Diverse el feil.
Moderator: Moderatorer
- kevin86
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Diverse el feil.
Saken er at jeg fikk en ford mekaniker til å innstallere en turbo trykksmåler i a stolpen min.
Etter det, har følgende skjedd.
Airbag lampe lyser, høyre blinklys (alle tre) lyser konstant når bilen går.
Og ute temperatur føleren viser bare "---", noen ganger så viser den temperaturen i 5 sekunder rett etter oppstart.
Noen som har ide her? Utenom om å bruke han mekanikeren der igjen da
Etter det, har følgende skjedd.
Airbag lampe lyser, høyre blinklys (alle tre) lyser konstant når bilen går.
Og ute temperatur føleren viser bare "---", noen ganger så viser den temperaturen i 5 sekunder rett etter oppstart.
Noen som har ide her? Utenom om å bruke han mekanikeren der igjen da
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- kevin86
- 1,5 bar
- Kontakt:
Re: Diverse el feil.
jepp, han tok å rota litt over pedalene slik at blinklyset virka en stund. men idag funker det ikkeEirik N396 skrev:Saab 9-5 2002 ?
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Du skulle vel strengt talt fått denne mekanikeren til å rette opp jobben!? Enten det var betalt eller kompis-kompis, er det jo reint folkeskikk dette går på
Men tar jeg ikke mye feil har han nok hentet spenning fra nærmeste pluss, og jordet til nærmeste minus (uten å tenke noe mer over det). Du må jo uansett ned med a-stolpen igjen, og følge kablingen dit den er lagt, og sjekk med skjema hvilken kurser de er koblet inn på. Pass på middels store gule evt. oransje ledninger langs a-stolpe og bak instrumentpanel (airbag. mao. POFF! )
Enkelt og greit er det jo bare å koble ut ledningene fra meteret, sett tenning på, skru av batteri-minus i ca 30 sek. På med batteri-minus igjen. Se etter varsel-lys mens du kobler tilbake meteret. Da har du jo konstatert at feilen oppstår når lyskrets for meter er sluttet, ergo feilkoblet. NB! Sjekk også gjennom sikringer (bruk prøvelampe/voltmeter).
Syns heller du skulle motet deg opp til en telefonsamtale med denne Ford-mekanikeren
Men har du sett et koblingsskjema før, er det ikke det store å finne ut av denne greia
Skulle kanskje egentlig gått under elektrisk denne tråden?
Men tar jeg ikke mye feil har han nok hentet spenning fra nærmeste pluss, og jordet til nærmeste minus (uten å tenke noe mer over det). Du må jo uansett ned med a-stolpen igjen, og følge kablingen dit den er lagt, og sjekk med skjema hvilken kurser de er koblet inn på. Pass på middels store gule evt. oransje ledninger langs a-stolpe og bak instrumentpanel (airbag. mao. POFF! )
Enkelt og greit er det jo bare å koble ut ledningene fra meteret, sett tenning på, skru av batteri-minus i ca 30 sek. På med batteri-minus igjen. Se etter varsel-lys mens du kobler tilbake meteret. Da har du jo konstatert at feilen oppstår når lyskrets for meter er sluttet, ergo feilkoblet. NB! Sjekk også gjennom sikringer (bruk prøvelampe/voltmeter).
Syns heller du skulle motet deg opp til en telefonsamtale med denne Ford-mekanikeren
Men har du sett et koblingsskjema før, er det ikke det store å finne ut av denne greia
Skulle kanskje egentlig gått under elektrisk denne tråden?
- kevin86
- 1,5 bar
- Kontakt:
Kompis komps, prøvd å ringe tre ganger for en halv time siden. Ikke noe svar.Haaka N1236 skrev:Du skulle vel strengt talt fått denne mekanikeren til å rette opp jobben!? Enten det var betalt eller kompis-kompis, er det jo reint folkeskikk dette går på
Ser at han har koblet jordinga til en sånt fellespunkt rett bak sikringene. (burde være greit det).
PLuss kabelen har han satt på en kabelsko og dyttet den i en sikringplass som er tom (urde også være greit);
med andre ord, skjønner ikkeno
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- Haaka
- 2.0 bar
Mmmnja.. jo..
Men du skal vel gjerne ha en viss funksjon i belysning. Hær er det ikke nødvendigvis bare et jordpunkt, og iaf ikke bare skjøtet pluss til en tom sikring. Du skal jo ha lys i meteret når kjøredagslys og/eller parklys er på. Da må han isåfall ha hentet spenning enten direkte fra lysbryter, eller fra lysrele/styresentral (kanskje bare tenningstrøm tom? hovedrele?). Jeg mener du må spore kursen fra a til å. sant? Og minus er like viktig som pluss, om den ikke går rett til gods.
Har du prøvd å koble ut meter? og bytt evt. brente sikringer. Batteripol avogpåigjen. prøvprøvprøv!?!
Men du skal vel gjerne ha en viss funksjon i belysning. Hær er det ikke nødvendigvis bare et jordpunkt, og iaf ikke bare skjøtet pluss til en tom sikring. Du skal jo ha lys i meteret når kjøredagslys og/eller parklys er på. Da må han isåfall ha hentet spenning enten direkte fra lysbryter, eller fra lysrele/styresentral (kanskje bare tenningstrøm tom? hovedrele?). Jeg mener du må spore kursen fra a til å. sant? Og minus er like viktig som pluss, om den ikke går rett til gods.
Har du prøvd å koble ut meter? og bytt evt. brente sikringer. Batteripol avogpåigjen. prøvprøvprøv!?!
- kevin86
- 1,5 bar
- Kontakt:
Prøvd å koble av minus polen på batteriet 2 ganger nu.
Rød kabelen fra meteret går rett inn i en sikring som er til noe bilen min ikke har.
Men da lyser den med en gang jeg starter bilen.
Og svarte kabelen går til en skrue som er skrudd i ramma hvor det er også 2 store svarte kabler festa, han har bare skrudd av mutteren og satt den svarte kabelen på og satt på mutteren igjen.
Rød kabelen fra meteret går rett inn i en sikring som er til noe bilen min ikke har.
Men da lyser den med en gang jeg starter bilen.
Og svarte kabelen går til en skrue som er skrudd i ramma hvor det er også 2 store svarte kabler festa, han har bare skrudd av mutteren og satt den svarte kabelen på og satt på mutteren igjen.
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- Haaka
- 2.0 bar
Først og fremst:
Dernest:
Det enkleste er ofte pistolenkevin86 skrev:ford mekanikere
Dernest:
Dette høres for meg litt illevarslende ut, da det garantert vil ligge permanentfeil lagret i en styreenhet eller to. Du vil nok kunne feilsøke i timesvis uten noen konklusjon. Vil anbefale avlesing av feilkoder, og evt. gå videre selv derifra. Få komplett utskrift, med anvisning for feilsøk, og koblingsskjema.kevin86 skrev:Prøvd å koble av minus polen på batteriet 2 ganger nu.
Sist redigert av Haaka den 29 feb 2008, 18:08, redigert 1 gang totalt.
- kevin86
- 1,5 bar
- Kontakt:
Når han fiksa blinklyset, så bare rota over pedalene og sa at det måtte være dårlig kontakt fordi har hadde ikke rørt noe.
Men hva kan gjøre at blinklyset lyser hele tiden og være i nærheten av noe som har med ute temp. føleren?
Men hva kan gjøre at blinklyset lyser hele tiden og være i nærheten av noe som har med ute temp. føleren?
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
My guess is:
Han skulle tre vakumslangen inn i coupeen via hovedstrømsbunten som går igjennom torpedoveggen, og da har han sikkert skadet noen kabler som enten kortslutter eller ikke kontakt.
Om dette er tilfelle, så ville jeg drept Ford-mekanikkeren, fordi her snakker vi om flere hundre kabler buntet sammen, og det sier seg selv at å feilsøke er nesten umulig uten å enten ha komplett fargekodeskjema, eller rive hele dashen og ut med motoren for å faktisk finne fram!
Men det er in worst case scenario.
Han skulle tre vakumslangen inn i coupeen via hovedstrømsbunten som går igjennom torpedoveggen, og da har han sikkert skadet noen kabler som enten kortslutter eller ikke kontakt.
Om dette er tilfelle, så ville jeg drept Ford-mekanikkeren, fordi her snakker vi om flere hundre kabler buntet sammen, og det sier seg selv at å feilsøke er nesten umulig uten å enten ha komplett fargekodeskjema, eller rive hele dashen og ut med motoren for å faktisk finne fram!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- kevin86
- 1,5 bar
- Kontakt:
Ok, da sliter jeg helt jævlig i det tilfelle da.Paradigm N558 skrev:My guess is:
Håper virkelig ikke han har vært så dum!
Nå er den vertfall tredd gjennom et hull ved siden av hovedstrømsbunten.
Men håper virkelig ikke han har prøvd?!
Takker forresten for svar
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
For å si det enkelt:kevin86 skrev:Ok, da sliter jeg helt jævlig i det tilfelle da.Paradigm N558 skrev:My guess is:
Håper virkelig ikke han har vært så dum!
Nå er den vertfall tredd gjennom et hull ved siden av hovedstrømsbunten.
Men håper virkelig ikke han har prøvd?!
Takker forresten for svar
Vakumslangen er ikke akkurat tynn, og det er heller ikke den gummiforinga rundt kablene, og om man skal igjennom er boremaskin en utvei.
- Jeg ser i allfall konsekvensene veldig lett her
Edit: Se på torpedoveggen etter forsøk på gjennomtregning ved hovedkabelbunten.
OG se over pedalene, man skal klare det om man tar vekk den plastikkplaten under der, 4-5 skruver tror jeg, så skal man kunne se hovedkabelbunten, se etter kvestede kabler osv.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
- kevin86
- 1,5 bar
- Kontakt:
Har hatt av det dekslet tre fire ganger idag.
Men i morgen skal jeg titte etter forsøk.
Håper INDERLIG ikke det!
Men tusen takk for tipset Paradigm
Kanskje jeg slipper å være unødvendig urolig fram til han titter på bilen
Men i morgen skal jeg titte etter forsøk.
Håper INDERLIG ikke det!
Men tusen takk for tipset Paradigm
Kanskje jeg slipper å være unødvendig urolig fram til han titter på bilen
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Vet du om mekanikeren har hatt av rattet, kanskje for å forenkle jobben og komme lettere til? Det kan i så fall forklare problemer med airbag og blinklys ganske greit, for da har han sikkert klart å ødelegge kontaktenheten bak rattet. Dette er en ømfintlig sak der alle ledninger til rattet ligger i en fleksende bunt inni slik at rattet får gå fritt rundt uten at det blir brudd i ledningene. Hvis denne monteres en omdreining feil når man setter rattet på igjen vil disse ledningene strekkes og bli ødelagt, med resultat i feilmelding på airbag og merkelig oppførsel på blinklys, viskere og rattkontrollene.
Når det gjelder temperaturmåleren vet jeg ikke, men prøv å ta ut SID (vippes lett ut med et tynt skrujern) og sjekk at pluggen står skikkelig i. Temperaturen går jo via I-BUS sammen med alt det andre som vises i SID, så har vanskelig for å forstå hvordan han har klart å ødelegge noe der...
Når det gjelder temperaturmåleren vet jeg ikke, men prøv å ta ut SID (vippes lett ut med et tynt skrujern) og sjekk at pluggen står skikkelig i. Temperaturen går jo via I-BUS sammen med alt det andre som vises i SID, så har vanskelig for å forstå hvordan han har klart å ødelegge noe der...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- kevin86
- 1,5 bar
- Kontakt:
Han ringte halv tolv i natt.
Så han skulle ta ansvar å fikse det neste torsdag=)
Men han sa at han ikke hadde prøvd å trekke kobberøret sammen med hovedstrømsbunten.
Hvis han har gjort noe skader skulle han dekke alt selv påsto han, men får vell dele på det
Men han stiller opp vertfall da
Så han skulle ta ansvar å fikse det neste torsdag=)
Men han sa at han ikke hadde prøvd å trekke kobberøret sammen med hovedstrømsbunten.
Hvis han har gjort noe skader skulle han dekke alt selv påsto han, men får vell dele på det
Men han stiller opp vertfall da
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID