Bremstr?bbel, HJELP!
Moderator: Moderatorer
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Bremstrøbbel, HJELP!
Jeg har problem med bremsene. Pedalen ble etter en tur på rudskogen gangske svampaktig. Aha, luft tenkte jeg, men nei! Da jeg kom hjem, luftet jeg bremsene ifølge verkstedhåndboka: Høyre foran, Venstre foran, Høyre bak, Venstre bak. Ingen hjelp, Neivel tenkte jeg, og prøvde å lufte diagonalt: Høyre foran, venstre bak, venstre foran og høyre bak. Ikke noe bedre. Da tenkte jeg at hovedsylinderen var gåen, og bestillte en ny, denne ble montert inn, og alle luftemetodene ble prøvd. Pedalen er og blir like myk. Det er ingen synlige lekkasjer rundt koblinger, og på caliperene. Bremseslangene er fine. Hva i all verden kan være galt? 2,5Liter bremseveske er gått med. Jeg trenger sårt hjelp!
Bilen er forresten en 900 SET 1994.
Bilen er forresten en 900 SET 1994.
lawicel CanUsb, og Tech2!
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Du har bra bremser ennå? Eller er det dårligere bremser og? Det kan jo hende at du har røket litt av corden eller armeringen i et par bremseslanger slik at de buler mer enn vanlig. Kan jo hende du har bremseslange som ser ut som en ballong når du bremser.... Var borti noe av det samme på min V4'er.
Det er kanskje litt rart om det er det men det er verdt et forsøk. Når du allerede har byttet allt annet mener jeg.. Sett på Stålomspunne slanger hvis du bytter. Det hjelper en del det også.
Det er kanskje litt rart om det er det men det er verdt et forsøk. Når du allerede har byttet allt annet mener jeg.. Sett på Stålomspunne slanger hvis du bytter. Det hjelper en del det også.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
- john n04
- 2.0 bar
- Kontakt:
Har stålomspunne bremselanger fra TAR*OX, og de er også kontrollert.
Bremseeffekten er der, og likt på alle hjul. bare det føles som fom pedalen går halvveis inn før den virkelige kraften kommer. Det begynner å bremse allerede når jeg trykker litt, men jeg må trykke halvveis ned for å få mer trykk.
Bremseeffekten er der, og likt på alle hjul. bare det føles som fom pedalen går halvveis inn før den virkelige kraften kommer. Det begynner å bremse allerede når jeg trykker litt, men jeg må trykke halvveis ned for å få mer trykk.
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Kontakt:
Hmmm, høres jo rart ut... Kanskje ABS pumpa har fått seg en liten medfart slik at du må trykke mer for å få bremsekraft nå etter rudskogen?
Men hvis du har full bremsekraft så er det vel noe en kanskje må vende seg til etterhvert... Er vel ikke verdt å begynne å kødde med ABS systemet. Det er dyrt..
Men hvis du har full bremsekraft så er det vel noe en kanskje må vende seg til etterhvert... Er vel ikke verdt å begynne å kødde med ABS systemet. Det er dyrt..
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
- john n04
- 2.0 bar
- Kontakt:
ABS pumpa aktiveres først når hjulene låser seg. så den burde jo ikke ha noe med dette å gjøre....
Streifet meg: kan lufterekkefølgen ha noe å bety?
Jeg mener at man må lufte diagonalt, altså foran høyer, bak venstre og samme på andre kretsen, men har det noe å bety om man tar foran først og så bak, eller bak og så foran??????
Streifet meg: kan lufterekkefølgen ha noe å bety?
Jeg mener at man må lufte diagonalt, altså foran høyer, bak venstre og samme på andre kretsen, men har det noe å bety om man tar foran først og så bak, eller bak og så foran??????
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Kontakt:
ABS pumpa sitter jo der og lager trykk i systemet ditt i stedet for den gode gamle vakuum forsterkeren.. Men det er jo ikke sikkert den har noe videre å si for det problemet du har.
Lufterekkefølgen skal vel ikke ha så mye å si... Når jeg lufta min sist så gikk jeg bare rundt bilen. Altså høyre foran, høyre bak, venstre bak og venstre foran. Det gikk fint hos meg i hvertfall.
Da har jeg ikke mer å komme med jeg... men det kan jo være andre her som kanskje har noen hint?
Lufterekkefølgen skal vel ikke ha så mye å si... Når jeg lufta min sist så gikk jeg bare rundt bilen. Altså høyre foran, høyre bak, venstre bak og venstre foran. Det gikk fint hos meg i hvertfall.
Da har jeg ikke mer å komme med jeg... men det kan jo være andre her som kanskje har noen hint?
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
- Frode N073
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola