Trenger seriøse synspunkter rundt oppgradring av 9-5

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
TeCh2pe

Trenger seriøse synspunkter rundt oppgradring av 9-5

Legg inn av TeCh2pe » 09 jul 2010, 16:55

Hei, godtfolk!

Har en 1999 Saab 9-5 2.0 SE (T7) som bruksbil.

Kjempe god bil, men syns bilen er alt for myk og henger ikke ordentlig med i svingene, samt det er litt moderat med motorkraft ift. vekten. 1600kg og 150hk.

(Kan hende jeg er bortskjemt med mine lette baneracere. 750-900 kilos Peugeot 205 GTier med stiveste oppheng, bur, mods. og fra 200 til 400+ hk :twisted:

Til saken..

Jeg har søkt og lest på forumet og funnet det meste av info. jeg trenger, men greit med tips og synspunkter fra folk som kjenner Saab bedre enn meg.

Først og fremst er det hjulopphenget jeg vil forandre, men vurderer også å juice opp motoren i andre omgang.

Hjuloppheng:

Når det gjelder dempere vil jeg ha litt komfort igjen, siden dette er the daily driver og jeg ofte reiser på langturer.
Derfor tror jeg Koni FSD eller Eibach prokit vil duge. H&R og Bilstein blir nok for stivt for en bruksbil eller? Forslag til kombinasjoner? Så tenker jeg at krengehemmere type SAS stag og polyuretan foringer er nødvendig.

Når det gjelder forbedring av travers mtp. styrerespons, så forstår jeg det slik at jeg må bytte ut spindler, hjullager, bærekuler, fjærbein, styreledd og kaliperbraketter av type 2002mod +. Noe mer jeg har glemt?

Priser, linker, tips til disse delene mottast med et STORT takk!

Motor:

Når det gjelder Saab sine motorer er jeg ingen guru, men tror en T5 topp er veien å gå? og en TD04 turbo, større dyser, aero innsug og clutch. På eksos siden har jeg allerede 3" Twinpipe så utslipp er greit.

Hvor mange HK/NM tåler den org. manuelle girkassa jeg har? og evt. hvilken girkasse som passer min motor er den mest skuddsikre og med hvilke oppgraderinger som diff, drev etc. bør en gå for mtp. på best mulig utveksling iht. akselerasjon og ikke toppfart.

Priser, linker, tips etc. mottast også her med et STORT takk!

Oppsumering:

Har lurt litt på om dette "lønner" seg.. ser for meg at dette fort vil koste 25k+ på understellsbiten, og sikkert 30-40k+ med motor, og vurderer en utvendig hellakering som prikken over i'en og det blir fort 15k+.
Annser at bilen har en salgsverdi på 90k+, så blir det 25+30k+15 evt. 30k+40k+20k = 160k-180k.

Med 160-180k som utgangspunkt i dette reknestykket. Burde jeg da heller finne meg en 2002mod+ Aero med manuell og skifte stag og forringer? Kansje importere en fra Sverige?

På forhånd takk for svar! :D

Mvh.
Christian
Sist redigert av TeCh2pe den 16 jul 2010, 09:22, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trenger seriøse synspunkter rundt oppgradring av 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jul 2010, 18:47

Når det gjelder understell så er du helt på skiva. Jeg har Bilstein dempere, Aero fjærer, powerflex foringer og SAS-krengestag på min. Svinger er gøy, men det kan føles en tanke stivt på vinterstid. Koni FSD gir mer komfort enn Bilsteindemperne, for de er stive (mora mi har Koni FSD). SAS-stag er et must.

Når det gjelder motor så er punkt EN å sjekke tilstand på den, med mindre du kjører full overhaling, noe jeg vil anbefale. Trimprat tar vi ikke her, men noen høyre/venstrebegrensninger kan vi sette før vi gir oss:
T5 topp er ikke veien å gå. Aero har ikke eget innsug. Bunndelen må du gjøre noe med på den motoren om du skal ha driftssikker trim (høres ut som om 200 hk er litt under det du har tenkt deg). Det er flere veier å gå der, tror jeg har prøvd de fleste etterhvert...

Videre trimprat tas i trimforumet!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Legg inn av Aleks_ » 09 jul 2010, 19:31

Peugeot 205 GTi med bur har kjøreegenskaper som en gocart, og det skal du slite litt med for å få på 9-5 :wink:
Men bedre enn orginal er innen god rekkevidde med det oppsettet du nevner her.

Når det gjelder understell er du inne i et godt spor. Eibach og Koni FSD er nok greit når du vil ha igjen noe av komforten. Men når dette er sagt, så kommer det mye ann på hva du mener er komfortabelt, i forhold til Ola Nordmann som kanskje ikke er så vant til dønn stive 205 GTi'er rundt en bane.
Ha dette litt i bakhodet. :)
Kanskje justerbare dempere er veien å gå?

Når det gjelder deler fra M02+ ville jeg kanskje vurdert å dra til høgger'n å tatt litt selvplukk.Noen nye deler må påberegnes.
Du kan jo sjekke med SDCC.

Skal være forsiktig med å nevne motor her, da dette er feil forum. Men jeg vil si at du kanskje bør vurdere smidde stempler. Eventuelt T5 stempler.
Orginalclutchen lever et hardt liv når du begynner å bevege deg over 350-380nm. Aero-clutch tåler mer. Spec-clutch tåler enda mer.
Lag deg en ny tråd i trim-forumet så får du nok en del svar. :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 12 jul 2010, 21:55

Forskjellen mellom pre og post 02-oppheng er visst ikke så voldsom som mange skal ha det til, hvis pre 02-opphenget ikke er utslitt. Jeg vurderte å bytte, men ble anbefalt å la være, bruk heller pengene på slitedeler som foringer, bærekuler etc. Når det gjelder diff er det absolutt å anbefalle:) Bilen ble slik jeg ser det ganske mye mer presis i styringen bare pga dette. Siden jeg fikk den på for 2 dager siden har jeg ikke testet på vinterføret her, men bartebanden har skrytt dette opp i skyene og jeg gleder meg stort til dagen jeg kan krutte opp til hytta nesten like lett som mor og far med sin forester:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

TeCh2pe

Legg inn av TeCh2pe » 16 jul 2010, 09:20

Da ble jeg tydligvis stundent igjen, så planene er lagt litt på is mtp. inntekt og husfred. #-o

Dog blir det polyuretan foringer og SAS-stag i det minste om jeg ikke velger å selge bilen og spare til noe grommere.
(Angående salg av nåværende bil og kjøp av 9-5 Aero 2002 mod + i motsetning til oppgraderinger og reknestykket i første post, så ble det aldri besvart. Any thoughts?)

Ligger noe i det du nevner i posten din oddi. For jeg har jobbet med å lage hjuloppheng til bla. Saab og det er ikke den helt STORE forskjellen, men noe er det. (Jeg har ikke prøvd det i praksis, så er derfor jeg spør). Armene er i allefall basert på en model som heter for Epsilon1 (E1) og har ikke de store variasjonene uten om hydrobøssinger. Dog tror jeg at Saab vil gå over til Epsilon2 (E2) armer på nye modeler fremover om de ikke allerede har gjort det for lenge siden etter det jeg vet. (Produserte hovedsaklig bare til 9-3 for Saab der jeg jobbet). Den er hakket kraftigere bygd og vil gjøre understellet mer robust og kontrollert.

Begynte å tenke litt når jeg skrev siste biten ovenfor.. Om noen er kjent med de interne navnene, så kan de sikkert besvare om E2 faktisk er oppgraderingen etter 2002? 9-3 armer som vi produserte var i allefall bare E1.

TeCh2pe

Legg inn av TeCh2pe » 16 jul 2010, 21:53

Ingen som har innspill til spørsmålene i forrige innlegg? :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jul 2010, 10:04

Samme bærearmer før og etter 2002. Andre spindler og bærekuler. Antar det er annen skrubbvinkel, for det er ganske stor forskjell i styrefølelse.

Om det er bedre å kjøpe en 02 aero enn å bygge om den du har må du nesten tenke ut selv, jeg har hatt 02 aero og den likte jeg godt de dagene jeg hadde den før den ble tatt hjem til Norge og brukt til deler, men den er litt for myk. Motormessig helt ok men bygger du egen motor med et par modifikasjoner så blir det mer driftsikkert. I tillegg til kr og øre kommer jo tidsforbruket... Så det blir en vurderingssak.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

TeCh2pe

Legg inn av TeCh2pe » 17 jul 2010, 21:52

Takk for svar! :)

Ja, har vurdert mye frem og tilbake hva som er best, men får ta det på sikt grunnet skole.
Dog er bilen jeg har nå rustfri og pen og således et fint utgangspunkt å bygge på.

Tar videre motor spørsmål på "Trimming" senere...

Svar