Høyttalerplassering i en og900
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Høyttalerplassering i en og900
I forbindelse med prosjektet mitt, så har jeg tenkt å få inn noen nye høyttalere jeg har liggende i og900en min. Jeg har liggende 2 par Infinity Kappa-høyttalere som skal inn (4x4 foran, og 4x6 bak), samt en aktiv Pioneer sub. Bak går jeg for originalfestene, da jeg trenger hele bagasjeromsplassen og hattehylle inntakt. Det er i grunn foran som er "problemet", da jeg ikke har lyst til å ha noen slags forhøyelse i front (der de originale høyttalerne sitter).
Da står jeg igjen med enten:
1: Bruke originalfestene (blir litt trangt, men det går), samt kappe et lite hull i midten pga diskanten som må gjennom.
2: Gå for dørmontering
3: Være kreativ og finne andre måter hvor disse kan plassereres.
Noen som har noen innspill her? Jeg ser på mulighetene for enten #2 eller #3, og på jobb har jeg en kompis fra Mosjøen som har gjort det rimelig godt i NM i bilstereo. Han nevnte muligheten for å lage en trekansisk (kakestykkeformet) trykkammerboks for disse, men hvor han mente jeg skulle plassere dem fikk jeg ikke med meg da kl var 16:15 på fredag da dette kom frem. Noen som evt har laget en grei løsning for en "dørboks" i en 5dørs CC?
Noen som har noen idéer her, evt egne erfaringer som de kan lufte?
Andreas
Da står jeg igjen med enten:
1: Bruke originalfestene (blir litt trangt, men det går), samt kappe et lite hull i midten pga diskanten som må gjennom.
2: Gå for dørmontering
3: Være kreativ og finne andre måter hvor disse kan plassereres.
Noen som har noen innspill her? Jeg ser på mulighetene for enten #2 eller #3, og på jobb har jeg en kompis fra Mosjøen som har gjort det rimelig godt i NM i bilstereo. Han nevnte muligheten for å lage en trekansisk (kakestykkeformet) trykkammerboks for disse, men hvor han mente jeg skulle plassere dem fikk jeg ikke med meg da kl var 16:15 på fredag da dette kom frem. Noen som evt har laget en grei løsning for en "dørboks" i en 5dørs CC?
Noen som har noen idéer her, evt egne erfaringer som de kan lufte?
Andreas
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
-
- Medlemsnummer: N1129
- Navn: Johannes Ødegård
- Bil: Saab 900i 2.1 16v
- Sted: Bergen
Re: Høyttalerplassering i en og900
Sette inn 4" Focal framme og brukte originalfesta. Slapp å lage noke som helst slags hol, men var mykje styr. Måtte lage en ekstra ring/pakning under pga vinkelen på diskanten. Det er kanskje ikkje tilfellet med andre merke? Det er ulikt med plass på kvar side iallfall. Venstre side gjekk veldig lett, høgre var problemet. Heilt grei lyd, men i og med at høgtalarane er vinkla framover mot ruta, så "forsvinn" ein del av lyden. Ein kompis har også ein 93-mod OG900. Han har laga seg kasser til dørene og bruker originalhola til diskantane. Meir arbeid, bedre lyd!
N1129
M93 900i 2.1 16v
M86 900i (solgt)
M84 90 (resirkulert)
M93 900i 2.1 16v
M86 900i (solgt)
M84 90 (resirkulert)
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
Det er flere her som har bygd høyttalerkasser i dørene på og900. Jeg bl.a lagde en ganske shabby variant, Alex og Ingvar fikk til noe bra noe!
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Har sett en bil hjemme som har laget noen avstøpninger til å ha litt større høytalere i dashbordet, tror det er glassfiber som ble brukt, han er vel medlem her også tror jeg? Var snakk om topp 3 på noe autofil-show (tror jeg?) opp til 50-tusenklassen. Ble noe forhøyninger i dashbordet da, kan være greit med tanke på å få vinklet lyden inn i bilen istedet for ut imot ruten?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
Hei.
Kicker K40 passer rett inn på org plass og spiller bra!
Kicker K40 passer rett inn på org plass og spiller bra!
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
Men den org plassen er ikke optimal!
Det er en fryd å få høytalerene ned i dørene, vinklet litt opp.
Musikken høres best ut når du ikke greier å høre hvilken retning den kommer fra
Her vettu, hehe
http://www.garaget.org/?car=6679&image=87148" onclick="window.open(this.href);return false;
Her vettu, hehe
http://www.garaget.org/?car=6679&image=87148" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Kommer jo ann på ørene som skal høre på musikken det da...Henrik N449 skrev:Men den org plassen er ikke optimal!
Jeg synes nå det er best når lydbildet kommer forfra. akkurat som når man står fremfor en scene. men det er det som virkelig er vanskelig å få til i en bil desverre..
na_X, hvis den bilen du snakker om var en rød OG900 som var på Autofilmessa i 04 tror jeg det var, så er det gammelbilen min. Den sto på emma sin stand pga at den vant NM i bilstereo det året, i klassen opp til 25000kr å det var for å vise hvor "enkelt" det var mulig å lage god lyd i bil.. Dasjbordet var ombygd slik at det var helt rett, dette for å få høytalerne mer ut til siden(bredere lydbilde) og for at de ikke skulle være vinklet ned og mot frontruta så mye...
Til trådstarter, Jeg ville ha montert noen nye gode høytalerne i originalposisjon det gir greit resultat og er minst mulig arbeid. Men det går faktisk å få opp til 6,5" nedi der men da må du skjære ut mye av original dekselet og litt i dasjen under og glemme deksla over selve høytaleren. blir også mindre av lufttilgangen på frontruta
-
- Overload!!!
- Kontakt:
Takk for mange gode innspill!aero01 skrev:Kommer jo ann på ørene som skal høre på musikken det da...Henrik N449 skrev:Men den org plassen er ikke optimal!
Jeg synes nå det er best når lydbildet kommer forfra. akkurat som når man står fremfor en scene. men det er det som virkelig er vanskelig å få til i en bil desverre..
na_X, hvis den bilen du snakker om var en rød OG900 som var på Autofilmessa i 04 tror jeg det var, så er det gammelbilen min. Den sto på emma sin stand pga at den vant NM i bilstereo det året, i klassen opp til 25000kr å det var for å vise hvor "enkelt" det var mulig å lage god lyd i bil.. Dasjbordet var ombygd slik at det var helt rett, dette for å få høytalerne mer ut til siden(bredere lydbilde) og for at de ikke skulle være vinklet ned og mot frontruta så mye...
Til trådstarter, Jeg ville ha montert noen nye gode høytalerne i originalposisjon det gir greit resultat og er minst mulig arbeid. Men det går faktisk å få opp til 6,5" nedi der men da må du skjære ut mye av original dekselet og litt i dasjen under og glemme deksla over selve høytaleren. blir også mindre av lufttilgangen på frontruta
Jeg vet at mine 4x4 infinity kappa (ett eller annet) passer sånn mer eller mindre i originalholderne, bare lurte på hvor tett det er oppi der, blir vel igrunn ikke så veldig nære trykkammer nedi der? Uansett så setter jeg pris på alle innspill, og mulighetene skal prøves ut, og skulle noen andre ha meninger er det bare å hyle
Andreas
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
Tror jeg låner tråden din litt jeg Andreas.
Har fått litt lyst til å flytte høyttalerne mine ned i døra, og tenkte da på muligheten for å montere noen andre litt mindre høyttalere i dashen. Er det noen her som har prøvd det og/eller kan gi noen tips på hva slags høyttalere det kan lønne seg å bruke?
Er Peerless Definition 5 Jeg har fra før.
Har fått litt lyst til å flytte høyttalerne mine ned i døra, og tenkte da på muligheten for å montere noen andre litt mindre høyttalere i dashen. Er det noen her som har prøvd det og/eller kan gi noen tips på hva slags høyttalere det kan lønne seg å bruke?
Kristian
-
- Overload!!!
- Kontakt:
Bare å låne i vei du, så kommer jeg med innspill istedet jeg dakristianur N1169 skrev:Tror jeg låner tråden din litt jeg Andreas.
Sitter fortsatt med samme ide som deg, men jeg har allerede 2-veis høyttalere, og da tror jeg det er bedre å få til noe oppe i dashen. Om man derimot ikke har diskanten med, så er døra et mye bedre alternativ tror jeg, men det er jo kjekt å kjøre noe som gir litt god lyd når man først er i gang da Selv liker jeg Infinity, men det finnes mangt og mye man kan bruke..
A
Går jo ann å lage seg et par kasser som du fester fremom døra da (kick panel) En miks som funka bra som jeg hadde var 6`5 i kickpanel foran, 4` i dash og diskanter i a stolper sammen med 12`sub i bagasjerommet. Spilte jævla bra det. Savner enda godlyden....
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
Er nok den røde OG900 gamlebilen din jeg tenkte på ja Tor.
Ser ut som den er like fin enda også.
Ser ut som den er like fin enda også.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- Overload!!!
- Kontakt:
Jeg vekker til live denne tråden, da jeg har nok et spørsmål om akkurat dette:
Fronthøyttalerne (4x4") får det litt for trangt i originalplasseringen, og valget står nå mellom å prøve å få til noe i knepanelet, evt å støpe i glassfiber i sparkepanelet. Her vil man jo få litt problemer med at Jetronic-en står akkurat bak der på passasjersiden, men ellers skulle det la seg gjøre. Noen som mener noe om dette? Høyttalerne vil jo peke nedover da, om de skulle stått i knepanelet, det er ikke optimalt da, men da slipper man å støpe i glassfiber da, hehe
Fronthøyttalerne (4x4") får det litt for trangt i originalplasseringen, og valget står nå mellom å prøve å få til noe i knepanelet, evt å støpe i glassfiber i sparkepanelet. Her vil man jo få litt problemer med at Jetronic-en står akkurat bak der på passasjersiden, men ellers skulle det la seg gjøre. Noen som mener noe om dette? Høyttalerne vil jo peke nedover da, om de skulle stått i knepanelet, det er ikke optimalt da, men da slipper man å støpe i glassfiber da, hehe