Ikke nok stramming i brekkwiren
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Ikke nok stramming i brekkwiren
Skulle justere brekket idag og har gjort meg godt kjent med fremgangsetoden på forhånd, den er jo rett fram. Problemet er at når jeg setter inn bladmålet og går inn for å stramme wiren, "stopper" justeringsmutteren før bladmålet detter ned.
Det virker altså som det ikke er nok gjenger på wirejusteringen siden jeg ikke får strammet nok, men det kan jo ikke stemme. Så hva kan da være problemet?
Kan jo nevne at wiren går litt tregt, altså fjæra på kalippern klarer ikke dra wiren helt tilbake. Må hjelpe den med hånda fo å få den helt tilbake. Men det skulle jo gå an å stramme oppp wiren for det?! Kan wiren ha blitt slitt og elastisk så den strekker seg? Høres litt rart ut det men..
Vil ikke tvinge den mutteren og holde igjen med flattjern i midten (mer enn jeg har gjort), da metallet ikke tåler all verden. Skal jo ikke være så hardt!
EDIT: kan legge til at bladmålet faller ned år jeg tar brekket opp til første eller andre klikk, så den har ikke røket..
Det er en 9000 - signaturbilen
Det virker altså som det ikke er nok gjenger på wirejusteringen siden jeg ikke får strammet nok, men det kan jo ikke stemme. Så hva kan da være problemet?
Kan jo nevne at wiren går litt tregt, altså fjæra på kalippern klarer ikke dra wiren helt tilbake. Må hjelpe den med hånda fo å få den helt tilbake. Men det skulle jo gå an å stramme oppp wiren for det?! Kan wiren ha blitt slitt og elastisk så den strekker seg? Høres litt rart ut det men..
Vil ikke tvinge den mutteren og holde igjen med flattjern i midten (mer enn jeg har gjort), da metallet ikke tåler all verden. Skal jo ikke være så hardt!
EDIT: kan legge til at bladmålet faller ned år jeg tar brekket opp til første eller andre klikk, så den har ikke røket..
Det er en 9000 - signaturbilen
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9000CS M95 - solgt
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Ikke nok stramming i brekkwiren
Høres vel ut som at den wire'en din snart ryker... typisk symptom dette om den begynner å gå av, da strekker den seg. Den vil jo da også bli for kalipperen å trekke tilbake om den har begynt å spjære seg opp.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Saabfan
- 2.0 bar
Når du sier "gå av" så mener du at de små trådene begynner å ryke og at den snart ryker? Ikke at wiren går av tilbaketrekkingsarmen?
Takker for raskt svar som vanlig Tor!
Hmmm.. Skal det være "hard" mellom "for" og "kalipperen" her?Den vil jo da også bli for kalipperen å trekke tilbake om den har begynt å spjære seg opp.
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Har du prøvd å huke av vaieren og se om fjæra på handbremsarmen på calipperen greier å trekke den helt tilbake og
Jeg ville sjekket det også, sammen med hvorvidt vaieren begynner å flise seg opp eller er så rusten og full av møkk at den ikke går lett i hylsteret...
Du er sikker på at du har trukket handbremsarmen helt tilbake, før du begynte å skru inn justeringsskruen (Gjort samme feil selv )
Jeg ville sjekket det også, sammen med hvorvidt vaieren begynner å flise seg opp eller er så rusten og full av møkk at den ikke går lett i hylsteret...
Du er sikker på at du har trukket handbremsarmen helt tilbake, før du begynte å skru inn justeringsskruen (Gjort samme feil selv )
- Tor N12
- MAX BOOST
Haha, jah...Saabfan skrev:Når du sier "gå av" så mener du at de små trådene begynner å ryke og at den snart ryker? Ikke at wiren går av tilbaketrekkingsarmen?
Hmmm.. Skal det være "hard" mellom "for" og "kalipperen" her?Den vil jo da også bli for kalipperen å trekke tilbake om den har begynt å spjære seg opp.
Jeg HATER touchpad på pc'n... plutselig så hopper markøren en helt annen plass slik at jeg plutselig sitter å skriver midt inne i den setningen jeg allerede har skrevet og så må jeg rette opp... gikk litt vel fort den rettinga ser jeg
- Saabfan
- 2.0 bar
Enig! Heldigvis har jeg en knapp ved siden av touchpaden som skrur den av Kjekt å ha!
Må jeg ta ut hele wiren for å sjekke dette? I så fall er det jo bare å sette inn en ny når jeg først har den ute...?Jeg ville sjekket det også, sammen med hvorvidt vaieren begynner å flise seg opp eller er så rusten og full av møkk at den ikke går lett i hylsteret...
Skal prøve å justere en gang til. Godt mulig håndbremsearmen ikke var helt tilbake før jeg justerte skruen . Kan jo håpe på at tregheten skyldesat wiren ikke ligger der den pleier i hylsteret pga feiljustering. Får se om det hjelper å justere på nytt. På høyresiden gikk det finfint .Du er sikker på at du har trukket handbremsarmen helt tilbake, før du begynte å skru inn justeringsskruen (Gjort samme feil selv )
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
Det er ikke calipperen din som er treg da?
Nå kjenner jeg ikke noe til 9000, men bilen med parkbremsfunksjon i calipper har ofte problemer med parkbrems.
Hykk av begge wirene å få noen til å bevege på parkbremsen så ser du om de glir lett inn og ut.
Wirene skal etter rett returnere helt ut av seg selv når du "tar av parkbremsen", viss ikke skal de ikke mye makt til for å trekke dem helt ut.
Nå kjenner jeg ikke noe til 9000, men bilen med parkbremsfunksjon i calipper har ofte problemer med parkbrems.
Hykk av begge wirene å få noen til å bevege på parkbremsen så ser du om de glir lett inn og ut.
Wirene skal etter rett returnere helt ut av seg selv når du "tar av parkbremsen", viss ikke skal de ikke mye makt til for å trekke dem helt ut.
- Saabfan
- 2.0 bar
Hmm, kalipperen fungerer så vidt jeg kan se helt fint. Men wiren er treg, måtte hjelpe bremsearmen med hånda for å få den helt tilbake. Og da hørte jeg en slags "frisksjonslyd" fra hylsteret (tror jeg). Det er ikke mulig å smøre wiren eller spraye inn litt wd40 noe sted så slipper jeg å ta ut hele saken?
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
- Tor N12
- MAX BOOST
Saabfan skrev:Hmm, kalipperen fungerer så vidt jeg kan se helt fint. Men wiren er treg, måtte hjelpe bremsearmen med hånda for å få den helt tilbake. Og da hørte jeg en slags "frisksjonslyd" fra hylsteret (tror jeg). Det er ikke mulig å smøre wiren eller spraye inn litt wd40 noe sted så slipper jeg å ta ut hele saken?
Skift den ut du så slipper du å plages mere, i og med at du sier at du ikke har nok gjenger så har den jo strekt seg... da er det ikke lenge før den ryker
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Som nevnt gjorde jeg den feilen med å justere handbremsen uten at armen var helt tilbaketrukket. På min 9000 var det calipperne som hadde noe "stempelheng" som var årsaken til at armen på ene siden ikke gikk helt tilbake. Da jeg oppdaget dette tok jeg likegodt og demonterte begge calipperne ned til minste detalj, renset det som var og rense, polerte opp stempelsidene og satte på nye pakninger. Justerte handbremsen med umbrakoskruen på calipperne, og brekket var helt i orden. (Testet i bremsetest i EU-kontroll ca en uke etterpå) Mao jeg var heldig og ikke hadde noe wirestrekk å snakke om.Saabfan skrev:Hmm, kalipperen fungerer så vidt jeg kan se helt fint. Men wiren er treg, måtte hjelpe bremsearmen med hånda for å få den helt tilbake. Og da hørte jeg en slags "frisksjonslyd" fra hylsteret (tror jeg). Det er ikke mulig å smøre wiren eller spraye inn litt wd40 noe sted så slipper jeg å ta ut hele saken?
For å få smurt opp wirene skikkelig må du nok ut med hele på begge sider, og da kan du jo like godt bytte til nye.