Glovarm felg!
Moderator: Moderatorer
-
Glovarm felg!
Hei
Jeg har bytta hjullager for 3mnd siden, men etter bytte hadde jeg fortsatt litt slakk..
De som tok EU kontroll på bilen mente det kunne være at "spindelhuset" var slitt invendig pga lageret hadde rotert inni.
Så nå forje uke merka jeg at felgen var varm samt ulyder fra samme hjulet som lagret var skifta på.
Bestilte et brukt spindelhus med lager og monterte dette.
Nå har jeg vært å prøvekjørt og felgen er varmere en noengang og det lukter svidd!
HVA skjer?
Jeg har bytta hjullager for 3mnd siden, men etter bytte hadde jeg fortsatt litt slakk..
De som tok EU kontroll på bilen mente det kunne være at "spindelhuset" var slitt invendig pga lageret hadde rotert inni.
Så nå forje uke merka jeg at felgen var varm samt ulyder fra samme hjulet som lagret var skifta på.
Bestilte et brukt spindelhus med lager og monterte dette.
Nå har jeg vært å prøvekjørt og felgen er varmere en noengang og det lukter svidd!
HVA skjer?
- Aleks_
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Glovarm felg!
Vil tro at bremsen henger. Kjenner du noe vibrasjoner i rattet?
Det at felgen blir varm kommer mest sannsynlig av varmeutvikling i navet.
Jeg ville sjekka at bremsene først ihvertfall. Kan være kast i skiva feks, eller at den ene klossen henger litt.
Det at felgen blir varm kommer mest sannsynlig av varmeutvikling i navet.
Jeg ville sjekka at bremsene først ihvertfall. Kan være kast i skiva feks, eller at den ene klossen henger litt.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
-
Det gjelder en 9-5 98mod.
Hvordan ser jeg om bremsen henger på? calipern gikk lett på igjen når jeg monterte.
muligens noe vibrasjon i rattet ja, spesielt ved venstresving, men ikke noe mye...
Skivene er slitt det vet jeg.
Hvordan ser jeg om bremsen henger på? calipern gikk lett på igjen når jeg monterte.
muligens noe vibrasjon i rattet ja, spesielt ved venstresving, men ikke noe mye...
Skivene er slitt det vet jeg.
-
Vært ute å jekka biln opp nå.
Kunne ikke kjenne noe slakk i dekket, kan lagret være dårlig selv om det ikke er slakk?
Når jeg drar rundt hjulet er det skrapelyd og hjulet går treigt, vanskelig å si om lyden kom fra bremsen men jeg mistenker det mer nå.
Kunne ikke kjenne noe slakk i dekket, kan lagret være dårlig selv om det ikke er slakk?
Når jeg drar rundt hjulet er det skrapelyd og hjulet går treigt, vanskelig å si om lyden kom fra bremsen men jeg mistenker det mer nå.
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Dersom dette gjelder bakhjulet;
det er ei lita fjør som er festa i varmeskjoldet. Når/hvis varmeskjoldet etterkvart begynner å ruste og blitt tynt, begynner fjøra å gnage seg framover og pløye et tynt spor i varmeskjoldet. Dermed mister fjøra spennet og sin funksjon. Lett å få auge på i bakkant av varmeskjoldet på innsida. Dersom den har gnagd seg framover, vil ikkje bremsebånda til håndbrekket gå tilbake men henge i trommelen (inne i bremseskiva). Dette vil kunne skape varmeutvikling.
Mvh. Karl
Bildet under er henta frå eeuroparts. Sjå detaljer i nederste innringing (er vel del # 23 her)
det er ei lita fjør som er festa i varmeskjoldet. Når/hvis varmeskjoldet etterkvart begynner å ruste og blitt tynt, begynner fjøra å gnage seg framover og pløye et tynt spor i varmeskjoldet. Dermed mister fjøra spennet og sin funksjon. Lett å få auge på i bakkant av varmeskjoldet på innsida. Dersom den har gnagd seg framover, vil ikkje bremsebånda til håndbrekket gå tilbake men henge i trommelen (inne i bremseskiva). Dette vil kunne skape varmeutvikling.
Mvh. Karl
Bildet under er henta frå eeuroparts. Sjå detaljer i nederste innringing (er vel del # 23 her)
Sist redigert av Karl N1641 den 14 okt 2009, 19:40, redigert 1 gang totalt.
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
Gjelder venstre forhjul. har du slikt bilde av forhjulet?
Takk
Takk
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Nei, men eeuroparts har
Prøv gjerne å smør opp caliperen med litt kobberfett.
Prøv gjerne å smør opp caliperen med litt kobberfett.
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius