Mangler tåkelys og venstre fjernlys
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
Mangler tåkelys og venstre fjernlys
Tittel beskriver. Er ikke sikring eller rele det er noe galt med. Får heller ikke opp noen lamper som indikerer at det er fjernlys eller tåkelys på. Ingen feilmelding heller.. Virker som det ikke kommer noe strøm til sikringa på tåkelys heller.. noen som har forslag til hva dette kan være?
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Mangler tåkelys og venstre fjernlys
Kan være pæren som er tom for lampe olje?
Hvilken bil du har er vel greit og begynne med
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
- Grunnladetrykk
Ja, det glemte jeg.. Saab 9-5 1999.saab9000aero skrev:Kan være pæren som er tom for lampe olje?
Har litt blinklysolje liggene veit jeg, kanskje det går på h7 pære og?
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Fungerer utmerket..
Vil anbefale deg og sjekke det oransje releet i sikringsboksen. Det er nok feilen med langlyset. Ser ikke noe før en åpner releet
Vil anbefale deg og sjekke det oransje releet i sikringsboksen. Det er nok feilen med langlyset. Ser ikke noe før en åpner releet
Opel vivaro 9 seter
-
- Grunnladetrykk
Har prøvd å bytte om "high beam" releet med et annet, begge fungerer.. men du anbefaler meg å åpne selve releet og sjekke tilstanden?saab9000aero skrev:Fungerer utmerket..
-
- Grunnladetrykk
Tok ut det oransje releet og åpnet det, så helt fint ut det.. kan det være ødelagt selv om jeg ikke ser det? Noen mulighet for å kontrollere om releet fungerer på en måte?
-
- Grunnladetrykk
Har også gjort litt research og funnet ut at på noen biler deaktiveres tåkelyset når fjernlyset ikke fungerer.. kan dette kanskje være grunnen til at jeg ikke har tåkelys? Eller hvordan er det på slike saaber?
-
- Grunnladetrykk
Har ikke kobling mellom 56a og 56al (som sikkert da er venstre fjernlys? Har lite peil på lodding, so da er kanskje nytt "rele" løsningen her? Meen lurer jo fortsatt på dissa tåkelysa da
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Det hadde kanskje vært like greit å fortsette i den første tråden som gjelder problemer med lysene dine. Dette med fjernlys, venstre og indikator er det jo allerede en kommentar på der, uten at du bekreftet at lyset ikke fungerte.
Ja, det skal være en form for kontakt mellom 56a og 56al i filament monitor modulen for at venstre hellys skal fungere, men her sitter også en motstand, så sammenligner du verdien med den du måler over 56a og 56ar (høyre fjernlys) , så ser du hva dette skal være. 56A er 12V (felles) inngang til modulen for fjernlys, og 56al (pinne #8) da, som du er inne på, utgangen til sikring #10 for venstre fjernlys og - indikator i instrumentpanelet. Det er ofte venstre siden som faller ut, og det er ikke spesielt vanskelig å lodde dette opp igjen. Er spenningen ok ut fra modulen måler du dette på sikringen.
Referanse til to tråder (av svært mange) som gjelder filament modulen ("oransje relé"):
http://saabworld.net/f7/headlight-relay ... ion-28630/
http://saabworld.net/f15/orange-relay-b ... ndex2.html
Tåkelysa får vi heller komme tilbake til.
Ja, det skal være en form for kontakt mellom 56a og 56al i filament monitor modulen for at venstre hellys skal fungere, men her sitter også en motstand, så sammenligner du verdien med den du måler over 56a og 56ar (høyre fjernlys) , så ser du hva dette skal være. 56A er 12V (felles) inngang til modulen for fjernlys, og 56al (pinne #8) da, som du er inne på, utgangen til sikring #10 for venstre fjernlys og - indikator i instrumentpanelet. Det er ofte venstre siden som faller ut, og det er ikke spesielt vanskelig å lodde dette opp igjen. Er spenningen ok ut fra modulen måler du dette på sikringen.
Referanse til to tråder (av svært mange) som gjelder filament modulen ("oransje relé"):
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
- Grunnladetrykk
Nå er ryggelysproblemet løst da, mulig å endre tittel/slette emner?Kato skrev:Det hadde kanskje vært like greit å fortsette i den første tråden som gjelder problemer med lysene dine. Dette med fjernlys, venstre og indikator er det jo allerede en kommentar på der, uten at du bekreftet at lyset ikke fungerte.
Har lest litt rundt på disse forumene, og kommet frem til at jeg har antageligvis samme feil. Som sagt ikke kontakt mellom 56a og 56al. Klarer bare ikke finne hvor dette bruddet er, hvor skal jeg lodde?
EDIT: fant det, gjør et forsøk på å lodde sammen senere
EDIT 2: Da er fjernlysa i orden gitt Fant også ut at sikring til tåkelys kun får 7.5 v. Er det mest sannsynelig dårlig kontakt ett sted? Noen forslag til hvor jeg burde se etter dette?
- Kato
- 2.0 bar
So far - so goodTurboKnutsen skrev:EDIT 2: Da er fjernlysa i orden gitt Fant også ut at sikring til tåkelys kun får 7.5 v. Er det mest sannsynelig dårlig kontakt ett sted? Noen forslag til hvor jeg burde se etter dette?
Spørsmål:
- Er det fremre tåkelys det her (fortsatt) er snakk om?
- Får du lys i bryteren når du trykker den?
- I så tilfelle: Har du også målt spenningen over de sikringene som er listet i siste posten i tråden viewtopic.php?f=37&t=44117&start=15 ?
- Hva er spenningene over disse sikringene?
- Er fremre tåkelys originalmontert eller ev. ettermontert?
Dersom det er kun spenningen på kursen til (fremre) tåkelys som er så lav fra "krimpen", kan det være mangelfull kapasitet det er står i, enten pga. en kontaktfeil eller kvadrat på kabel i tilfelle ettermontering.
Trekk ut sikringen, #5, og sjekk spenningen nå, i holderen mot "krimpen".
-
- Grunnladetrykk
Er vel egentlig både bak og foran det er snakk om. Får lys i bryteren ja. Originale tåkelys.So far - so good
Spørsmål:
- Er det fremre tåkelys det her (fortsatt) er snakk om?
- Får du lys i bryteren når du trykker den?
- I så tilfelle: Har du også målt spenningen over de sikringene som er listet i siste posten i tråden viewtopic.php?f=37&t=44117&start=15 ?
- Hva er spenningene over disse sikringene?
- Er fremre tåkelys originalmontert eller ev. ettermontert?
Dersom det er kun spenningen på kursen til (fremre) tåkelys som er så lav fra "krimpen", kan det være mangelfull kapasitet det er står i, enten pga. en kontaktfeil eller kvadrat på kabel i tilfelle ettermontering.
Trekk ut sikringen, #5, og sjekk spenningen nå, i holderen mot "krimpen".
Skal måle i morgen, lyst til å forklare litt nærmere hva du mener med krimp?
- Kato
- 2.0 bar
Det er omtalt i to av postene i den andre tråden - nok en årsak til at jeg antydet at det kanskje ikke burde "dobbelpostes" herTurboKnutsen skrev:- lyst til å forklare litt nærmere hva du mener med krimp?
-
- Grunnladetrykk
Ah, beklager Ryggelysproblemet er løst, men du foreslår å fortsette i det gamle emnet?Kato skrev:Det er omtalt i to av postene i den andre tråden - nok en årsak til at jeg antydet at det kanskje ikke burde "dobbelpostes" herTurboKnutsen skrev:- lyst til å forklare litt nærmere hva du mener med krimp?