Hvilket hjullager.....
Moderator: Moderatorer
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Hvilket hjullager.....
Regner med at det er ett av de fremre hjullagrene på min 2002 9-5 som er i ferd med å gi seg.
Uler som en trikk...
MEN hvilket er det? Når jeg svinger mot høyre så blir ulyden lavere. Er det da mest sannsynlig at det er det høyre?
Lageret får vel mindre belastning når det havner i "innersving". Hører og kjenner ikke noe når jeg snurrer på hjulet, i oppjekket tilstand.
Uler som en trikk...
MEN hvilket er det? Når jeg svinger mot høyre så blir ulyden lavere. Er det da mest sannsynlig at det er det høyre?
Lageret får vel mindre belastning når det havner i "innersving". Hører og kjenner ikke noe når jeg snurrer på hjulet, i oppjekket tilstand.
"Alt" fra totakt til turbo
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Hvilket hjullager.....
Stemmer det du sier at er lyden minst når du svinger mot høyre, er det høyre lager du bør satse pengene dine på
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- [email protected]
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Hvis hjullageret ditt er dårlig skal du jo kunne "rugge" på hjulet når hjulet er i lufta. Altså en glepp i lageret.Mostra skrev: Hører og kjenner ikke noe når jeg snurrer på hjulet, i oppjekket tilstand.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- smiggen
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1608
- Navn: Andreas Frivåg
- Bil: NG900turbo
- Sted: Sortland
Om du svinger til høyre, ligger all vekta på venstre hjullager. Dvs. at om det uler i høyresving er det på venstre side. Og ja, du skal kunne kjenne slakk i det når bilen er oppjekka.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Kontakt:
Da er det høyre i mitt tilfelle . Uler mest når jeg svinger mot venstre, og minst mot høyre.smiggen skrev:Om du svinger til høyre, ligger all vekta på venstre hjullager. Dvs. at om det uler i høyresving er det på venstre side. Og ja, du skal kunne kjenne slakk i det når bilen er oppjekka.
Kjenner ingen slakk på noen av sidene, men det gjorde jeg heller ikke da hjullageret på min 9000 røyk.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Kontakt:
Da har jeg endelig fått skiftet hjullageret. Det var som antatt høyre foran, og det var helt gåent. MEN det var ikke mulig å kjenne noe slark ved å rugge på hjulet. Men så er det jo skikkelig dimensjoner på dette.
Det største problemet var dog å få løs bremseskiven. Festebolten gikk fint, men selve skiven satt som støpt.
måtte bruke den største avdrageren jeg hadde får å få den av.
OBS! Den nye senterkoppen stikker så langt ut at den dyttet ut senterkapselen på felgen, og den gamle hadde mindre diameter.
Det største problemet var dog å få løs bremseskiven. Festebolten gikk fint, men selve skiven satt som støpt.
måtte bruke den største avdrageren jeg hadde får å få den av.
OBS! Den nye senterkoppen stikker så langt ut at den dyttet ut senterkapselen på felgen, og den gamle hadde mindre diameter.
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
Ofte vil det være lyd i ett lager uten at det er slakk i det.
Blir av og til små sår og skader få overflatene i lageret som forårsaker lyden. Men lager det først lyd vil det mest sannsynlig oppstå slakk etterhvert.
Gi skiva di en real karamell med en solid hammer så skal du se att du slipper avtrekker
Men prøv i førsteomgang å slå på flensen så du ikke får kast eller skader som vil påvirke bremsingen.
Blir av og til små sår og skader få overflatene i lageret som forårsaker lyden. Men lager det først lyd vil det mest sannsynlig oppstå slakk etterhvert.
Gi skiva di en real karamell med en solid hammer så skal du se att du slipper avtrekker
Men prøv i førsteomgang å slå på flensen så du ikke får kast eller skader som vil påvirke bremsingen.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Kontakt:
Kan love at Peter og jeg prøvde det meste før vi kjørte 6 mil for å hente avdragerenlaesi N1097 skrev:.....