Ømfintlig alarm på 9-5/04

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
dagt
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1244
Bil: 9-5/2,0/04
Sted: Bergen

Ømfintlig alarm på 9-5/04

Legg inn av dagt » 27 jan 2008, 15:08

Har en 9-5/04/2,0 med original alarm som er svært ømfintlig for vær og vind. Det er tydelig at det er "glassknusesensor" som skaper problemene. Spesiellt i regn/hagl/vind kan den lett løse seg ut. Har snakket med saab-verksted som sier at det er et kjent problem, men at selvfølgelig kan det være at sensoren er dårlig. De kan ikke justere denne og hvis jeg kobler den ut vil jeg få feilmelding hver gang. Derfor må jeg huske å dektivere alarmen (fra full theft alarm til doors only) med Nightpanel-knappen hver gang jeg parkerer den for natten slik at naboene får nattero.

Er dette en kjent problemstilling? Vil det hjelpe å bytte sensor? Er evnt.en ny sensor bedre siden dette er et kjent problem? Er det mulig å "støyisolere" den slik at den ikke reagerer på alt mulig? (Sensoren ligger jo tett opptil taket i kupelyset)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 27 jan 2008, 16:27

eg har alarm i 9-5'an og har aldri hatt problem med den. dette e ein -05 då om det har någe å sei
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 27 jan 2008, 21:53

Er nok en type mms/massebevegelsessensor som sitter i taket på bilen, om feilkoder spores direkte til denne, tror jeg ikke det er mange alternativ en å prøve å skifte.

Fungerer ellers på radio/mikrobølger om du tenker å isolere, kan nok bli et større prosjekt, prøv om det ikke heller er omgivelsene rundt bilen din som skaper forstyrrelser? om det kun er hjemme eller en spesifikk plass det blir problemer, og aldri ellers, bor du nok i et område som er litt belastet med radiostøy.

Brukeravatar
dagt
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1244
Bil: 9-5/2,0/04
Sted: Bergen

Legg inn av dagt » 27 jan 2008, 23:18

haaka skrev:Er nok en type mms/massebevegelsessensor som sitter i taket på bilen, om feilkoder spores direkte til denne, tror jeg ikke det er mange alternativ en å prøve å skifte.

Fungerer ellers på radio/mikrobølger om du tenker å isolere, kan nok bli et større prosjekt, prøv om det ikke heller er omgivelsene rundt bilen din som skaper forstyrrelser? om det kun er hjemme eller en spesifikk plass det blir problemer, og aldri ellers, bor du nok i et område som er litt belastet med radiostøy.
Alarmen går stort sett etter at regn el. hagl har trommet mot taket. Dette skjer på ulike steder, men om natten er det naboene som blir vekket :? Jeg har også opplevd at den har gått når en trykkluftslange har blåst ut.

Ser at det er to ulike sensorer som er oppgitt. En for lærinteriør og en for tekstil-interiør (400 127 064 el. 400 131 546) Hva er årsaken til det?
Det er sikkert ingen vei utenom enn å bytte den hvis dette ikke er et kjent problem (slik som verkstedet hevdet).

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 28 jan 2008, 00:17

mm ja, jeg ville forhørt meg med saabverkst. hvorvidt dette faktisk er en kjent problematikk (som hos mange andre merker) eller ikke, saab har nok i så fall tatt stilling til det ved å oppdatere berørte komponenter, derav muligens de to forskjellige delenummer? Men da har det også kanskje (KANSKJE!) vært en kampanje på dette problemet, hvor din bil i såfall skulle være utbedret. Om det da alikevell er feil, eller om eventuell aksjon ikke er utført, er det jo grunn til å reklamere. Bilen er ellers ikke så gammel at merkeforhandler ikke kan gi noen form for goodwillgaranti (delvis dekning), men hør litt nærmere med forhandler om dette.

Om det hevdes som et ukjent problem, sitter du nok dær med kostnadene selv, men er fortsatt avhengig av verksted for feilsøk og reparasjon. Kan bli dyrt, men om du selv gambler på å skifte en (ganske dyr) sensor på feelingen, blir det jo fort like dyrt.

Edit: NB! Kampanjer/aksjoner er, etter innkalling, bileiers ansvar å følge opp. Men blir forhandlers oppgave å få jobben gjort.

frbjerke
Bil: 95 Vector Estate

Legg inn av frbjerke » 04 feb 2008, 10:40

Forsøk å slå av glassknusesensoren i alarmen, dette gjør du i SID etter at du har slått av tenningen FØR du tar ut nøkkelen ved å trykke på "Clear" og holde denne til det står "Theft alarm only" i displayet (trur eg). Les i instr.-boken så er du sikker på hvordan.

Dette løste problemet for meg.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 feb 2008, 12:44

Jeg tror følsomheten på denne kan justeres med Tech2
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar