Håndbrekkjustering 9-5 SE MY00

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
vidmoe
Medlemsnummer: N1951
Bil: 9-5 Estate 2000
Sted: Kristiansand

Håndbrekkjustering 9-5 SE MY00

Legg inn av vidmoe » 07 des 2014, 23:38

Hei,

Har hatt bilen på PKK og fått 2'er feil på håndbrekk.

Håndbrekket virker bare på høyre side.

I dag tok jeg av av bremskiven på venstre side og smurte alle bevegelige deler.
Satte på skiven igjen og brukte lang tid på å prøve å justere på skruen inne i trommelen uten at det hjelp noe særlig.
Sjekke også vaieren og den strammes opp når jeg drar i håndbrekkspaken.

Jeg lurer på om fremgangsmåten min er feil

Når håndbrekket skal justeres må jeg først løsne på justeringen i midtkonsollen?
Hvordan skal armen der vaieren er festet være i forhold til bremseskjoldet; vinkelrett eller ligge langs med
9-5 SE Estate M00

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Håndbrekkjustering 9-5 SE MY00

Legg inn av Kristian N2215 » 08 des 2014, 23:45

Det kan være treghet i den mekanismen/armen som wiren trekker i. Etter å ha skiftet bremsebånd, og smurt opp mekanismen og strammet etter boka, så har jeg stive hjul på tørr asfalt.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 des 2014, 08:16

Armen skal peke ut. Har du justert deg bort inne i bilen, så start der. Det er viktig at det er lik stramming av wire på begge sider, og at wiren går fritt i begge strømpene.
Sett brekket på andre hakket, og juster på skruen inne i skiva til hjulet står. Slipp opp brekket og sjekk at hjulet går fritt. Juster på andre siden. Etterstram hvis ønskelig inne i bilen, sjekk at hjula fortsatt ruller fritt.

Brekket på disse er noe dritt, på min egen justeres det til hver PKK og det tar vel maks et år før jeg ikke er fornøyd med det lenger. Men det funker forsåvidt...
Konebilen får jeg klager på så snart det ikke står dønn på andre-tredje hakket, så der justeres det minst en gang i året, sammen med hjulskift. Den bilen har iallfall bra håndbremsvirkning!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

vidmoe
Medlemsnummer: N1951
Bil: 9-5 Estate 2000
Sted: Kristiansand

Legg inn av vidmoe » 09 des 2014, 23:04

Takk for tips og veiledning.

Jeg hadde en økt i ettermiddag med blander resultat
På høyre side fungerer det greit nå, venstre side er det verre med.

Jeg kan justere på "stjernemutteren" slik at bremseskoene tar godt i skiven og hjulet er låst. Brekket er da i andre hakket.
Når jeg slipper ned brekket igjen så skjer det ingenting; skoene vil ikke løse ut og hjulet er fremdeles låst

Som sagt så hadde jeg av venstre skive i helgen og da så jeg at alle delene var på plass. Jeg smurt opp så godt jeg kunne uten å demontere noen ting
Vaieren går fint i strømpen og strammes opp når jeg drar i brekket. Returfjærene som sitter på utsiden er også på plass.

Jeg tenker at da må det være noe galt med mekanismen/armen som vaieren er festet i.
Er det mulig å bytte denne uten å demontere alt som er inne i trommelen?
9-5 SE Estate M00

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Sv: Håndbrekkjustering 9-5 SE MY00

Legg inn av Kristian N2215 » 10 des 2014, 00:05

vidmoe skrev:Takk for tips og veiledning.

Jeg hadde en økt i ettermiddag med blander resultat
På høyre side fungerer det greit nå, venstre side er det verre med.

Jeg kan justere på "stjernemutteren" slik at bremseskoene tar godt i skiven og hjulet er låst. Brekket er da i andre hakket.
Når jeg slipper ned brekket igjen så skjer det ingenting; skoene vil ikke løse ut og hjulet er fremdeles låst

Som sagt så hadde jeg av venstre skive i helgen og da så jeg at alle delene var på plass. Jeg smurt opp så godt jeg kunne uten å demontere noen ting
Vaieren går fint i strømpen og strammes opp når jeg drar i brekket. Returfjærene som sitter på utsiden er også på plass.

Jeg tenker at da må det være noe galt med mekanismen/armen som vaieren er festet i.
Er det mulig å bytte denne uten å demontere alt som er inne i trommelen?
Du må nok løsne båndene for å få ut strammemekanismen. Tipper det er der problemet ligger hos deg. Hos meg satt den helt fast, og rørte seg ikke selv om wiren var dødsstram. Brukte negerkuse med sånn slipestein for å slipe vekk rusta, og smørte opp med kobberfett.
Kan være greit å slenge på nye bånd og monteringsdeler, da de ikke koster mange kronene. Kan være greit å gå over med litt sandpapir på innsiden av skiva der båndene skal gå.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Svar