Kun 1 ryggelys på saab 9-5 1999?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Re: Kun 1 ryggelys på saab 9-5 1999?

Legg inn av TurboKnutsen » 30 des 2014, 23:52

Hjelle, N6 skrev:
TurboKnutsen skrev:Også disse ryggelysa igjen da. Fikk kobla tilbake alle ledninga som det var brudd på, så nå funker i det minste låsen på bagasjeluka igjen. Meeen har det problemet at kun 1 rygglys fortsatt fungerer, men det lyser konstant.. det andre ryggelyset har det vært dårlig med liv i :P Kan dette skyldes bryteren på girkassa? Og en ting til som kan nevnes er at jeg måtte skjære bort litt plastikk fra sokkelen til det ryggelyset som ikke fungerer for å få satt i pæren. Så virker som det aldri har sitti noe pære der? Det er lagt ledninger dit akkurat som på andre siden.. eneste forskjellen er at ledningen er bittelitt tynnere på den siden (den grønne)
Grunnen til at ledninga er tynnare er at det går mindre straum gjennom den enn til det andre ryggelyset, so det stemmer nok. At ryggelyset lyser konstant kan sjølvsagt va ryggelysbrytaren, ta av straumen til den og sjekk kva som skjer. Om du har tilgong til Tech2 kan du også sjekke kva posisjon brytaren er i. Men du er sikker på alle ledningar i gjennomføringa er heile, altså at det ikkje er noko form for kortslutning der? At det ikkje lyser på den andre sida kan va sokkelen også, har vore ute for at blekket i botn av sokklane knekk. Var mykje feilsøk før eg oppdaga den feilen... :lol:
Har desverre ikke tilgang på tech2, kjenner ikke noen i nærheten som har det heller :/ Sitter denne bryteren veldig klundrete til? Har ikke tatt meg tid til å sjekke alle ledninger etter jeg fiksa bruddene ved bakluka, trodde det ville ordne det. Begge soklene fungerer, har prøvd å bytte om :) Noen fler steder som er kjente for ledningsbrudd på en slik saab?

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av TurboKnutsen » 30 des 2014, 23:57

Kato skrev:
TurboKnutsen skrev:Er ikke strøm i sikringa til tåkelysa heller. Er sikringa før eller etter releet? (er litt grønn på dette) Virker for meg som dette er klundrete å fikse, er det kanskje lettere å legge opp nye ledninger? Noen som har et skjema eller en forklaring på hvordan dette gjøres? Hadde vært fint om det gikk an å koble opp til den originale bryteren :)

Også disse ryggelysa igjen da. Fikk kobla tilbake alle ledninga som det var brudd på, så nå funker i det minste låsen på bagasjeluka igjen. Meeen har det problemet at kun 1 rygglys fortsatt fungerer, men det lyser konstant.. det andre ryggelyset har det vært dårlig med liv i :P Kan dette skyldes bryteren på girkassa? Og en ting til som kan nevnes er at jeg måtte skjære bort litt plastikk fra sokkelen til det ryggelyset som ikke fungerer for å få satt i pæren. Så virker som det aldri har sitti noe pære der? Det er lagt ledninger dit akkurat som på andre siden.. eneste forskjellen er at ledningen er bittelitt tynnere på den siden (den grønne)

Takker på forhånd for svar. Suverent forum, mange gode svar her! :D
Jeg går i ut ifra at du nå mener fremre tåkelys (du har ikke nevnt at de bakre "nå er på plass"). Sikringen står foran reléet, og får strøm fra batteriet via en såkalt "krimp", et koblingpunkt for flere kurser. Disse er bl.a. signalhorn, radiator kjølevifter etc. og siden disse fungerer (?) så er det litt merkelig at du ikke finner spenning på inngangen til sikring #5 (fremre tåkelys). Den eneste muligheten er vel da et brudd i ledningen fra "krimpen" frem til sikringa. Og målefeil kan en se bort fra?

Når det gjelder ledningene, grønne, til ryggelys, er den til venstre lys 0,75mm2 og den til høyre 0,5mm2 (iht. WIS), så dette stemmer vel med det du ser. Uvisst av hvilken årsak; Ledningene kommer fra samme kontakt og går kun til hver sitt lys. Konstant lys kan jo være bryter, men har du automatkasse er det også et relé involvert. Sedan eller kombi?
Tåkelys bak er fortsatt ikke på plass. Eneste forskjellen er at jeg ikke får "fog light error" beskjeden lenger. Yess, alt du nevnte fungerer utmerket. Brukte en prøvelampe og stakk nedi sikringskontaktene, skulle fungere det.. eller? Fikk dårlig med respons ihvertfall.

Dette er manuell sedan. :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 des 2014, 00:11

TurboKnutsen skrev:Har desverre ikke tilgang på tech2, kjenner ikke noen i nærheten som har det heller :/ Sitter denne bryteren veldig klundrete til? Har ikke tatt meg tid til å sjekke alle ledninger etter jeg fiksa bruddene ved bakluka, trodde det ville ordne det. Begge soklene fungerer, har prøvd å bytte om :) Noen fler steder som er kjente for ledningsbrudd på en slik saab?
Brytaren står montert i girkassa, du ser den og kjem greit til den oppe i motorromet.
Tenkte meir på dei andre ledningane i kabelpølsa ved bakluka eg, på min var to ledningar av, og resten hadde skada isolasjon akkurat i knekken = masse kjekke feil. Meg bekjent er det ikkje fleire punkt som er problematiske med tanke på gnag enn akkurat i gjennomføringa. Kabelen til ryggelys går rett derifrå og fram til den store blå kontakta bak teppet rett under A-stolpen på førarsida.

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av TurboKnutsen » 31 des 2014, 01:08

Hjelle, N6 skrev:
TurboKnutsen skrev:Har desverre ikke tilgang på tech2, kjenner ikke noen i nærheten som har det heller :/ Sitter denne bryteren veldig klundrete til? Har ikke tatt meg tid til å sjekke alle ledninger etter jeg fiksa bruddene ved bakluka, trodde det ville ordne det. Begge soklene fungerer, har prøvd å bytte om :) Noen fler steder som er kjente for ledningsbrudd på en slik saab?
Brytaren står montert i girkassa, du ser den og kjem greit til den oppe i motorromet.
Tenkte meir på dei andre ledningane i kabelpølsa ved bakluka eg, på min var to ledningar av, og resten hadde skada isolasjon akkurat i knekken = masse kjekke feil. Meg bekjent er det ikkje fleire punkt som er problematiske med tanke på gnag enn akkurat i gjennomføringa. Kabelen til ryggelys går rett derifrå og fram til den store blå kontakta bak teppet rett under A-stolpen på førarsida.
Ok, kan ta en titt på den da. Kobla sammen alle som var brutt av ved bakluka untatt en som hadde knekt isolasjon (ledningen hang fortsatt sammen) denne rulla jeg bare tape rundt.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Legg inn av Kato » 31 des 2014, 14:31

TurboKnutsen skrev:Tåkelys bak er fortsatt ikke på plass. Eneste forskjellen er at jeg ikke får "fog light error" beskjeden lenger. Yess, alt du nevnte fungerer utmerket. Brukte en prøvelampe og stakk nedi sikringskontaktene, skulle fungere det.. eller? Fikk dårlig med respons ihvertfall.

Dette er manuell sedan. :)
Dette skulle fungere, i fall proben (spissen) er tynn nok til å nå spenningsførende del i sikringa. Bruk prøvelampen på sikringene (begge sider) #3, -6, -14, -15 og -16 (sikringssentralen i motorrommet). Alle disse skal (også) ha spenning direkte fra batteriet, via kontaktpunktet (J6).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av TurboKnutsen » 04 jan 2015, 14:36

Kato skrev: Dette skulle fungere, i fall proben (spissen) er tynn nok til å nå spenningsførende del i sikringa. Bruk prøvelampen på sikringene (begge sider) #3, -6, -14, -15 og -16 (sikringssentralen i motorrommet). Alle disse skal (også) ha spenning direkte fra batteriet, via kontaktpunktet (J6).
Disse sikringene har vel bare spenning når de er i bruk? Målte ihvertfall med bare tenninga på, ikke noe spenning der :) Har ikke sikring 16 heller.

Har oppdaget at jeg kun får spenning i tåkelys sikringa når jeg slår om bryteren til parklys. Når jeg har på nærlys så er spenninga 0. Målte i går (da var spenninga 7.5 med kun parklys på) og i dag (fikk kun 5.5 i dag, fortsatt kun parklys på.)
Får lys i bryteren. Skjer ingenting når jeg trykker knappen til tåkelys bak (men den har kanskje ikke lys i seg?). Får ingen feilmeldinger heller. Noen anelse om hva dette kan være? :?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 04 jan 2015, 19:58

Nei, dette settet med sikringer får spenning inn direkte fra batteriet igjennom "krimpen", såkallt "+30 spenning", og skal da være tilført uavhengig av om tenningsnøkkel er i eller ikke.

Måleresultatet som du får er jo noe spesielt, for å si det forsiktig. Utfører du målingene med plussproben på sikringene og den negative proben på et godt, bart punkt på chassis - eller aller helst på den negative polen på batteriet?

Hvilke andre (hoved-)lys tåkelysene skal fungere sammen med, er avhengig av hvilken av tre konfigurasjoner dette er "programmert" til, styrt av hvilke markeder bilen leveres til. Utfør målingene når du har lys i knappen, og mål på sikringen, én ende om gangen, og trekk så sikringen og se hva du da får i hvert av kontaktpunktene i holderen.

Bakre tåkelys får vi ta etterhvert, men som er nevnt tidligere i tråden er indikasjon for påslått (og fungerende) lys her gitt i instrumentpanelet - og ikke i bryteren.

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av TurboKnutsen » 04 jan 2015, 21:22

Kato skrev:Nei, dette settet med sikringer får spenning inn direkte fra batteriet igjennom "krimpen", såkallt "+30 spenning", og skal da være tilført uavhengig av om tenningsnøkkel er i eller ikke.

Måleresultatet som du får er jo noe spesielt, for å si det forsiktig. Utfører du målingene med plussproben på sikringene og den negative proben på et godt, bart punkt på chassis - eller aller helst på den negative polen på batteriet?

Hvilke andre (hoved-)lys tåkelysene skal fungere sammen med, er avhengig av hvilken av tre konfigurasjoner dette er "programmert" til, styrt av hvilke markeder bilen leveres til. Utfør målingene når du har lys i knappen, og mål på sikringen, én ende om gangen, og trekk så sikringen og se hva du da får i hvert av kontaktpunktene i holderen.

Bakre tåkelys får vi ta etterhvert, men som er nevnt tidligere i tråden er indikasjon for påslått (og fungerende) lys her gitt i instrumentpanelet - og ikke i bryteren.
Forståelig at dette hørtes rart ut, målte på feil måte #-o Gjorde det igjen, og voila, full pott på alle sikringene.
Skal tåkelysreleet klikke når jeg trykker på tåkelysknappen? Gjør nemlig ikke det.

Også en ting jeg kom på, den kontakten som ligger bak venstre hovedlykt sitter DØNN fast, prøde å jukke den litt med en skrutrekker men endte bare opp med å knekke den røde plastbiten man trekker ut. Kan denne kontakten være årsaken kanskje? :)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 04 jan 2015, 22:07

Dette siste har nok ikke noe med dette å gjøre.

Det skal "klikke" i reléet når det opererer - altså når du trykker knappen og får lyskvittering. Ser du tilbake i postene, finner du den med forslag til målinger rundt -/ bytte av selve reléet. Mål for spenning på pinnene #1 og #3 (referert til jord el. negativ batteripol). Har du 12V der er det spenning til kontakt og spole, fra sikringen. I så tilfelle kan du kortslutte pinnene som beskrevet, #1 og -2 - HELT SIKKERT DISSE OG IKKE NOE ANNET - og skal da få opp fremre tåkelys. Skjer ikke dette kan feilen ligge på jordsiden av lysene.

Bytte av relé igjen er en sikrere metode, sett tåkelysreléet i posisjonen til hornet og sjekk for tut. Fungerer dette og du fikk lys ved "kortslutningstesten", er problemet mellom tåkelysbryter, via DICE og jord frem til spolen.

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av TurboKnutsen » 04 jan 2015, 22:53

Kato skrev:Dette siste har nok ikke noe med dette å gjøre.

Det skal "klikke" i reléet når det opererer - altså når du trykker knappen og får lyskvittering. Ser du tilbake i postene, finner du den med forslag til målinger rundt -/ bytte av selve reléet. Mål for spenning på pinnene #1 og #3 (referert til jord el. negativ batteripol). Har du 12V der er det spenning til kontakt og spole, fra sikringen. I så tilfelle kan du kortslutte pinnene som beskrevet, #1 og -2 - HELT SIKKERT DISSE OG IKKE NOE ANNET - og skal da få opp fremre tåkelys. Skjer ikke dette kan feilen ligge på jordsiden av lysene.

Bytte av relé igjen er en sikrere metode, sett tåkelysreléet i posisjonen til hornet og sjekk for tut. Fungerer dette og du fikk lys ved "kortslutningstesten", er problemet mellom tåkelysbryter, via DICE og jord frem til spolen.
Byttet om rele igjen og tuta fungerer fortsatt, så er vel ikke selve releet som er problemet.
Har bra spenning på 1 og 3, og kortsluttingsmetoden fungerte. Så da er vel problemet mellom bryteren, via dice og frem til spolen som du sier? :)

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av TurboKnutsen » 14 jan 2015, 14:44

Er det en mulighet å koble opp et nytt rele til den originale bryteren her slik at jeg kobler utenom denna DICE saken? Har ett slikt rele/ledningssett til 55w ekstralys fra biltema, vil dette fungere isåfall? :)

Svar