Bremseoppgradering MY02 9-5
Moderator: Moderatorer
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Bremseoppgradering MY02 9-5
Fikk meg en såkalt aha-opplevelse på vålerbanen på landstreffet. Bremsene tålte ikke hardkjøring i det hele tatt. Kjørte med orignale sykkelbremser
Har aldri kjørt på bane før, så det kan hende at føreren har en del av skylda
Uansett. Nå antar jeg at klossene (roadhouse fra romnes) er glasserte, da jeg har mye dårligere bremser enn før banekjøringa, så derfor ønsker jeg å oppgradere litt.
Har tenkt lenge på dette, og har kommet fram til at jeg vil ha 314mm NG9-3 Aero foran, og 300mm 9-5 Aero/V6 bak.
Hadde egentlig mest lyst på 345mm turbo-X foran, men det blir litt dyrere, også tviler jeg på at mine ALU48 går på? Har hørt at ALU52 går på?
Tenkte å styre unna oppgraderingskittet Speedparts selger, da jeg vil ha litt kvassere skiver og klosser enn det som følger med (no-name av noe slag).
1. Trenger derfor anbefalinger til skiver og klosser. Har siklet litt på Ferodo DS2500 foran, men disse finnes ikke til 314mm-caliperne så vidt jeg kan se? Andre alternativer som tåler en dag på bane?
2. Holder det med originale saab-klosser bak?
2. Er det noe poeng med slissende/borrede skiver, eller holder det med originale saab-skiver rund baut? Evt. anbefalinger?
4. Antar at bremsevæska har fått kjørt seg også (myk pedal), selv om den er helt fersk. Kan denne har blitt degradert av for høy temp/koking? Det er snakk om vanlig Comma-væske fra bilxtra. Bør jeg gå for noe som tåler mer temp?
Har lest om silikonbasert racing-væske, men denne må skifter ofte pga. at den ikke tar til seg vann, og fører til vannperling og dertilhørende korrosjon og koking.
Har aldri kjørt på bane før, så det kan hende at føreren har en del av skylda
Uansett. Nå antar jeg at klossene (roadhouse fra romnes) er glasserte, da jeg har mye dårligere bremser enn før banekjøringa, så derfor ønsker jeg å oppgradere litt.
Har tenkt lenge på dette, og har kommet fram til at jeg vil ha 314mm NG9-3 Aero foran, og 300mm 9-5 Aero/V6 bak.
Hadde egentlig mest lyst på 345mm turbo-X foran, men det blir litt dyrere, også tviler jeg på at mine ALU48 går på? Har hørt at ALU52 går på?
Tenkte å styre unna oppgraderingskittet Speedparts selger, da jeg vil ha litt kvassere skiver og klosser enn det som følger med (no-name av noe slag).
1. Trenger derfor anbefalinger til skiver og klosser. Har siklet litt på Ferodo DS2500 foran, men disse finnes ikke til 314mm-caliperne så vidt jeg kan se? Andre alternativer som tåler en dag på bane?
2. Holder det med originale saab-klosser bak?
2. Er det noe poeng med slissende/borrede skiver, eller holder det med originale saab-skiver rund baut? Evt. anbefalinger?
4. Antar at bremsevæska har fått kjørt seg også (myk pedal), selv om den er helt fersk. Kan denne har blitt degradert av for høy temp/koking? Det er snakk om vanlig Comma-væske fra bilxtra. Bør jeg gå for noe som tåler mer temp?
Har lest om silikonbasert racing-væske, men denne må skifter ofte pga. at den ikke tar til seg vann, og fører til vannperling og dertilhørende korrosjon og koking.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Birger N372
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N372
- Navn: Birger
- Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
- Sted: Grimstad
Re: Bremseoppgradering MY02 9-5
Om ALU48 passer er jeg ikke sikker på men ALU52 passer med Hirsch 345mm bremser men det er ikke mye klaring Jeg skal prøve med EBC Greenstuff klosser neste gang jeg bytter (har hatt originale/ATE til nå, Greenstuff skal fungere til daglig uten å måtte varmes opp først. Prøvde Bluestuff tidligere men det funket dårlig til hverdags så de ble returnert kjapt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Teknikk har mye å si på bane, brems sent og hardt og ligg unna bremsen ellers. På min 9-5 har jeg Hirsch 4-stemplede foran med 330 mm skiver og Ferrodo DS2500 klosser. De klossete er helt rå, og ikke slites de så fort heller, uten at skiva stryker med. Bak har jeg std Aero 300mm med original klosser. Har aldri mistet bremsene på bane selv med slicks.
Hør med Trondheim clutch og brems, finnes det Ferrodo DS2500 til de kaliperne du skal ha så skaffer han det. Jeg finner ikke mine på nett heller, ta med original kloss og han finner noe som er likt (Porsche og Aston i mitt tilfelle, spør om det gir utslag på prisen...).
Hør med Trondheim clutch og brems, finnes det Ferrodo DS2500 til de kaliperne du skal ha så skaffer han det. Jeg finner ikke mine på nett heller, ta med original kloss og han finner noe som er likt (Porsche og Aston i mitt tilfelle, spør om det gir utslag på prisen...).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kristian N2215
- Overload!!!
Konge! Da må jeg snakke med dem! Du har ikke slissede skiver foran heller du?Ingvar N629 skrev:Teknikk har mye å si på bane, brems sent og hardt og ligg unna bremsen ellers. På min 9-5 har jeg Hirsch 4-stemplede foran med 330 mm skiver og Ferrodo DS2500 klosser. De klossete er helt rå, og ikke slites de så fort heller, uten at skiva stryker med. Bak har jeg std Aero 300mm med original klosser. Har aldri mistet bremsene på bane selv med slicks.
Du betaler sikkert litt for at det står aston/porsche på esken tenker jeg
- Kristian N2215
- Overload!!!
Har hørt at greenstuff spiser bremseskiver, og at yellowstuff er den gyldne middelvei. Har prøvd greenstuff en gang før for noen år siden på en bil jeg solgte ganske fort. Synes ikke de støvet noe mindre eller beit noe bedre.Birger N372 skrev:Om ALU48 passer er jeg ikke sikker på men ALU52 passer med Hirsch 345mm bremser men det er ikke mye klaring Jeg skal prøve med EBC Greenstuff klosser neste gang jeg bytter (har hatt originale/ATE til nå, Greenstuff skal fungere til daglig uten å måtte varmes opp først. Prøvde Bluestuff tidligere men det funket dårlig til hverdags så de ble returnert kjapt.
Har snust litt på akebono keramiske klosser også. De er visst veldig gode og støver veldig lite. Dessverre er de visst ikke top notch på bane.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Uansett, bestemmer du deg for å oppgradere, gå for 314mm, det er det som gir mest valutta for pengane. Som du er inne på går ALU52 akkurat over TX-bremsene, men då må du passe på kvar du plasserar lodda på felgen...
- Kristian N2215
- Overload!!!
Hørtes tungvindt utHjelle, N6 skrev:Uansett, bestemmer du deg for å oppgradere, gå for 314mm, det er det som gir mest valutta for pengane. Som du er inne på går ALU52 akkurat over TX-bremsene, men då må du passe på kvar du plasserar lodda på felgen...
Gikk for 314mm-settet til SP foran, 300mm Aero bak med originale skiver og klosser. Må undersøke litt mer det med klosser og skiver foran, for hvis jeg får tak i Ferodo DS2500-klosser og kanskje noen bedre skiver, så selger jeg det som fulgte med fra SP
Kjøpte også en liter med ATE Super Blue racing bremsevæske. Er denne noe tess?
Fikk tak i brukte calipere bak fra Neobros til 200kr/stk som jeg skal få sandblåst og overhalt før de lakkeres sammen med 314mm-caliperne i gunmetal eller sølvfarget 2-K caliperlakk.
Noen tips til en bra 2-K caliperlakk?
- Kristian N2215
- Overload!!!
Da var det montert, og jeg kan ikke si annet enn "wow "
Anbefales absolutt!
Vil også i motsetning til mange andre si at jeg er veldig fornøyd med Speedparts hvor 90% av delene ble handlet.
link til prosjekttråden min: viewtopic.php?f=25&t=42971&p=296870#p296870
Anbefales absolutt!
Vil også i motsetning til mange andre si at jeg er veldig fornøyd med Speedparts hvor 90% av delene ble handlet.
link til prosjekttråden min: viewtopic.php?f=25&t=42971&p=296870#p296870
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: 2523
- Bil: 9-3SS -09 1.8t Biopower
- Sted: Buskerud
Hei, jeg gikk for 314mm og 292mm (tror jeg) og med originale skiver/klosser (dog er dette for 9-3). Jeg er utrolig fornøyd. Uansett hastighet, trykker jeg på bremsene, så bremser de Men helt alvorlig, originale Aero bremser er veldig gode syns jeg
Oisånn, leste ikke at du gikk for 314mm Da vet du godt hva jeg mener når jeg sier at de bremser
Oisånn, leste ikke at du gikk for 314mm Da vet du godt hva jeg mener når jeg sier at de bremser
- TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Så på STCS at folk mente at Aero-bremsene var like gode som TurboX-bremsene. Stempeldiameteren var større på 317 visstnok. Om det er hold i det aner jeg ikke. Feit oppgradering uansett. Jeg gikk for 9-5 Aero for min oppgradering, med stålomspunnet, Ferrodo DS2500 foran og Black Diamond slisset rundtom. Er fornøyd, men helt wow vet jeg ikke.
- Kristian N2215
- Overload!!!
Blir nok DS2500 på meg også til neste banekjøring. Fant endelig noen klosser som passer 314mm caliperne. Må bare få spedd på studentbudsjettet litt førstDaniel N683 skrev:Har også veldig god erfaring med Ferrodo DS2500. De klossene er i en klasse for seg. Mens orginale klosser ble "spist opp" før lunch når vi var på bane, så holdt Ferrodo-klossene så lenge jeg hadde bilen - og det var godt med belegg igjen på dem når den ble solgt etter et par år med trampkjøring på bane.Ingvar N629 skrev:... Ferrodo DS2500 klosser. De klossete er helt rå ..