Lyktevisker motor?
Moderator: Moderatorer
- Røsvik900
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1264
- Navn: Joachim
- Bil: Saab 9-5 Aero Utengen Edition
- Sted: Kongsberg
Lyktevisker motor?
Hei
Mulig jeg la denne på feil plass. Jeg lurer på om det er noen mulighet til å feilsøke på lyktevisker motor når den står i bilen? Viskerne på lyktene vil ikke bevege seg. noen som har fremgangs måte?
Bilen er en OG93
Mulig jeg la denne på feil plass. Jeg lurer på om det er noen mulighet til å feilsøke på lyktevisker motor når den står i bilen? Viskerne på lyktene vil ikke bevege seg. noen som har fremgangs måte?
Bilen er en OG93
- Aleks_
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Lyktevisker motor?
Hvorfor skal du feilsøke med motoren i bilen? Mest sannsynlig er det stopp-funksjonen på motoren som begynner å bli sliten, med mindre du har blåst ei sikring(noe som du har sjekka? ).
For å komme til motoren må du skru ut hovedlykta, så ligger motoren rett under der. Sitter festa med to muttere.
Enkelt å skru ut.
Det som ofte hjelper er å skru opp motoren og rengjøre denne. Blir ofte samlet mye dritt inni der, og kan være grunnen til at den stopper opp når viskeren er midt på lykta. Men å rengjøre er ofte bare en midlertidig løsning.
Disse motorene koster en del nye. De fleste har jeg inntrykk av at bare kobler de vekk(drar ut ledningen eller tar sikringa).
Hvis du velger å bare koble de vekk, men fortsatt ha de montert på bilen, så må du huske på at ved en EU-kontroll så vil det bli gitt feil på dette. Alt som er montert på bilen skal virke. Dvs, ta de av ved EU-kontroll
Btw, det er lagd flere tråder om dette før..
For å komme til motoren må du skru ut hovedlykta, så ligger motoren rett under der. Sitter festa med to muttere.
Enkelt å skru ut.
Det som ofte hjelper er å skru opp motoren og rengjøre denne. Blir ofte samlet mye dritt inni der, og kan være grunnen til at den stopper opp når viskeren er midt på lykta. Men å rengjøre er ofte bare en midlertidig løsning.
Disse motorene koster en del nye. De fleste har jeg inntrykk av at bare kobler de vekk(drar ut ledningen eller tar sikringa).
Hvis du velger å bare koble de vekk, men fortsatt ha de montert på bilen, så må du huske på at ved en EU-kontroll så vil det bli gitt feil på dette. Alt som er montert på bilen skal virke. Dvs, ta de av ved EU-kontroll
Btw, det er lagd flere tråder om dette før..
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
x 1997 Saab 900S
- Røsvik900
- 0.7 bar
Okey, takker for svar
Har ikke sjekka sikring eller noe ble litt typisk at de skulle slutte å virke i saltslapset, så håpet på kjapt svar. Men skal sjekke det som har blitt skrevet tidligere
Har ikke sjekka sikring eller noe ble litt typisk at de skulle slutte å virke i saltslapset, så håpet på kjapt svar. Men skal sjekke det som har blitt skrevet tidligere
- Røsvik900
- 0.7 bar
Har du noen link til hvordan man demonterer lykteviskerne? steg for steg? hvordan stoppe spylervæska?
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
Tviler på du finner noe sånt
Er bare og ta vekk hovedlyktene og skru av motorene til viskerene, må koble ut kablene på lyktene før du begynder og dra
Slangen på spylervæska bare drar du av, er ikke trykk på den så det kommer ikke noe ut
Er bare og ta vekk hovedlyktene og skru av motorene til viskerene, må koble ut kablene på lyktene før du begynder og dra
Slangen på spylervæska bare drar du av, er ikke trykk på den så det kommer ikke noe ut
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Røsvik900
- 0.7 bar
Okey, takker men det vil bli et åpent hull der visker armen har sittet, er det noe man kan tettet det igjen med? så det ser fint ut?
- Aleks_
- Overload!!!
Det er ikke vanskelig..
4 skruer, og hovedlykta er ute. 1 skrue på blinklyset, 2 på hver side av lykta, og 1 skrue på toppen. Vips så er alle ute, og lykta er løs. Alle skruene er torx. Pass på så du ikke mister hovedlyset i bakken. Det er dyrt.
Rett under lykta sitter viskermotoren. Den sitter festa med to muttere. Skru de løs, og koble fra motoren.
Sett på plass lykta og skru til alle skruene.
Gjennta alt på andre siden.
Du kan sparkle igjen hullet og lakke over, om du gidder det, men eller så har ikke jeg sett noe som dekker hullet, dessverre.
Derfor syns jeg det ser penest ut å bare koble de vekk, uten å ta vekk motoren. Bare husk å ta de vekk før EU-kontrollen..
Lønner seg forresten å plugge igjen hullet til spylervæska.
4 skruer, og hovedlykta er ute. 1 skrue på blinklyset, 2 på hver side av lykta, og 1 skrue på toppen. Vips så er alle ute, og lykta er løs. Alle skruene er torx. Pass på så du ikke mister hovedlyset i bakken. Det er dyrt.
Rett under lykta sitter viskermotoren. Den sitter festa med to muttere. Skru de løs, og koble fra motoren.
Sett på plass lykta og skru til alle skruene.
Gjennta alt på andre siden.
Du kan sparkle igjen hullet og lakke over, om du gidder det, men eller så har ikke jeg sett noe som dekker hullet, dessverre.
Derfor syns jeg det ser penest ut å bare koble de vekk, uten å ta vekk motoren. Bare husk å ta de vekk før EU-kontrollen..
Lønner seg forresten å plugge igjen hullet til spylervæska.
N1025
x 1997 Saab 900S
x 1997 Saab 900S
- Røsvik900
- 0.7 bar
Nok en gang takk for hjelpa
da skal jeg få tatt en kikk på det etter jobb en dag til uka
da skal jeg få tatt en kikk på det etter jobb en dag til uka
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1563
- Navn: Øyvind Skaten
- Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
- Sted: Tysnes/Porsgrunn
Låner tråden din litt
Når viskaren har ein tendens til å stoppa heilt tilfeldig på lykta, kan det då vera nok å reingjera motoren?
Når viskaren har ein tendens til å stoppa heilt tilfeldig på lykta, kan det då vera nok å reingjera motoren?
'99 9-5 2.0t
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
- Aleks_
- Overload!!!
Ja, men det er som regel bare midlertidig..Øyvind N1563 skrev:Låner tråden din litt
Det jeg gjorde var å vente til viskeren lå nede, og kobla de ut.
N1025
x 1997 Saab 900S
x 1997 Saab 900S
Her er det nyttige tips, det er ganske likt som på 93'en
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... pwiper.php
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... repair.php
Når du åpner motoren kan det være lurt å ta et bilde som viser hvordan tannhjul og deler står i forhold til hverandre.
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... pwiper.php
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... repair.php
Når du åpner motoren kan det være lurt å ta et bilde som viser hvordan tannhjul og deler står i forhold til hverandre.
2002 9-3 2.0t SE
1996 900S
1996 900S
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1563
- Navn: Øyvind Skaten
- Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
- Sted: Tysnes/Porsgrunn
Ser ikkje på det som eit alternativ Når den er der må den jo virka.Aleks_ skrev:Ja, men det er som regel bare midlertidig..Øyvind N1563 skrev:Låner tråden din litt
Det jeg gjorde var å vente til viskeren lå nede, og kobla de ut.
Får vel heller opna og sjå ka eg finn
'99 9-5 2.0t
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N2328
- Navn: Morten
- Bil: 9-3 SE -02
- Kontakt:
Men du, ga begge viskerne opp samtidig?
I såfall ville jeg ha startet med det som er felles for de:
- Sikring 10 i motorrommet, strøm til at de skal gå i parkeringsposisjon. Om begge motorene var fryst fast så gikk det ca 2x 7,5A =15 A før beskyttelsen slo inn.
- Sikring 31 i dash går gjennom bryteren, gjennom et kontaktstykke og deler seg i en krympeskjøt til hver pussermotor.
Dersom dioden i en av motorene har røket (brudd) vil enten ikke den motoren parkere rett, eller (full gjennomgang) sikring 10 ryke.
De har en innebygget limit-bryter som gjør at de stopper etter 2 dobbelt-slag.
Det må må jo være i orden!!! Skal ikke plukke av utstyr når det ryker, men fikse det!!!
EDIT: Måtte ta frem kalkulatoren for å beregne 2 x 7,5.....
I såfall ville jeg ha startet med det som er felles for de:
- Sikring 10 i motorrommet, strøm til at de skal gå i parkeringsposisjon. Om begge motorene var fryst fast så gikk det ca 2x 7,5A =15 A før beskyttelsen slo inn.
- Sikring 31 i dash går gjennom bryteren, gjennom et kontaktstykke og deler seg i en krympeskjøt til hver pussermotor.
Dersom dioden i en av motorene har røket (brudd) vil enten ikke den motoren parkere rett, eller (full gjennomgang) sikring 10 ryke.
De har en innebygget limit-bryter som gjør at de stopper etter 2 dobbelt-slag.
Det må må jo være i orden!!! Skal ikke plukke av utstyr når det ryker, men fikse det!!!
EDIT: Måtte ta frem kalkulatoren for å beregne 2 x 7,5.....
Sist redigert av MortenW den 08 feb 2010, 22:29, redigert 1 gang totalt.
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
MortenW skrev: 2x 7,5A =30 A
Sist jeg sjekka, så ble 2 x7,5 = 15...
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N2328
- Navn: Morten
- Bil: 9-3 SE -02
- Kontakt:
Jadda jadda, vær glad jeg ikke er legen din! Skal vi se dobbel dose til deg i dag, skulle bli akkurat 30ml, hm....Atzz skrev:Sist jeg sjekka, så ble 2 x7,5 = 15...MortenW skrev: 2x 7,5A =30 A
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94