Bygge basskasse trenger tips å triks

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Pykea Turbo

Bygge basskasse trenger tips å triks

Legg inn av Pykea Turbo » 01 okt 2014, 23:34

Hei :) Datt inn på tanken om å bygge ei bass kasse i 9-3'a (02 mod) så lurte litt på om d e nån som har nå peiling på å bygge kasse?
Tanken var 2x kicker CompS 8'' i ei relativt litn lokka kasse me tanke på att plassn, tenkte å bruke 18 eller 20 mm mdf plate
hvert element trengte vist 14,2-34l så me de målan æ kom fram til som passa i bagasje rommet va 83x25x15cm altså 31,125 liter (invendige mål på kassn)
Så over til d æ lurte på!
- Ka e forskjelln på me og utn skille vegg i kassn?
- E d nå æ burde tenke på me utforminga av kassn?
- Kordan anbefales d å koble elementan i kassn? serie eller paralelt? ka e den store forskjelln?

Eventuelt andre ¨tips å triks¨ motas med glede :D
E førstegang æ bygge bass kassse å e ganske ¨grønn¨ på temaet :)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Bygge basskasse trenger tips å triks

Legg inn av EdHunter N815 » 03 okt 2014, 08:38

Jeg synes man får en "tightere" lyd med skillevegg, men det vil fungere helt fint uten også. Jeg har hatt begge deler, og føler kanskje at den uten skillevegg gjorde at bassen ble litt tammere/dempet på fullt volum.

Angående utforming så er i alle fall første bud å forsikre deg om at den er dyp nok til at ikke magnetene tar i bakveggen (15 cm høres veldig lite ut i så måte, siden elementene du ser på er 17,7cm dype...). :) Ellers har det vanligvis ikke den største betydningen, det går for eksempel helt fint med en liten skråvinkel på bakveggen slik at du får den helt inntil seteryggen. Jeg ville kanskje gått for en litt større kasse hvis du har mulighet, å legge seg helt ned mot minimumsgrensen vil nok holde subbene litt igjen når du spiller på fullt. Siden du ser på Kicker så antar jeg at volum er et nøkkelord her. :lol:
Edit: Hva er forresten grunnen til at du ønsker 2 8"? Siden det høres ut som plass er litt vesentlig ville jeg kanskje heller vurdert en enkel 10" og heller gitt den litt ekstra kassevolum så du får utnyttet den til fulle. Det er bedre med ett element som har nok volum, enn to som bare akkurat har nok til å klare seg. Generelt sett er det slik at mindre kasse=mer presis lyd og mindre lydvolum, større kasse=mindre presis lyd og mer lydvolum.

Hvordan du kobler avhenger helt og holdent av hvilken resistans du har i elementene, og hvilken forsterker du har. En seriekobling av to elementer dobler resistansen, en parallellkobling av to elementer halverer den. Lavere resistans gir høyere effektuttak, men de fleste forsterkere sliter med å levere nok strøm hvis resistansen blir for lav.
Ser at Comp8s leveres i både 4 og 2 ohm. Har du en litt over middels bra forsterker (helst en monoblokk) bør det gå bra å koble i parallell med 4 ohms-elementene. Dette gir forsterkeren motstand på 2 ohm, som de fleste forsterkere klarer så lenge de har greit med strøm å ta av. Skal du koble to 2 ohms elementer i parallell trenger du en ganske seriøs forsterker, da det ikke er mange som klarer å levere stabilt i 1 ohm.
Jeg vil altså anbefale deg å kjøpe 4-ohms elementer, og koble disse i parallell.

Det er også viktig at du har god nok strømforsyning, med andre ord trekke strøm rett fra batteriet. Invester gjerne også i en liten kondensator, dette gir forsterkeren litt mer overskudd.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 okt 2014, 09:31

To 8" har litt større areal enn én 10" men mindre areal enn én 12". Kan være noe å tenke på hvis du vil spare plass.
I min første bil bygget jeg en lukket kasse på drøyt 30 liter med én 10 tommer, ble bygget i 22mm MDF i et hjørne av bagasjerommet med vinkel mot bakseteryggen. Tok lite plass og hadde mer enn nok bass for min smak.
Bygg kassa stivest mulig. Utnytt plassen, det beste plassmessig kan være å bygge i glassfiber. Søk litt på YouTube så ser du hvordan du skal støpe, det er ikke vanskelig hvis du er nøye. Legger du plast imot der du støper kan du støpe første runde direkte i bilen, ville da brukt epoxy fremfor polyester pga lukt. Husk veldig god utlufting og minimum verneutstyr er gummi- eller vinylhansker hvis du går for denne metoden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Pykea Turbo

Legg inn av Pykea Turbo » 16 okt 2014, 22:29

Endte opp me 2 stk phoenix gold 8'' ferdig i orginale kasser. Gikk akkurat på høykant med en på hver sin side av luka i baksete å en forsterker bak hver subb så de ikke synes. trur det blir bra når de er montrert :P

Svar