Gutter ( og jenter)..
Jeg holder på med "prosjekt-bilen" min.. en 99 turbo 78 mod ( Cardinalrød 3 dørs CC)
Og har kommet sålangt at det er "finpusk" som gjenstår..
Velogmerke etter å ha byttet Bensinmengdemåler og Styretrykkventil til nytypen med vakum-uttak og KASTET "fullgass-bensintilskudd greiene til H.vete.
Uansett.. Her er mine problem..
1: Kaldstartdyse er "på" konstant, ergo får doningen "noget feit blanding/høg CO"
2: Kjølevifte til motoren starter ikke MEN den er iorden ( selve vifta)
Så til mine foreløpige konklusjona..
1: Mulig feil med Termotidkontakt/NTC mostand ( skrudd fast i toppen) ELLER ledningsnettet? At dysa er konstant på tyder vel på at den får "jord" hele tiden og ikke bare de 9-10 sekunder under oppstart?
2: Har prøvd å "kortslutte" termobryter på radiator og hører da kun et "klikk" ifra Rele't som styrer vifta (mener at vifta skal starte om du gjør dette normalt?) Har dog tvangskjørt vifta ved hjelp av å koble meg mellom stikk 87 og 85, da starter vifta.. SÅ.. Er feilen i rele'et eller termokontakten?
Mulig løsning på problem nr 1 er vel kort og greit bare å koble inn en bryter på kaldstartdysa og styre den manuelt?
Jepp.. Det var det. Løsninger og forslag mottas med stor entusiasme og takk
Mvh
Viking
Div "el-problemer" (Saab 99 turbo 78 mod)
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Div "el-problemer" (Saab 99 turbo 78 mod)
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Div "el-problemer" (Saab 99 turbo 78 mod)
Havner glatt i elektrisk denne.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Hei!
Lenge siden jeg drev med K-jet nå men du må bruke et instrument og måle termotiden om denne fortsatt gir jord når bilen er varm evt måle om den i heletatt endrer seg fra kald til varm.
2: høres ut som relet siden det klikker men vifta ikke går likevel. Vanlig at kontaktene inne i releene "brenner", spesielt der det går litt strøm til forbruker som f.eks vifta og bakruta. Det er enkelt å teste med et anne rele da det er std rele.
Lykke til!
Lenge siden jeg drev med K-jet nå men du må bruke et instrument og måle termotiden om denne fortsatt gir jord når bilen er varm evt måle om den i heletatt endrer seg fra kald til varm.
2: høres ut som relet siden det klikker men vifta ikke går likevel. Vanlig at kontaktene inne i releene "brenner", spesielt der det går litt strøm til forbruker som f.eks vifta og bakruta. Det er enkelt å teste med et anne rele da det er std rele.
Lykke til!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
-
- 0.7 bar
Problem nr 1 viste seg å være "tabbe av undertegnede"
Hadde klart å koble "bytte om" på Kaldstart og Styretrykk-ventil ( de elektriske tilkoblingene)
Problem nr 2 gjennstår.. Får forsøke å finne et "matchende" rele evt, mener dog at jeg prøvde å bytte over til et annet rele, og det klikka fremdeles..
Og ja.. K-jet er "morosamt" NOT!!!
Men gir fan ikke opp av den grunn
Uansett, takker for råd og meninger
Mvh
Viking
Hadde klart å koble "bytte om" på Kaldstart og Styretrykk-ventil ( de elektriske tilkoblingene)
Problem nr 2 gjennstår.. Får forsøke å finne et "matchende" rele evt, mener dog at jeg prøvde å bytte over til et annet rele, og det klikka fremdeles..
Og ja.. K-jet er "morosamt" NOT!!!
Men gir fan ikke opp av den grunn
Uansett, takker for råd og meninger
Mvh
Viking
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
-
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Når K-jet'en er i orden finnes det nesten ikke noe mer driftssikkert. Problemet er vel at de anlegga begynner å dra på åra. Det fine er jo at du kan "bytte" det til et fra en -87 mod 900 omtrent rett over. Da er det plutselig 10 år nyere og ser omtrent likt ut. Plastrøra bl.a. er greit å skaffe fram fra en av de siste 900 8V, da de kan være skikkelig sprø av alder osv.
Lykke til videre!
Lykke til videre!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Offtopic:
1) K-Jet så dagens lys i form av en serviett-skisse første gang på et julebord hos Bosch i 1974. Det var godt utpå kvelden, alle damene hadde blitt fine og Hr Brisen hadde sparka treskoa hardt i veggen, knept opp alle knappene i dressjakka og viste ingen tegn til å ville gå med det første. Hos Mercedes Benz varte nachspielet lenge, for de brukte faktisk systemet til utpå 90-tallet på enkelte modeller (noe modifisert riktignok, for å kunne bruke lambdaregulering)!!
Ontopic:
2) Dersom koblingsskjemaet er likt mye annet av eldre systemer (bl a og900): Sett jord rett på ledningen som går til termokontakta når tenninga står på, starter ikke vifta da så er det nok releet. Starter den så er det termokontakten (evt ledningsbrudd eller korrodert kontakt et sted).
1) K-Jet så dagens lys i form av en serviett-skisse første gang på et julebord hos Bosch i 1974. Det var godt utpå kvelden, alle damene hadde blitt fine og Hr Brisen hadde sparka treskoa hardt i veggen, knept opp alle knappene i dressjakka og viste ingen tegn til å ville gå med det første. Hos Mercedes Benz varte nachspielet lenge, for de brukte faktisk systemet til utpå 90-tallet på enkelte modeller (noe modifisert riktignok, for å kunne bruke lambdaregulering)!!
Ontopic:
2) Dersom koblingsskjemaet er likt mye annet av eldre systemer (bl a og900): Sett jord rett på ledningen som går til termokontakta når tenninga står på, starter ikke vifta da så er det nok releet. Starter den så er det termokontakten (evt ledningsbrudd eller korrodert kontakt et sted).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
-
- 0.7 bar
Haha Børre..
Du skulle bare vist.. Etter å ha prøvd "div k-jet" bensinmengdemålere, så gikk jeg til skrittet å kjøpte et komplett K-jet system ifra en........ 87 mod OG 900 turbo... Starta opp og gliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis.. Den starta den.... som aldri før..
Nyyydelig lyd ifra den..
Skal ta meg en titt på "kjølevifte-problematikken i morgen , har prata endel med godeste Karl Wollan, og ble plutselig klar over at han en egen OVERSIKlT over ledningsnett på akkurat dette med Kjølevifta.. Veldig bra...
Forøvrig en "knakande trivelig kar"..
Ellers.. Igjen tusen takk for svar og mulige løsninger..
Er gutta sine det ( her inne)
Kommer vel en videosnutt snart av meg, GLISENDE ved siden av "go-doningen"..
MVh
Viking
Du skulle bare vist.. Etter å ha prøvd "div k-jet" bensinmengdemålere, så gikk jeg til skrittet å kjøpte et komplett K-jet system ifra en........ 87 mod OG 900 turbo... Starta opp og gliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis.. Den starta den.... som aldri før..
Nyyydelig lyd ifra den..
Skal ta meg en titt på "kjølevifte-problematikken i morgen , har prata endel med godeste Karl Wollan, og ble plutselig klar over at han en egen OVERSIKlT over ledningsnett på akkurat dette med Kjølevifta.. Veldig bra...
Forøvrig en "knakande trivelig kar"..
Ellers.. Igjen tusen takk for svar og mulige løsninger..
Er gutta sine det ( her inne)
Kommer vel en videosnutt snart av meg, GLISENDE ved siden av "go-doningen"..
MVh
Viking
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t