CapeFL skrev:- Svar til Kato: mitt relé slår inn hver gang, også når bilen ikke starter...
Her er det mange spørsmål, og tråder å nøste på både fra deg og Bjarne, men jeg griper (pr. nå) tak i dette først da det er en konkret observasjon. Når startreléet klapper til skal det levere spenning/strøm fra pinne #2 (87) til solenoiden på startmotoren, på selve terminalen med 4 mm2 (Kan være 2,5 mm2) ledning. Så en skal kunne høre at solenoiden slår til og også måle 12 V+ spenning på terminalen (ikke bare kabelskoen) - tilfelle det er fysisk mulig å komme til der.
Høres / måles ikke solenoiden som forventet, skal en måling av ledningen mellom reléet og
terminalen på solenoiden gi 1 ohm eller så.
Jeg er ikke helt sikker på om disse to bilene "lider av samma syka", men ettersom du hører at startreléet slår til, trenger du i første omgang ikke tenke på TWICE / immobilisering / startsperre, da det er denne enheten som jorder reléet. Noe annet kan det være om det er selve reléet som svikter her (jeg kan ikke se du nevner at det er skiftet / byttet om), eller at spenningen til spolen (pinne #4 / 86) eller kontakta (pinne #1 /30) "vakler". Det er ikke helt ukjent at bryter ifm. girvelger feiler, men det måler du som manglende spenning på pinne #4 når startforsøket svikter.
PRESISERING: I ditt tilfelle, dersom du er helt sikker på at startreléet opererer, kan du utelukke tenningsnøkkel- og girvelgerkontakter samt vakkelkontakt ifm. utstyring av spolen her.
Det skal ellers bli interessant å se om Bjarne hører om reléet "slår til" ved sviktende start; først da kan en i så tilfelle vel anta at dere sliter med samme feil.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.