Noen som vet hva bremseservice er??

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Dan Magnus
0.7 bar
0.7 bar
Navn: Dan Magnus Furuvarp
Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
Kontakt:

Noen som vet hva bremseservice er??

Legg inn av Dan Magnus » 12 apr 2010, 19:58

Hei hadde nettopp bilen på eu kontroll og det ble null feil! :D egentlig litt overraska der, for hadde regna med noen stag eller foringer foran som måtte byttes, men jeg fikk med en lapp der det stod at bilen kunne trenge en bremseservice ?? noen som kan fortelle meg hva som blir gjort da? bilen hadde jo ikke noen feil på eu kontrollen, så ble litt usikker her. Kontrollen er forøvrig gjort av et ikke merkeverkted. verkstedet jeg benyttet er kåret til en av de 100 beste verkstedene her i Norge, sto stort oppslag i vg her i fjor eller noe, så tror absolutt at dette er flinke folk. Men uannsett noen som vet hva som gjøres på en slik bremseservice? og eventuell ca pris?

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Noen som vet hva bremseservice er??

Legg inn av Rambraut N1491 » 12 apr 2010, 20:45

Vil tro de bytter skiver + klosser og overhaler caliperene dine. Dvs nye mansjetter og pakninger og at de smører opp gliderene, og bytter bremsevæske.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 13 apr 2010, 11:21

Enkleste er å ringe de som utførde kontrollen. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Legg inn av laesi N1097 » 13 apr 2010, 19:34

Det er enkelt å greit at de demonterer bremsene dine, rengjør, fjerner rust, sjekker funksjoner og slitasje før de smører opp og justerer. Dette er noe som bør utføres om ikke ved hver service, så vertfall annenhver. Da holder bremsene lenger, de fungerer bedre.(De har muligens sett at bremsene din er litt skjeve ved EU-kontrollen) I tillegg kan du redde calipere fra rustdøden da de skal sprøytes egnet fett innenfor mansjett på stempel før det presses inn. Denne jobben tar vel rundt om 2 timer kan jeg tenke meg. Er noen deler defekt blir de byttet. Da kommer som regel kun deleprisen i tillegg. Når de først styrer med bremsene kan det jo være greit å få skiftet bremsevæske, som skal gjøres annenhvert år! :)

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Legg inn av Rambraut N1491 » 13 apr 2010, 20:33

laesi N1097 skrev:Det er enkelt å greit at de demonterer bremsene dine, rengjør, fjerner rust, sjekker funksjoner og slitasje før de smører opp og justerer. Dette er noe som bør utføres om ikke ved hver service, så vertfall annenhver. Da holder bremsene lenger, de fungerer bedre.(De har muligens sett at bremsene din er litt skjeve ved EU-kontrollen) I tillegg kan du redde calipere fra rustdøden da de skal sprøytes egnet fett innenfor mansjett på stempel før det presses inn. Denne jobben tar vel rundt om 2 timer kan jeg tenke meg. Er noen deler defekt blir de byttet. Da kommer som regel kun deleprisen i tillegg. Når de først styrer med bremsene kan det jo være greit å få skiftet bremsevæske, som skal gjøres annenhvert år! :)
Jeg brukte ca. 2 timer når jeg gjorde dette på jobb. Men det var ikke en planlagt service, så vi måtte bruke opp igjen mansjettene og pakningene. Rust så langt øye kunne se, skulle egentlig bare bytte klosser og skiver. #-o
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar