Bytte bremser - Kvaliet på Biltema bremseskiver og klosser

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bytte bremser - Kvaliet på Biltema bremseskiver og klosser

Legg inn av Saabfan » 29 des 2009, 23:18

Mulig jeg må etterfylle bremsevæske. Aner ikke hva som er der fra før, har ikke rørt den egentlig. En brungulaktig væske er der nå. Hva er trygt å helle på? Og nei - jeg kan ikke prioritere bremsevæskebytte nå. Har nok med å få den gjennom PPK for øyeblikket.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 des 2009, 00:15

Saabfan skrev:Mulig jeg må etterfylle bremsevæske. Aner ikke hva som er der fra før, har ikke rørt den egentlig. En brungulaktig væske er der nå. Hva er trygt å helle på? Og nei - jeg kan ikke prioritere bremsevæskebytte nå. Har nok med å få den gjennom PPK for øyeblikket.
Seriøst?? :cry:

Du har jo hatt den bilen to-tre år nå, om du da ikke vet hva som er på beholderen så skal du da selvfølgelig skifte væske [-X

Å skifte væske koster 150-200 kr og tar maks rundt en times tid med den gamle trampe-på-pedalen-måten og maks 20-30 min med en bremselufter/luftmann.
Den aller viktigste grunnen til å skifte væske er selvfølgelig at den ikke skal koke for deg slik at du mister bremsene.
Med god væske så slipper du også at kalippere/stempel ruster og dermed blir trege. For de som tenker at væska ikke kan koke nå på vinteren så kan man f.eks tenke seg at følgende lett kan skje: Om væska ikke er skiftet på lenge så vil stemplene i kalipperne som sagt lett ruste, tenk deg da om en kalipper bak henger etter at man har brukt brekket, da får man varmgang i bremsene og væska kan koke på et blunk!
Bruker du ti min ekstra så lufter du clutchen samtidig.. sikkert flere som lurer på hvorfor men jeg kan love at flere vil få sjokk!! Den væska blir jo nesten aldri skiftet og dermed så blir den svart som sot, på 9000 så kan det også skje at clutchslangen slipper gummi innvendig og når man da får med den guffa ned i slaven så vil pakningene i denne ryke. Mao, skifte av væske vil medføre betydelig lengre levetid på slaven :)

Om avataren din fortsatt stemmer, slik at du holder hus i trondheim fortsatt så får du stikke deg en tur på Trolla i morra så skal jeg da skifte den væska for deg;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST

Legg inn av Tor N12 » 30 des 2009, 00:22

Kan legge til som jeg har skrevet i flere andre tråder at jeg vil anbefale alle å bruke brekket hele tiden, året rundt, uansett om man parkerer i en bakke eller på flata.. på den måten så holder alle deler seg god bevegelige og man slipper at brekket fryser om vinteren. Dette gjelder i allefall bremsene som er på og900 og 9000. Personlig så har jeg ikke en eneste gang på disse årene opplevd at brekket har frosset selv ved -35 på røros ;)
Så sikker er jeg på dette at jeg f.eks nå i kveld har vasket bilen og da brukte jeg ekstra med tid for å få vasket skikkelig i hjulhus samt bak listverk. Bruker også å vaske bremsene skikkelig, spyler helt til jeg ikke ser at det kommer noe mere dritt.. Har ingen beviser på at dette er lurt men personlig så velger jeg å tro at det er smart å få saltet bort.
Og selv om det er -10 her ute nå så står bilen med brekket på 8) Mulig jeg har frosne dører i morra men brekket henger ikke 8)

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Saabfan » 31 des 2009, 15:00

Hehe, visste det kom :) Skifter gjerne bremsevæske, men vil ha den på PKK først slik at jeg kan bruke bilen - for eksempel til å kjøpe den væska!

Spør igjen: hva slags bremsevæske bør jeg bruke?

Er det ikke slik at man lufter en og en kalipper? Har ikke gjort det før. Og hva er en bremselufter/luftmann? Høres lettere og raskere ut, men er det like "grundig"?

Har skummet gjennom hvordan man bytter bremsevæske :reading: , men hvordan luftes cutchen? Og hva slags væske bruker den? :shock:

Takker for tilbud om bytte Tor, men er i Osloområdet om dagen.

EDIT: når jeg tenker meg om er det vel delt clutch- og bremsevæske? Altså at det er de samme væska. Er det da slik at å lufte clutchen blir som å lufte en del av bremsesystemet?

Og er biltema-bremsevæska OK? Eller er det noe man bør kjøpe "ordentlig" type av?

9000CS M95 - solgt

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST

Legg inn av Tor N12 » 31 des 2009, 17:27

En setning som jeg nok også kunne ha tatt med er jo at du ikke får den børsa igjennom PKK om væsken er slik du beskriver den ;) Er du uheldig så får du kjøreforbud...

Bremsevæska du skal benytte er normalt DOT4 men du kan også bruke DOT 5.1

Du lufter 1 og 1 hjul ja men med en luftmann så er det kjempeenkelt: En luftmann er en topp som du setter på bremsevæskebeholderen, den har en slange som du kan sette på ventilen på et hjul, dermed trykksetter du systemet.
Da er det bare å løsne en og en luftenippel til du ser at all lufta er ute og at det kommer ny/blank bremsevæske ut.
Eneste du må passe på er at bremsevæskebeholderen ikke går tom. Det kan også være en fordel å sette en slangeklemme rundt dette lokket så er du sikker på at det ikke spretter av når du får trykk på systemet, sprutende bremsevæske vil du jo ikke ha på lakken.
Samme prosedyre for å lufte clutchen, og væska kommer fra samme beholder ja.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Saabfan » 01 jan 2010, 22:37

Jajaja da blir det vel bremsevæskebytte da. Har søkt litt på forumet og litt ellers og tror jeg fatter hvordan jeg skal gjøre det. Tenker å bruke en Luftmann fra mekonomen og en sånn oppsamler fra biltema.

Noen spm bare:

1. Skal forhjulene tas før bakhjulene? Evt hvorfor?

2. Har det noe å si om jeg lufter clutchen før bremsene eller omvendt?

3. Holder det med en liter ny væske når alle hjulene og clutchen skal skiftes?

4. Er DOT 5.1 noe "bedre" enn DOT 4?

5. Er det det samme om jeg kjøper fra biltema, mekonomen eller noe dyre greier, så lenge det står DOT 4 evt 5.1 på flaska? Det er vel slik at den må oppfylle visse krav for å være en slik olje så da bør det jo være det samme...

6. Folk snakker om at lokket hopper av, men den er jo gjenget...? Dårlig passform?

7. Den lufta som kommer ut av systemet, hvor kommer den inn? Hvis systemet er lukket og det blir skiftet/luftet riktig skal det vel ikke være luft der?

Takker for svar og tilgi evt idiotiske spørsmål :oops: !

9000CS M95 - solgt

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST

Legg inn av Tor N12 » 01 jan 2010, 23:04

Saabfan skrev:Jajaja da blir det vel bremsevæskebytte da. Har søkt litt på forumet og litt ellers og tror jeg fatter hvordan jeg skal gjøre det. Tenker å bruke en Luftmann fra mekonomen og en sånn oppsamler fra biltema.

Noen spm bare:

5. Er det det samme om jeg kjøper fra biltema, mekonomen eller noe dyre greier, så lenge det står DOT 4 evt 5.1 på flaska? Det er vel slik at den må oppfylle visse krav for å være en slik olje så da bør det jo være det samme...

6. Folk snakker om at lokket hopper av, men den er jo gjenget...? Dårlig passform?

7. Den lufta som kommer ut av systemet, hvor kommer den inn? Hvis systemet er lukket og det blir skiftet/luftet riktig skal det vel ikke være luft der?

1: HF, VB, VF, HB i følge boka...

2: Nei, men tøm beholderen for gammel veske og fyll på med ny først..

3: Teoretisk så skal det holde, i allefall til bremsene men i praksis så er det kjekt å ha 2 liter, da får du skyllt igjennom såpass at du er sikker på at det er ny veske hele veien.

4: Det sies at den er noe bedre men der må andre svare som kan begrunne hvorfor. Det eneste jeg vet er at 5.1 i allefall kan blandes med Dot4 noe Dot5 ikke kan.

5: Det er kvalitetsforskjeller på bremsevæske men til normal kjøring så kan du nok godt bruke bremsevæske fra Biltema, men det du da skal huske på er at noe av det som kan gjøre en annen væske bedre er holdbareheten dermed så bør du skifte oftere om du velger den "dårligere"

6: Ja litt, sikkert fordi den skal passe til flere merker. Derav tipset jeg nevnte lenger oppe om å bruke en slangeklemme for å stramme til.

7: Skal jo normalt ikke være luft i et system, men om du begynner å få litt slitte kalippere eller noen har slurvet litt forrige gang væska ble skiftet så kan det jo være luft der.

Lykke til !!

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Legg inn av Jim S. N1578 » 01 jan 2010, 23:11

Saabfan skrev:Jajaja da blir det vel bremsevæskebytte da. Har søkt litt på forumet og litt ellers og tror jeg fatter hvordan jeg skal gjøre det. Tenker å bruke en Luftmann fra mekonomen og en sånn oppsamler fra biltema.

Noen spm bare:

Spiller egentlig ingen rolle hvor du starter egentlig bare du tar bremsesystemet først.
Sånn gjør jeg selv om det går litt mer olje:Tøm hele systemet. Både bremser og Chluch. Når du har tømt systemet er det korteste vei til ene fremhjulet, derfor starter du med det. Men siden det er et to-krets bremsesystem, må bakhjulet på motsatt side tas som neste (Samme krets). Osv. Chluchen er den som er "verst" å lufte, for der du bruke trykk. Derfor tas den til sist.
DOT 5.1 kontra DOT 4: DOT 5.1 (Såkalt Racing-bremsevæske )har høyere kokepunkt som er den vesentligste forskjellen. Unngå bare søl av bremsevæske på lakerte flater. Bremsevæsken inneholder kjemikalier som kan skade lakken. Hvor luften kommer fra sier seg selv. Trykk skaper mottrykk (Newtons 3. lov) Så når trykket blir sluppet ut, "suges" luft inn :wink:

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Saabfan » 01 jan 2010, 23:45

Hvor luften kommer fra sier seg selv. Trykk skaper mottrykk (Newtons 3. lov) Så når trykket blir sluppet ut, "suges" luft inn
Hmmm, men det er jo ikke luft som suges inn, det er jo bremsevæske (det er jo prinsippet bak metoden), det er jo derfor man etterfyller i beholderen, slik at luft ikke skal suges inn...? Og hvis systemet er lukket, kan det fortsatt ikke komme luft inn... Hvis det ikke var der fra forrige væskeskift da..

Mulig jeg glimrer med idioti her nå, men jeg skjønner altså ikke helt hva du mener :roll:

9000CS M95 - solgt

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 02 jan 2010, 01:03

Saabfan skrev:
Kan anbefale EBC sin bremsevæske, BF 307+. denne selger de bl.a. hos speedpartsnorway.no og brakes.no. Om du ikke skal ha "superbremsevæske", men bare en vanlig en kan du fint kjøpe biltema sin, er som du sier visse krav til bremsevæske.
Saabfan skrev: 6. Folk snakker om at lokket hopper av, men den er jo gjenget...? Dårlig passform?
Har ikke opplevd at lokket hopper av, men slangen ville gjerne av på min. Lurt å kjøpe 2 små slangeklemmer og feste slangen med i hver ende.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 02 jan 2010, 18:24

dot 5.0 væske er silikon basert og kan ikke blandes med dot 4 eller 5.1. Men 4 og 5.1 kan blandes.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Kontakt:

Legg inn av Jim S. N1578 » 02 jan 2010, 21:50

Saabfan skrev:
Hvor luften kommer fra sier seg selv. Trykk skaper mottrykk (Newtons 3. lov) Så når trykket blir sluppet ut, "suges" luft inn
Hmmm, men det er jo ikke luft som suges inn, det er jo bremsevæske (det er jo prinsippet bak metoden), det er jo derfor man etterfyller i beholderen, slik at luft ikke skal suges inn...? Og hvis systemet er lukket, kan det fortsatt ikke komme luft inn... Hvis det ikke var der fra forrige væskeskift da..

Mulig jeg glimrer med idioti her nå, men jeg skjønner altså ikke helt hva du mener :roll:
Forklarte kanskje både dumt og litt feil :oops:
Ved kunn påfyll av ny olje på bremsevæskebeholderen får man selvsagt ikke luft i systemet. For å skifte olje, må man nødvendigvis tappe ut den gamle oljen. Det kan gjøres som noen foreslår ved å "lufte" bremsene til man får "ren" olje gjennom lufteskruene. Eller som jeg gjør, gjerne i forbindelse med sjekk av bremsestemplene og pakningsskifte på callipperne. Jeg presser ut all olje med en eget trykkbremselufter(bremsebeholderlokk som sitter en felgventil på, som får lufttrykk fra reserverhjulet e.l. via en slange (kjøpt som sett på biltema)) Har etterhvert hatt alle bremseslangen koblet fra siden jeg har gått over hver callipper. Fyller bremsevæskebeholderen og åpner lufteskruen på ene forhjulet. Setter systemet under trykk, og "lufter systemet helt til det kommer ren olje uten luftbobler. Bruker en klar slange med tilbakeslagsventil og oppsamlingsflaske til oljen festet til lufteskruen selvsagt. Tar bakjulet på motsatt side så. Fortsetter med andre fremhjul osv. Ved først å drenere hele systemet slik, og så gå over hver callipper, har du jo fått skiftet all bremsevæske. Jeg liker i allefall å være 100% sikker på at bremsene fungerer helt optimalt. Pakningssett til callipperne og bremsevæske får du jo rimelig på biltema og er helt greie. Ved å gjøre dette annenhver gang du bytter bremseklosser, slipper du rustangrep på callipperne, du har nye pakninger og du kan være sikker på at de ikke har annen skade :wink:
Vet ikke om du ble noe klokere av dette jeg.
Sist redigert av Jim S. N1578 den 02 jan 2010, 23:10, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST

Legg inn av Tor N12 » 02 jan 2010, 22:18

Jeg vil HELT KLART ikke anbefale å tømme hele systemet først, man får 99% sikkert ikke ut all lufta da, velger man denne metoden så bør man lufte igjen etter ei uke eller to da det nesten helt sikkert legger seg luftbobler i enkelte kroker.. Men tapp av beholderen bør du gjøre, da blir det mindre blanding av ny og gammel væske.. Det jeg heller gjør er å spandere på noen desiliter ekstra med væske slik at man er helt sikker på at alt er skiftet.

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Kontakt:

Legg inn av Jim S. N1578 » 03 jan 2010, 00:35

Tor N12 skrev:Jeg vil HELT KLART ikke anbefale å tømme hele systemet først, man får 99% sikkert ikke ut all lufta da, velger man denne metoden så bør man lufte igjen etter ei uke eller to da det nesten helt sikkert legger seg luftbobler i enkelte kroker.. Men tapp av beholderen bør du gjøre, da blir det mindre blanding av ny og gammel væske.. Det jeg heller gjør er å spandere på noen desiliter ekstra med væske slik at man er helt sikker på at alt er skiftet.
Har aldrig opplevd å måtte lufte igjen etter en stund pga denne metoden. Men så "sirkulasjonslufter" jeg - All (ny) olje som kommer ut fra lufteskruene blir ført tilbake i bremsevæskebeholderen. Lar væsken sirkulere gjennom systemet en god stund for å være sikker på at all luft ER ute. Passer på å etterfylle når nivået på bremsevæsken i beholderen er på ca 1/4. Tar en ny vanlig luftingsrunde av systemet etter "sirkulasjonsluftingen", og trykkprøver bremsepedalen selvsagt til slutt. Den skal jo tåle et trykk på 100 kg på pedalen uten å svikte (Biltilsynets krav). Denne metoden har fungert perfekt for meg hver gang i alle fall. Også ved bytte av bremserør eller hovedpumpe. Men selvsagt er det mindre jobb, men mer søl den andre metoden (Går med mer bremsevæske) :P Min metode bruker KUN det systemet trenger, men du må selvsagt ha tilgang på en luftkompressor da (Det går med en del luft) :wink:
Har heller aldrig måtte ha omvisning på bilen pga feil på bremsene...
Men hvilken metode som brukes, er opp til hver enkelt. Hovedsaken er at bremsene fungere som de skal :wink:

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Saabfan » 03 jan 2010, 17:48

All (ny) olje som kommer ut fra lufteskruene blir ført tilbake i bremsevæskebeholderen.
Er det noe lurt å helle tilbake på den måten, blir ikke oljen "litt forurenset" på tur gjennom systemet?

Lot det renne gjennom ca 3,5 desiliter fra tanken til fremhjulet, (aldri under min-merket) ca 2 etterfyllinger, delvis for å være sikker på å få skiftet ut all væske og delvis fordi jeg ikke var helt sikker på om det var ny el gammel væske som kom ut. Forventet et mye tydeligere fargeskille på ny og gammel væske i og med at det som var i systemet antageligvis er ganske gammelt.

Ganske skuffet over luftmannen, det kom bare væske så vidt ut i slangen, ikke nok til å få skikkelig trykk i systemet. Brukte reservehjulet, kanskje for lite trykk i det? Kan også nevne at tenningen ikke var på, påvirker det luftmannen el bare pedalen? Anyways, det gikk jo greit å pumpe det ut med pedalen, hadde den BT-oppsamleren med enveisventil og klar slange.

Ble jo ikke ferdig med alle hjula da det viste seg at ddet ikke fantes en 9mm fastnøkkel i verktøykassa :evil: Var sikker på jeg hadde det. Løsna greit foran med skiftenøkkel, men satt rimelig hardt bak gitt. Skiftenøkkelen bare rundet kantene på lufteskruen og ville ikke smadre den med en vannpumpetang el liknende.. Kjøper heller en 9mm i morra.

Og til alle interesserte, jeg hadde jo av bakhjulet for å lufte bremsene og kan bekrefte at det IKKE ER TORXBOLT på skivene bak, kun styrepinne :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: På min bil hvert fall 8)

9000CS M95 - solgt

Svar