GPS i bil - tips om montering og annet?
Moderator: Moderatorer
GPS i bil - tips om montering og annet?
Jeg har lenge strittet i mot, men tiden er vel inne for å anskaffe GPS i min 2000 9-3.
Spørsmålet er for så vidt hvilken GPS - men der er det greit å få tips. Men hva med monteringen? Hva er alternativene, og hva er den mest elegante løsningen?
Sugekopp i vinduet er ut, jeg har ikke lyst til å borre i dasj'en. Og misliker løse ledninger her og der.
Er det noen som har noen gode forslag til både type GPS, god montering og elegant ledningsføring og tilkobling? Gjerne illustrert!
Spørsmålet er for så vidt hvilken GPS - men der er det greit å få tips. Men hva med monteringen? Hva er alternativene, og hva er den mest elegante løsningen?
Sugekopp i vinduet er ut, jeg har ikke lyst til å borre i dasj'en. Og misliker løse ledninger her og der.
Er det noen som har noen gode forslag til både type GPS, god montering og elegant ledningsføring og tilkobling? Gjerne illustrert!
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
Jeg tror får gps! til jul (Kjøper selv om jeg ikke får )
Jeg har sett meg ut og ønsker meg Garmin nüvi 310,
forelsket meg helt i den når jeg leste specsa, lengste batterilevetiden jeg har sett!
Alle tomtom har 2 timer, flaggskipet har 5.
Alle garmin har 5 timer, men akkurat denne har 8
Den har også bluetooth og mp3 spiller, pluss litt annet jall (valuta converter osv).
Den har minijack ut så du kan koble stemmen til stereoen din lett.
Med bluetoothen har du trådløs handsfree.
Den ligger på rundt 2700, 2499 eller noe på komplett, men så nettopp at den var på tilbud på lefdal til 1700 ca.
DET tror jeg faktisk er et godt kjøp!
Vet ikke hva som følger med av kart eller om det er fotoboks varsling, men med integrert stor harddisk kan man jo bare laste ned og legge inn hva enn du måtte ønske av kart, varslere osv....
Jeg har sett meg ut og ønsker meg Garmin nüvi 310,
forelsket meg helt i den når jeg leste specsa, lengste batterilevetiden jeg har sett!
Alle tomtom har 2 timer, flaggskipet har 5.
Alle garmin har 5 timer, men akkurat denne har 8
Den har også bluetooth og mp3 spiller, pluss litt annet jall (valuta converter osv).
Den har minijack ut så du kan koble stemmen til stereoen din lett.
Med bluetoothen har du trådløs handsfree.
Den ligger på rundt 2700, 2499 eller noe på komplett, men så nettopp at den var på tilbud på lefdal til 1700 ca.
DET tror jeg faktisk er et godt kjøp!
Vet ikke hva som følger med av kart eller om det er fotoboks varsling, men med integrert stor harddisk kan man jo bare laste ned og legge inn hva enn du måtte ønske av kart, varslere osv....
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
Jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe en Tomtom. Har prøvd flere GPS-er med tiden og kommer alltid tilbake til Tomtom.
Har selv montert inn en Tomtom 720T i bilen min, (skal komme med bilder) og er storfornøyd. Grunne til at jeg kommer tilbake til Tomtom er at de er veldig brukervennlige og har alle funksjoner du forventer av en GPS og litt til.
Kan lese en test der --> http://www.dingz.no/php/art.php?id=398167
Har selv montert inn en Tomtom 720T i bilen min, (skal komme med bilder) og er storfornøyd. Grunne til at jeg kommer tilbake til Tomtom er at de er veldig brukervennlige og har alle funksjoner du forventer av en GPS og litt til.
Kan lese en test der --> http://www.dingz.no/php/art.php?id=398167
Er kanskje ikke det mest optimale stedet og montere en GPS, men akkurat som deg ønsker jeg ikke å ha den i vinduet og minst mulig kabler synlig. Den skulle heller ikke dekke for noen av knappene som mange av festene tilpassa bilen gjør.
GPS-en er festa med et Brodit kuleledd og veldig enkelt stripsa til luftdysa. Kablene har jeg lagt inn under SID ved å file bort noen mm der evt. koppholder kan ettermonteres, og koblet på et ekstra sigarettenner uttak bak det eksisterende.
CD spillern skal byttes så derfor ikke lagt kablene der for dem som lurer
GPS-en er festa med et Brodit kuleledd og veldig enkelt stripsa til luftdysa. Kablene har jeg lagt inn under SID ved å file bort noen mm der evt. koppholder kan ettermonteres, og koblet på et ekstra sigarettenner uttak bak det eksisterende.
CD spillern skal byttes så derfor ikke lagt kablene der for dem som lurer
- Johan N828
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Bjørk N1057
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1057
- Navn: Øivind Bjørklund
- Sted: Rykkinn, Bærum
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Frode N073
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
eg støtte duffy ang Tomtom.
har ein Tomtom GO910 sjøl og denna fungere utmerket.
det fina med Tomtom (iallefall den eg har) e at det e meget lett å få tak i kart
originalt fulgte det med et sugekoppfeste som sitte veldig bra på vinduet. bruke detta i begge bilane og det har ennå ikkje falt ner. skøl ikkje i det kraftig bua vinduet i 900'en.
sjekk denna siå ang Tomtom. e et must for Tomtom eigara.
http://www.tomtom.no/
har ein Tomtom GO910 sjøl og denna fungere utmerket.
det fina med Tomtom (iallefall den eg har) e at det e meget lett å få tak i kart
originalt fulgte det med et sugekoppfeste som sitte veldig bra på vinduet. bruke detta i begge bilane og det har ennå ikkje falt ner. skøl ikkje i det kraftig bua vinduet i 900'en.
sjekk denna siå ang Tomtom. e et must for Tomtom eigara.
http://www.tomtom.no/
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
http://www.pioneer.no/no/products/10/20 ... index.html
Kjøpte denne jeg da... Betalte 10 lapper for den på opphørs salg
Måtte selvsagt rive ut det gamle org. steroanlegget på min 2002 vector 95 stv, men savner det overhodet ikke for å si det slik
Kjøpte denne jeg da... Betalte 10 lapper for den på opphørs salg
Måtte selvsagt rive ut det gamle org. steroanlegget på min 2002 vector 95 stv, men savner det overhodet ikke for å si det slik
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
- Birger N372
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N372
- Navn: Birger
- Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
- Sted: Grimstad
Har du noen bilder av hvordan det passer med omgivelsene, gjerne både når det er lyst og mørkt ute ? Lurer på hva jeg skal gjøre med lyden i min nye 9-5...Vector_95 skrev:Kjøpte denne jeg da... Betalte 10 lapper for den på opphørs salg
kan prøve å få tatt noen bilder å få lagt ut..Nå har jeg ikke kjøpt den ramma som skal fulge gpsn da, så den er bare satt rett inn dashbordet. . SÅ i øyeblikket ser det vel ikke direkte pent ut, men systemet virker da i hvertfall..Både som dvd , cd spiller og gps .
Bakom det org. steroanlegget er det iso kontakter, og det er det selvsagt også på pioneer, så det blir omtrent plug and play. I tilegg så må en kjøpe en ekstra kabel med adapter for å få ratt styringen til å virke, men så langt har jeg ikke kommet enda . Dvs jeg har kjøpt kabelen med tilhørende adapter, men jeg har ikke montert den enda.
Bakom det org. steroanlegget er det iso kontakter, og det er det selvsagt også på pioneer, så det blir omtrent plug and play. I tilegg så må en kjøpe en ekstra kabel med adapter for å få ratt styringen til å virke, men så langt har jeg ikke kommet enda . Dvs jeg har kjøpt kabelen med tilhørende adapter, men jeg har ikke montert den enda.
-
- Sted: Bergen
Adapteret og kabelen er i festet ihverandre .. med postoppkravet så ble det vel omtrent 889 kr tror jeg det var =)
Har enda ikke fått rota meg til å fått montert den rattstyringskabelen, og finne jeg ikke ut av det så hiver jeg den inn på forhandleren så får de gjøre det =)
Har enda ikke fått rota meg til å fått montert den rattstyringskabelen, og finne jeg ikke ut av det så hiver jeg den inn på forhandleren så får de gjøre det =)