Koble opp ett anlegg?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Bolstadjr

Koble opp ett anlegg?

Legg inn av Bolstadjr » 06 feb 2012, 20:22

Hei. Jeg er litt lei av å ha bare en middels lyd i bilen, så vurderer å oppgradere litt :) Har 2 høytallere bak i hattehylla, og 2 diskanter i dashbordet :) Vil sette inn en i hver dør foran, men er litt usikker på hvem størrelse som passer (Saab 900 S 1995), si gjerne hvis du vet hva som passer! Eneste jeg er usikker på, er om jeg greier å koble opp en forsterker og subwoofer. Vil gjerne ha en aktiv subwoofer som er tynn og tar lite plass :)

Så: Skal ha 2 nye høytallere(runde til fordører Saab 900), forsterker (vet ikke forskjell på 2 kanals, 3 kanals) så trenger hjelp der, og en aktiv subwoofer. Hvis noen kan forklare meg åssen jeg kan koble opp alt dette, og hvilke kjøp jeg bør satse på, setter jeg svært stor pris på det!
De høytallerne jeg allerde har koblet til med ledninger, må jeg trekke de på nytt for å koble til forsterker, eller? Kablene var trukket orginalt, så de er koblet opp til cd-spilleren.
Trenger hjelp!
Mvh Bolstadjr

Bolstadjr

Re: Koble opp ett anlegg?

Legg inn av Bolstadjr » 06 feb 2012, 20:26

Denne bassen er vel også ett unntak : http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=&vn=736

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Bil: SAAB 9-5

Legg inn av Daniel2.3t » 06 feb 2012, 21:05

Aktiv subwoofer vil si at wooferen har en innebygd forsterker, så da trenger du ingen forsterker ved siden av til bassen. Men du må ha forsterker til de ekstra høyttalerene dine. Jeg ville personlig valgt en passiv woofer med forsterker. Syntes det blir bedre og finere bass lyd av dette, så har jeg aldri vært borte i en aktiv som er noe bra heller da....
Så er det jo greit å vite hvor mye penger du skal legge i anlegg da? Beste hadde jo vært egen forsterker til wooferen, og koblet de to nye høytallerene + hattehøytallerene til en forsterker. Ellers kan du bytte ut hattehøytallerne og kjøpe nye til dørene og koble disse til en god forsterker, så skal du ikke se bort ifra at du har den lyden og bassen du trenger! (Hvis du kjøper bass elementer til å ha i dørene)

Bolstadjr

Legg inn av Bolstadjr » 06 feb 2012, 21:13

"Beste hadde jo vært egen forsterker til wooferen, og koblet de to nye høytallerene + hattehøytallerene til en forsterker.". Hvis jeg skulle gjort det, hva måtte jeg ha kjøpt da? Penger tenker jeg ikke på for øyeblikket, vil bare ha litt mer lyd i bilen :) Tenkte det samme, å koble de nye høytallerne + hattehøytallerne til en forsterker, og en bass itillegg til det.

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Bil: SAAB 9-5

Legg inn av Daniel2.3t » 06 feb 2012, 22:12

Kjøp en mono forsterker til wooferen og en 4 kanals forsterker til høyttalerene. Få tak i forsterkere som kan seriekobles, så slipper du å trekke 2 strømkabler fra batteriet. Med woofer i bilen ville jeg kjøpt de nye dørhøyttalerene med tanke på diskanten og ikke bass, ellers vil det bare blir rumling og dunking.. Billigeste alternativet vil være å gjøre som jeg beskrev over, kjøpe nye hattehøytallere av god kvalitet, nye dør høyttalere og kanskje til å med nye fronthøytallere og koble alt på en 4 kanals forsterker av god kvaitet. Det kommer nok til å klø i skallen av bassen da også skal du se! :D + man slipper basskassa som tar plass uansett hvor liten den er og det virker mer gjennomført hvis man velger riktige produkter!
P.S: spilleren din bør jo også være up to date!

Bolstadjr

Legg inn av Bolstadjr » 07 feb 2012, 00:18

Har vurdert å bare kjøpe 2 nye høytallere til dørene også koble opp en forsterker, ingenting annet. Kan du hjelpe meg videre herfra, hva burde jeg kjøpe? Og hvordan er det å koble opp høytallere i dørene hvis jeg må trekke ledninger, hvor trekker jeg de? Hva er forskjell på 2 kanals, 3 kanals, 4 kanals forsterker? Sorry, men er en SKIKKELIG "noob" når det kommer til alt dette, så setter pris på alle videre svar! :)

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 07 feb 2012, 00:48

Bolstadjr skrev:Har vurdert å bare kjøpe 2 nye høytallere til dørene også koble opp en forsterker, ingenting annet. Kan du hjelpe meg videre herfra, hva burde jeg kjøpe? Og hvordan er det å koble opp høytallere i dørene hvis jeg må trekke ledninger, hvor trekker jeg de? Hva er forskjell på 2 kanals, 3 kanals, 4 kanals forsterker? Sorry, men er en SKIKKELIG "noob" når det kommer til alt dette, så setter pris på alle videre svar! :)
Antall høytalerutganger.

Bolstadjr

Legg inn av Bolstadjr » 07 feb 2012, 08:45

Så hvis jeg skal koble opp hattehøytallerne til en forsterker, må jeg trekke en ny ledning da fra høytalleren til forsterkeren? :) Fordi da kunne jeg hatt en 4 kanals forsterker hvor de nye høytallerne blir koblet opp , sammen med hattehøytallerne?

Bolstadjr

Legg inn av Bolstadjr » 07 feb 2012, 11:40

Hvis noen itillegg kan svare på: Ligger det opptrukkede høytaller ledninger i dørene på en Saab 900 1995 modell? :)

Bolstadjr

Legg inn av Bolstadjr » 07 feb 2012, 14:51

OG: Er det noen som vet hvem høytallere som passer bak i hattehyllene på Saab 900? Prøve med 6x9, men de passet ikke helt :/, Kan det da hende at en spesial størrelse på ca 5x7, 6x8 passer da? :)

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av audun-eg N228 » 07 feb 2012, 15:00

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 feb 2012, 15:07

Bolstadjr skrev:OG: Er det noen som vet hvem høytallere som passer bak i hattehyllene på Saab 900? Prøve med 6x9, men de passet ikke helt :/, Kan det da hende at en spesial størrelse på ca 5x7, 6x8 passer da? :)
Om eg ikkje huskar feil er er det berre enkelte 6x9 som passar, eg meinar på at i far sin gamle GM900 vart det montert eit sett Sony Xplod 6x9-høgtalarar...

Bolstadjr

Legg inn av Bolstadjr » 07 feb 2012, 17:49

Ringte inn til Bilradiospesialisten, og de forklarte meg hva jeg kunne gjøre videre. Han sa også hvem 6x9 høytallere de trodde ville passe i Saab, så jeg kjøpte disse med 30 % rabatt på i tilegg :D http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=&vn=736
Får se om jeg skal gjøre dette til noe større prosjekt senere, men takk for all hjelpen! :D

pag
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N1614
Navn: Per Arne
Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
Sted: Steinkjer

Legg inn av pag » 07 feb 2012, 18:02

Vis du tar ut braketten til bakhøytalerne å monterer 6*9erne fra baksiden passer di greit. Du må kanskje finne fram en fil å bruke litt tid på braketten. Det ser du når høyttalerne er innkjøpt å du prøvemonterer di. Til meg trengte jeg ikke å modifisere noe.

Framhøyttalere ville jeg valgt komponent til.Komponent er en bass og en diskant som blir delt av med et delefilter. I dørene fram monterer du basshøyttaleren. diskanten flytter du opp til dashen der di orginale 3,5" står. Vis du lager deg braketter selv får du plass til 6.5" i dørene fram. Du må også lage braketter til diskantene fordi di er mindre en 3.5"

Kabler ligger det kanskje opplagt men personlig så ville jeg ha trekt opp nytt. gjerne 2,5kvadrat kabler til fram og bakhøyttalere.

Et Tips kan være at Forsterkere finnes i 5kanaler også. Da har du 4 terminaler til di vanlige høyttalerne og en kannal til sub.

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av audun-eg N228 » 07 feb 2012, 21:59

Det heter HVILKE høyttalere! [-X (Sorry, var en liten del av læreren som kom fram et lite øyeblikk... ;) )

Svar