Hei!
Eg har leita litt rundt på internettet, men veit ikkje heilt om det eg fann gjaldt min bil osb.
Har nettopp kjøpt førstebilen min, ein Saab 900 GL, 84mod, 5dørs hatchback. Er veldig nøgd med bilen, men eg trur kassettspelaren må gå! (Høgtalarane også for den del)
Det eg lurer på er kva slags (då snakkar eg størrelse) høgtalarar får eg plass til i bilen. Det er to framme, og så er det laga plass til to til bake i bagasjerommet. Og er det mogleg å få lagt høgtalarar i døra, sjølv om det ikkje er laga noko "høgtalarplass" i døra?
Ett lite tilleggspm. Kva står GL for?
(Veit ikkje kva det står for, så eg veit heller ikkje kva avdeling på forumet eg skal legge det i, så eg håpar det går greit)
Takk for svar på forhånd!
Helsing fersk Saab-eigar og forummedlem!
Høgtalere i 900 84mod
Moderator: Moderatorer
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Høgtalere i 900 84mod
Har lite å komme med vedr høyttalere, men kan litt mer om benevnelsene.
L står for Lux (fantes ikke på 900, bare 99)
GL for Grand Lux (litt mer utstyr)
I tillegg fantes GLs (Grand Lux Super, der super står for 2-forgasser)
GLE e står for electronic (luksusutgave med bl.a. insprøytning, servostyring, automatkasse)
EMS = Sports(lig)utgave med innsprøytning og manuelt gir.
Ligger endel om dette under medlemssidene og FAQ 99/og900
L står for Lux (fantes ikke på 900, bare 99)
GL for Grand Lux (litt mer utstyr)
I tillegg fantes GLs (Grand Lux Super, der super står for 2-forgasser)
GLE e står for electronic (luksusutgave med bl.a. insprøytning, servostyring, automatkasse)
EMS = Sports(lig)utgave med innsprøytning og manuelt gir.
Ligger endel om dette under medlemssidene og FAQ 99/og900
Sist redigert av Morten S. den 25 jul 2009, 13:00, redigert 1 gang totalt.
"Alt" fra totakt til turbo
Takk som svarer!
Finnst der ei side som greier ut om kva slags tilleggsutstyr som kjem i GLen? Og dei andre versjonane for den del..
Finnst der ei side som greier ut om kva slags tilleggsutstyr som kjem i GLen? Og dei andre versjonane for den del..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er plass til 4" høyttalere både foran og bak. Jeg har hatt en slik bil tidligere og da laget jeg noe høyttalergreier i dørene, men det er mye jobb. Jeg laget også en løsning for å få plass til 6,5" bak. Det enkleste, og som gir helt grei lyd, er å finne 4" høyttalere og SEPARAT diskant, da får du plass til 4"eren på originalplass foran, og diskanten kan du lage hull til der det er en ring ved siden av ventilasjonshullene til frontruta og høyttalerne. Bak setter du kun en forsterker og en basskasse.
Om du vil legge mer jobb i det så kan kanskje min gamle bil være til inspirasjon:
Under originalplassen for høyttalere bak så laget jeg en vinklet plate i MDF slik at det ble plass til 6,5" element i 4" bredde, om du skjønner. Diskanten sitter som du ser ved siden av.
Legger ved et bilde av bilen også, jeg savner den bilen...
Om du vil legge mer jobb i det så kan kanskje min gamle bil være til inspirasjon:
Under originalplassen for høyttalere bak så laget jeg en vinklet plate i MDF slik at det ble plass til 6,5" element i 4" bredde, om du skjønner. Diskanten sitter som du ser ved siden av.
Legger ved et bilde av bilen også, jeg savner den bilen...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
For en fin saab!
Korleis er lyden i bilen når du berre har to stk 4" framme? 4" virker litt i det minste laget, og bare to av dei? Eller er det bra nok?
Korleis er lyden i bilen når du berre har to stk 4" framme? 4" virker litt i det minste laget, og bare to av dei? Eller er det bra nok?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Funker bra det om du har bass i tillegg. Jeg brukte en 3-kanals forsterker til å dra både de små foran og bassen bak. Da dette ble stjålet så ble løsningen 4-kanals forsterker og høyttalerne du ser på bildene.Håvard PB skrev:For en fin saab!
Om du melder deg inn i klubben så kan du lese og se bilder av hvordan folk har løst forskjellige ting i prosjektforumet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!