Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Arnljoth N1530
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Legg inn
av Arnljoth N1530 » 06 des 2012, 00:55
Ola Pituetten N703 skrev:100 w sikkeert som fjell
Kombinerer du 100w og xenon blir resultatet sånn passe tålelig
Edit: Det skal vel også sies at xenon-kitet er installert i 2 stk Hella bøtter på fangeren
Edit2: Gammel tråd dette ja...
-
TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Legg inn
av TiaZzz » 06 des 2012, 10:37
saab91 skrev:
Kan også anbefale
http://www.vvme.com. Billig og topp kvalitet! Handlet i hvertfall 50 sett derfra, og flere av de har vart i årevis, har kun hatt 1 ødelagt ballast (strøm-boks).
Er det
http://www.vvme.com/popup-product-info? ... ucts_id=87 eller
http://www.vvme.com/popup-product-info? ... cts_id=885 du har? Eneste forskjellen jeg ser er at sistnevnte selges som "slim". Aner ikke hva "digital" er i denne sammenheng.
Førstnevnte står listet med 50/55 også, men 55W effekt. Hva beror det på, mon tro? Begge settene skal gi like mye lys.
Tror jeg skal bestille et par sett. Var jo rasende billig og rimelig enkelt med ledningsnettet de tilbyr.
-
Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 06 des 2012, 11:03
Slim betyr at ballasten er mindre. Digital spelar på type elektronikk som er brukt i ballasten, "digital" gir mellom anna kjappare tenning av pæra. En digital ballast er også tettare enn dei vanlige. Er vel også slik at en ikkje får slim ballastar anna enn i digital utførelse, ulempa er jo at prisen er noko høgare. Sjølv hadde eg aldri kjøpt noko anna enn en slimballast, mykje hendigare å plassere.
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 06 des 2012, 11:06
TiaZzz skrev:saab91 skrev:
Kan også anbefale
http://www.vvme.com. Billig og topp kvalitet! Handlet i hvertfall 50 sett derfra, og flere av de har vart i årevis, har kun hatt 1 ødelagt ballast (strøm-boks).
Er det
http://www.vvme.com/popup-product-info? ... ucts_id=87 eller
http://www.vvme.com/popup-product-info? ... cts_id=885 du har? Eneste forskjellen jeg ser er at sistnevnte selges som "slim". Aner ikke hva "digital" er i denne sammenheng.
Førstnevnte står listet med 50/55 også, men 55W effekt. Hva beror det på, mon tro? Begge settene skal gi like mye lys.
Tror jeg skal bestille et par sett. Var jo rasende billig og rimelig enkelt med ledningsnettet de tilbyr.
Mener at prisen for standardkit og digitalkit var ganske lik for en stund tilbake, og digitale ballaster er bedre(bedre kvalitet og oppstartsegenskaper, og ikke minst plassbesparende) , så jeg ville valgt dem hvis prisen ikke skiller så mye. Og ja, bruk 55W
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
Arnljoth N1530
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Legg inn
av Arnljoth N1530 » 06 des 2012, 14:26
Vil kanskje anbefale digital ballast hvis du liker radio
Mine ballaster har så mye radiostøy at det ikke går an å høre på radio hvis det ikke er 100% dekning
-
vaernes N1256
Legg inn
av vaernes N1256 » 11 des 2012, 03:05
Ser at tråden har blir gjenopplivet nylig, så jeg henger meg på!
Bilen, Saab 9-3 2008. Ikke glad i Xenon-kit i fjernlysene, ei heller forsøk på LED pærer her og der. Det ble feilmeldinger på lysene. Med dobbelt sett dekodere på hver side, ble jeg kvitt feilkodene, men nå og da blinker bi-xenon pærene opp på langlys. Nå er jeg lei av xenon-kit.
Mener jeg har 35W kit installert. Vil det i teorien være mindre feilmeldinger eller blinking hvis jeg bytter til 55W kit, og finnes det ballaster som ikke gir feilmelding?
Runar Valheim Værnes
2008 9-3 Aero TTiD Sportcombi, pepper green, turbo X 19" +++ stor bilstereo
1999 9-5 2.0t SE (solgt)
-
Kristian N2215
- Overload!!!
Legg inn
av Kristian N2215 » 11 des 2012, 14:35
vaernes N1256 skrev:Ser at tråden har blir gjenopplivet nylig, så jeg henger meg på!
Bilen, Saab 9-3 2008. Ikke glad i Xenon-kit i fjernlysene, ei heller forsøk på LED pærer her og der. Det ble feilmeldinger på lysene. Med dobbelt sett dekodere på hver side, ble jeg kvitt feilkodene, men nå og da blinker bi-xenon pærene opp på langlys. Nå er jeg lei av xenon-kit.
Mener jeg har 35W kit installert. Vil det i teorien være mindre feilmeldinger eller blinking hvis jeg bytter til 55W kit, og finnes det ballaster som ikke gir feilmelding?
Vet ikke helt hvor følsomt det er på din bil, men på min OG9-5 så klikker bilen hvis man kjører med 35W, men 55W går fint. Får jo ballaster som er laget for canbus, men det er aldri noen garanti for at det funker likevel. Så dette er dessverre litt "trial an error", da det varierer fra ballast til ballast om det fungerer på din bil eller ikke.
-
TiaZzz
- Overload!!!
Legg inn
av TiaZzz » 14 des 2012, 02:10
En ting som virker litt forvirrende med de settene som ble linket fra
http://www.vvme.com/ . Ledningsnettet kommer med tilkobling for de gamle kontaktene for signal. Men det samme gjør pærene? I lampen så ligger jo kontakten bak dekslet så det greieste er jo å bruke tilkoblingen på pæren, men lar man bare ledningene i ledningsnettet ligge fritt da og trenger man å koble i begge lampene?
Så en video på
http://www.vvme.com/ og der brukte karen tilkoblingen i ledningsnettet, men greit å spørre for relevant bil.
Tips til sted å legge ballastene? Jeg funderer på oppå skjermene eller mellom panser og chassi. Tror det skal være plass og det burde gi god kjøling.
-
Kristian N2215
- Overload!!!
Legg inn
av Kristian N2215 » 14 des 2012, 10:46
TiaZzz skrev:En ting som virker litt forvirrende med de settene som ble linket fra
http://www.vvme.com/ . Ledningsnettet kommer med tilkobling for de gamle kontaktene for signal. Men det samme gjør pærene? I lampen så ligger jo kontakten bak dekslet så det greieste er jo å bruke tilkoblingen på pæren, men lar man bare ledningene i ledningsnettet ligge fritt da og trenger man å koble i begge lampene?
Så en video på
http://www.vvme.com/ og der brukte karen tilkoblingen i ledningsnettet, men greit å spørre for relevant bil.
Tips til sted å legge ballastene? Jeg funderer på oppå skjermene eller mellom panser og chassi. Tror det skal være plass og det burde gi god kjøling.
Du kobler opp så hver ballast får strøm fra hver sin kontakt. Trenger ikke det ekstra ledningsnettet med relè osv. Holder med bare standardkitet.
Du må borre hull i lokket bak på lykta, for først skal strømmen går ut av lykta til ballastene, for deretter å gå tilbake inn i lykta til den nye xenonpæra.
Ballasten passer perfekt under lykta
Ta ut hele lykta, så er det lettere å jobbe med
TIPS: Ikke så lurt å demontere lykta i 15 minus, for da er plastikken så sprø at den knekker bare du ser på den
Mothakene til frontblinkerne er spesielt skjøre
-
TiaZzz
- Overload!!!
Legg inn
av TiaZzz » 14 des 2012, 11:42
Hva gjør det releet egentlig? Bare bryter kretsen slik at pærene skrur seg av? Hva så med pinnene som blir til overs på ledningene til pæren?
Jeg hadde ikke tenkt å bruke tilkoblingen på releet, men ledningsnettet som releet sitter i er jo gull. Vanntette kontakter og bare velstand. Releet kan jeg vel klippe av ved en senere anledning. Tror jeg feilbestilte litt for jeg antok at "relay harness" var dette ekstra, ferdigoppsatte ledningsnettet de reklamerte for i videoen. Ville det vært ledningsnett uten rele i pakken hadde jeg valgt "none"? I så fall antar jeg rele som ikke kobles til ikke vil funke, men jeg får klippe og lodde litt.
-
Kristian N2215
- Overload!!!
Legg inn
av Kristian N2215 » 14 des 2012, 11:55
TiaZzz skrev:Hva gjør det releet egentlig? Bare bryter kretsen slik at pærene skrur seg av? Hva så med pinnene som blir til overs på ledningene til pæren?
Jeg hadde ikke tenkt å bruke tilkoblingen på releet, men ledningsnettet som releet sitter i er jo gull. Vanntette kontakter og bare velstand. Releet kan jeg vel klippe av ved en senere anledning. Tror jeg feilbestilte litt for jeg antok at "relay harness" var dette ekstra, ferdigoppsatte ledningsnettet de reklamerte for i videoen. Ville det vært ledningsnett uten rele i pakken hadde jeg valgt "none"? I så fall antar jeg rele som ikke kobles til ikke vil funke, men jeg får klippe og lodde litt.
Hadde du valgt "none" hadde du fått uten relesett. Dropp hele det settet der. Blir bare ekstra rot
http://articles.dashzracing.com/wp-cont ... iagram.jpg
Slik skal det se ut, De to løse kabelskoene som er ved pæra skal inn i den kontakta som orginalt satt på H7-pæra, og thats it! De skal kobles på hver sin kontakt, slik at det ikke er en som står tom, for da kan du få kluss med pærevarslingssystemet.
-
TiaZzz
- Overload!!!
Legg inn
av TiaZzz » 14 des 2012, 12:01
Åh... Og karen i videoen som sier at dette er idiotsikkert. Med mindre man er en skikkelig idiot.
Jeg trodde (se idiot) at det var nesten nødvendig å dra nytt ledningsnett for å sikre nok juice til Xenon-oppsettet. Men da har jeg jo skrudd og bannet en masse unødvendig. Får rive skiten og gjøre det som du sier. Ett steg frem, to til ett eller annet sted som de sier.
-
Kristian N2215
- Overload!!!
Legg inn
av Kristian N2215 » 14 des 2012, 13:05
TiaZzz skrev:Åh... Og karen i videoen som sier at dette er idiotsikkert. Med mindre man er en skikkelig idiot.
Jeg trodde (se idiot) at det var nesten nødvendig å dra nytt ledningsnett for å sikre nok juice til Xenon-oppsettet. Men da har jeg jo skrudd og bannet en masse unødvendig. Får rive skiten og gjøre det som du sier. Ett steg frem, to til ett eller annet sted som de sier.
Det er sånn man lærer
Til opplysning, så er det relésettet ment for biler som ikke leverer nok juice gjennom de orginale ledningene (les billige japser osv). På min 9-5 har ikke xenonlysene så mye som blinket en eneste gang, så jeg tror det nok med strøm der
-
TiaZzz
- Overload!!!
Legg inn
av TiaZzz » 15 des 2012, 18:00
Da har jeg fått installert og testet. Ble litt prøv og feil, men jeg nappet ut lampene for å komme skikkelig til. Klødde meg litt i hodet da jeg hadde satt selve pæren inn i reflektoren og festebøylen skulle på plass siden ledningen er i veien, men det var ikke verre enn å nappe ut bøylen og sette den på plass igjen etter pæren og ledningen var på plass.
Man kan med fordel lage hullet i dekslet 24-25mm for å få dratt kontaktene ut.
Jeg har dog et lite problem. Jeg får "Hovedlys ute av funksjon" når jeg slår av langlysene noen ganger. Alt funker av lys, eneste er at parklys får jeg ikke skrudd på. Sjekket aldri om de funket før installasjonen. Det er meningen at de skal tennes når bryteren er på klokka 12, sant? Xenon-pærene tenner litt langsomt. Jeg har ikke noe blinking i dem, men jeg hadde et blink i den ene pæren første gangen jeg tente dem. Jeg koblet blå ledning fra ballasten i sort i bilens sokkel og rød i rød. Er det riktig? Jeg stripset også ballastene under lampene. Er det noe krav om at de må skrus fast for jord?
Mulig jeg får demontere alt og gå over arbeidet. Kan jo være at joe har lirket seg løst under montering.
-
Kristian N2215
- Overload!!!
Legg inn
av Kristian N2215 » 15 des 2012, 19:36
Det ville ikke blitt lys om du hadde koblet motsatt (rød på svart), så dette er i hvertfall riktig. Hadde jeg vært deg ville jeg målt spenningen i den orginale pære-kontakten, og målte spenningen på batteriet. Alt mens motoren går selvfølgelig. Da kan du se om du har spenningstap i ledningsnettet i bilen. For du hadde motoren igang når du testet?
Det du beskriver som at de tenner sakte, er nok oppvarmingstiden. Det vil alltid være litt oppvarmingstid på xenon, men det vil påvirkes om du har for lav spenning til fjernlysene. Sjekk også det oransje relèt i sikringsboksen i motorrommet. Hvis du lirker på det når du har fått "framljus ur funktion", ser du om det hjelper.
Brakettene trenger ikke å jordes.