jeg istemmer[email protected] skrev:ville i hvertfall ikke hatt dem der. diskanter og mellomtoner må du ha retningsbestemt. Det vil si MOT ørene. hvis du klarer å få vinklet de opp mot annsiktet går det jo.wanna-b skrev:lurte på åssen det går å ha høytalerene her hvor jeg har satt ring?
hvis det høres bra ut å ha dem enderst ved døra/føttene burde vel ikke dette blir så værst heller? å ha en på hver side av den veggen så klart!
http://unixcode.net/users/rekcah/saab-i ... odring.jpg
plassere diskantene i bilen min? bygger stereo!
Moderator: Moderatorer
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X
1995 Saab 900 SET - X
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Henrik N449
- Overload!!!
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Du bør ikke plassere diskant og bass langt fra hverandre, da spiller det dårligere...
Avstanden fra øret til hver av høyttalerne bør være lik(lyden når ørene samtidig og er da i fase). Dette er spesiellt viktig i diskant/mellomtone-området, øret er ikke like følsomt i bassen(vi er faktisk ikke i stand til å retningsbestemme lyder under ca 200hz).
I en og900 så er den orginale plasseringen egentlig ikke så dum. Problemet er at høytallerne skulle stått litt bredere og de bør kombineres med en midbass f.eks plassert i døra ettersom det en 4" ikke tåler så mye.
Når det gjelder tipset om å plassere mellomtonen i midtkonsollen så bør du droppe det, høyre høyttaler spiller da bort i fra deg og lyden får enda lenge vei før den når øret... Skal du først plassere høyttalerne under dash'en så bør du plassere dem ute ved sparkeplatene (kickpanel) men jeg ville ikke gjort det på en og900 ettersom det er så trangt der.
I min og900 så hadde jeg diskant og mellomtone i dashen, ekstra mellomtoner ved døråpneren (men med lite nivå, de skulle bare sørge for at lydbildet blelitt bredere), 4 stk 5 1/4" i hver dør med bassrefleksport og 2 15" i avstemt kasse bak. Det rocket
Skal også sies at jeg hadde digital tidskorrigering og delefilter dermed fikk jeg bra lydbilde selv om jeg hadde mange høyttalere og elementene stod langt fra hverandre.
Avstanden fra øret til hver av høyttalerne bør være lik(lyden når ørene samtidig og er da i fase). Dette er spesiellt viktig i diskant/mellomtone-området, øret er ikke like følsomt i bassen(vi er faktisk ikke i stand til å retningsbestemme lyder under ca 200hz).
I en og900 så er den orginale plasseringen egentlig ikke så dum. Problemet er at høytallerne skulle stått litt bredere og de bør kombineres med en midbass f.eks plassert i døra ettersom det en 4" ikke tåler så mye.
Når det gjelder tipset om å plassere mellomtonen i midtkonsollen så bør du droppe det, høyre høyttaler spiller da bort i fra deg og lyden får enda lenge vei før den når øret... Skal du først plassere høyttalerne under dash'en så bør du plassere dem ute ved sparkeplatene (kickpanel) men jeg ville ikke gjort det på en og900 ettersom det er så trangt der.
I min og900 så hadde jeg diskant og mellomtone i dashen, ekstra mellomtoner ved døråpneren (men med lite nivå, de skulle bare sørge for at lydbildet blelitt bredere), 4 stk 5 1/4" i hver dør med bassrefleksport og 2 15" i avstemt kasse bak. Det rocket
Skal også sies at jeg hadde digital tidskorrigering og delefilter dermed fikk jeg bra lydbilde selv om jeg hadde mange høyttalere og elementene stod langt fra hverandre.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Tor N12
- MAX BOOST
Jepp, byens Ståle Krapyl ??Lars E. N378 skrev:endelig en som er bedre til å forklare og ordlegge seg enn meg
men så jobber du med dette hver dag også, din jævel (TT)
- Henrik N449
- Overload!!!
har du målene til den kassa her?john n04 skrev:Gjør som jeg gjorde:
Krever litt arbeid, men dæven for et resultat!
dere andre "proffe"(eller proffe?:)) mener at dette er et bra sted å sette mellomtonene (for det er mellomtone det heter? hehe)
bassen ligger lengst bak i bilen, så det med avstand mellom de forskjellige komponentene blir litt feil uansett
- Tor N12
- MAX BOOST
Som sagt så er ikke det så farlig i bassen...wanna-b skrev: bassen ligger lengst bak i bilen, så det med avstand mellom de forskjellige komponentene blir litt feil uansett
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Jeg har desverre ikke målene på den kassa. Jeg lagde hver side til døren. Den er litt vanskelig å sette mål på, fordi den er buet forover i bilen, og skrår innover mot døren. Det jeg gjorde var å lage en pappmal for sideveggen og fronten. Deretter lagde jeg delene i 16mm kryssfiner, og satt de sammen. Deretter brukte jeg en del timer på å tilpasse formen med fil.wanna-b skrev:har du målene til den kassa her?john n04 skrev:Gjør som jeg gjorde:
Krever litt arbeid, men dæven for et resultat!
lawicel CanUsb, og Tech2!
- Henrik N449
- Overload!!!
ok folkens, takk for hjelp!
får se hva jeg får til da, om jeg setter mellomtone på dashen eller i døra.
--==Th3_3xpl0it3r$ Hack t34m Was HERE==--
hahaha
edit:
hvordan skal jeg trekke kablene da?
legger ved et stort og fint bilde som dere kan tegne på!
det hadde vært snilt
http://unixcode.net/users/rekcah/dsc03791.jpg
får se hva jeg får til da, om jeg setter mellomtone på dashen eller i døra.
--==Th3_3xpl0it3r$ Hack t34m Was HERE==--
hahaha
edit:
hvordan skal jeg trekke kablene da?
legger ved et stort og fint bilde som dere kan tegne på!
det hadde vært snilt
http://unixcode.net/users/rekcah/dsc03791.jpg
- Henrik N449
- Overload!!!
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
vet ikke om jeg forsto helt hva som er problemet her men:
fra cd-spiller til høyttalere er en smal sak.. men du bør nok trekke FRA cd-spilleren, og ikke motsatt, det synes ihvertfall jeg var enklest. derifra trekker du dem ned til bak midt-konsollen, og så videre til der du vil ha dem. skal du ha dem i døra, må du trekke kablene ut i skjermen, og videre til de der hullene som går mellom skjermen og døra, og trekke i de slangene ut til døra. vær obs på at strømkabler og høyttaler-/signalkabler ikke må ligge for nære hverandre hvis du legger dem for nære, vil du angre er usikker på hvor mye som skal til men. (jeg har ikke noen plass å legge ut bilder, så jeg har ikke tegnet til deg..) se på bildet.. trekk kablene ut i skjermen, (det er hull ut) og videre gjennom den svarte slangen midt på mellom døra og skjermen. håper dette var til hjelp!
lykke til!
fra cd-spiller til høyttalere er en smal sak.. men du bør nok trekke FRA cd-spilleren, og ikke motsatt, det synes ihvertfall jeg var enklest. derifra trekker du dem ned til bak midt-konsollen, og så videre til der du vil ha dem. skal du ha dem i døra, må du trekke kablene ut i skjermen, og videre til de der hullene som går mellom skjermen og døra, og trekke i de slangene ut til døra. vær obs på at strømkabler og høyttaler-/signalkabler ikke må ligge for nære hverandre hvis du legger dem for nære, vil du angre er usikker på hvor mye som skal til men. (jeg har ikke noen plass å legge ut bilder, så jeg har ikke tegnet til deg..) se på bildet.. trekk kablene ut i skjermen, (det er hull ut) og videre gjennom den svarte slangen midt på mellom døra og skjermen. håper dette var til hjelp!
lykke til!
- [email protected]
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- [email protected]
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.