Hei.
Håper moderator sender / flytter dette til riktig sted hvis jeg er helt på avveier...
Hei
Jeg trenger noen råd.
Det gjelder en 9-3 1999 mod. For ca. 6-8 år siden skiftet vi bærearmer m.m. på et Saab verksted i Gladengveien (Helsfyr i Oslo til 35000.-). De mistet ABS ringen i gulvet og i følge dem ble en "tagg" ble brukket, så det har hakket litt når man bramser i lav fart.
Orket ikke mer av dem den gangen, da de også hadde glemt å få opp trykket i bremsesystemet. Dumt når man kjører i nedoverbakke midt i rushen og skal stoppe på rødt lys
Nå bråker/rumler det i bilen. Metallisk lyd. Vibrerer under pedalene. Det kommer når bilen har blitt kjørt litt / er varm. Rumlelyden blir borte når man gasser eller bremser. Lyden er der fremdeles når man setter den i fri/ trykker inn clutchen. Et verksted mener lyden er der fordi ABS ringen som er sprukket.
Lurer på om de har sett den gamle skaden og de tror det er den som lager lyden, eller om symtomene er sånn: borte når man gasse/bremser når ABS ringen er skadet?
I følge verkstedet kan jeg bare kjøre med det inntil neste EU kontroll. Vondt å høre på da
Men hvorfor blir det borte når man gasser/ bremser eller bilen er "kald" hvis det er ABS ringen?
Verkstedet anbefaler å ikke gjøre annet enn å vrake min kjære trofaste Saab "Gunnar". (Den er blitt døpt av jentene som har kjørt/ blitt kjørt de siste seks årene
Dessuten vil ikke verkstedet at jeg bruker mer penger på den, så vet heller ikke hvor mye det koster å skifte;) Og ikke noe vits å skifte hvis det kan være noe annet. Har nettopp skiftet forgasser, cupevifte, osv.
Han stopper alltid godt, nye klosser osv. Bare litt hakking ved brems i lav fart, som fra da den ble reparert for lenge siden.
Takk om jeg kan få litt forklaring på hvordan en ødelaglt ABS oppleves, evt om hva annet det kan være.
Jeg skal kjøpe ny bil (hybrid), men tenker at "Gunnar" fremdeles må holdes i gang. Uunværlig og trofast bil.
Ukjent "rumling"
Moderator: Moderatorer
Re: Ukjent "rumling"
Tviler litt på at abs ringen skal lage rumling eller vibrasjoner hvis den fortsatt sitter der den skal være.
Mine symptomer var lugging ved bremsing som du sier, pluss at det kom en lett dunkelyd når sprekken i abs kransen ved fart åpnet seg nok til at den slo borti sensoren.
Ny abs krans får du kjøpt til noen hundrelapper på mekonomen og det er en relativt grei jobb å bytte hvis du kan skru litt, men symptomene du beskriver høres ut som det er noe annet some er feil, for eksempel hjullager eller drivknute.
Har du prøvd å skifte dekk (sette fremhjulene bak og bakhjulene foran) for å eliminere at feilen er ujevnt slitte dekk eller løse hjulbolter?
Mine symptomer var lugging ved bremsing som du sier, pluss at det kom en lett dunkelyd når sprekken i abs kransen ved fart åpnet seg nok til at den slo borti sensoren.
Ny abs krans får du kjøpt til noen hundrelapper på mekonomen og det er en relativt grei jobb å bytte hvis du kan skru litt, men symptomene du beskriver høres ut som det er noe annet some er feil, for eksempel hjullager eller drivknute.
Har du prøvd å skifte dekk (sette fremhjulene bak og bakhjulene foran) for å eliminere at feilen er ujevnt slitte dekk eller løse hjulbolter?