Suselyd fra bremsekraftforsterkeren
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
Suselyd fra bremsekraftforsterkeren
Har fått en svak suselyd som jeg tror kommer fra området rundt bremsekraftforsterkeren. Høres ut som når en har en luftlekkasje. Lyden er der når man kjører eller står på tomgang, men forsvinner med en gang man rører bremsepedalen. Har merket et par ganger at bremsepedalen er litt hard rett etter oppstart, men fungerer ellers helt normalt. Har sett litt etter dårlige vakumslanger uten å finne noe. Noen som har noen tips?
Er signaturbilen det gjelder.
Er signaturbilen det gjelder.
9-5 2,0t SE 1999
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Suselyd fra bremsekraftforsterkeren
Det lekker vel vacuum der da... Du kan prøve å la motoren stå på tomgang, mens du prøver å lokalisere lyden ved å sette fingrene borti mulige steder det kan lekke, finner du lekkasjen så vil lyden forandre seg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
Takk for svar! Skal prøve det. Det er vel liten sjanse for at det er noe galt med selve forsterkeren...? Bremsene virker jo helt normale.
9-5 2,0t SE 1999
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Etter symptomene å dømme, er det jo ikke usannsynlig at det er selve forsterkeren nei.. Har oftest opplevd disse lydene ved nettopp defekt membran, tette/o-ringer rundt stempel/støtststang i b.kr.forsterker.. Men klart dobbelsjekker du slanger før skiftturbotomas skrev:Det er vel liten sjanse for at det er noe galt med selve forsterkeren...? Bremsene virker jo helt normale.
-
- Grunnladetrykk
Ja kanskje det. Suselyden stopper jo med det samme man rører bremsepedalen. Hvis det var en vakumslange som var lekk, hadde vel lyden vært der hele tiden, eller er jeg helt på jordet her...?
9-5 2,0t SE 1999
- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Eg har bytta mange bremsekraftforsterkere på 9-5 pga. lekasje. Det er en vanlig feil.. Typisk at lyden forsvinner når du tøtsjer pedalen!! Bytte bremsekraftforsterker, så er lyden vekk.. Dersom du ikkje har vacuumpumpe på motoren, å bare drar vacuum fra manifolden, fører denne lekasjen til falskluftlekasje, og du vil sannsynligvis få en feilkode og check-engine lampe tilslutt, fordi trionic ikkje klarer å adaptere seg lenger (max 25% før feilkode settes)
03 Saab 9-5 sedan Vector
-
- Grunnladetrykk
Er det en stor jobb? Hva koster en ny forsterker? Er ind.mekaniker og har skrudd en del bil, men vet ikke hvor omfattende denne jobben er på 9-5.Sondreot skrev:Eg har bytta mange bremsekraftforsterkere på 9-5 pga. lekasje.
9-5 2,0t SE 1999
- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Det er ikkje spesielt vanskelig.. Du klarer det på etpar timer sikkert! Usikker på pris, er ei stond sida eg slutta å skru på bil Det er bare å bjynde i en ende, så ser du fort ka det går i!
03 Saab 9-5 sedan Vector
-
- Grunnladetrykk
Ok, og takk for svar
Har merket at lyden forsvinner ved både gasspådrag og når man rører bremsen.
Har sjekket alle vakumslanger uten å finne noe. Har prøvd å lytte meg fram, og det høres ut som vakumlekkasjen kommer fra bremseservoen. Er noe mer man kan gjøre for å stille riktig diagnose?
Har merket at lyden forsvinner ved både gasspådrag og når man rører bremsen.
Har sjekket alle vakumslanger uten å finne noe. Har prøvd å lytte meg fram, og det høres ut som vakumlekkasjen kommer fra bremseservoen. Er noe mer man kan gjøre for å stille riktig diagnose?
9-5 2,0t SE 1999
-
- Grunnladetrykk
Noen som har erfaring med å stille nøyaktig diagnose på dette? Eller må man bare prøve å bytte bremseservo?
9-5 2,0t SE 1999
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Bremsekraftforsterkeren er en ganske lukket enhet, som er vanskelig å overhale/reparere på. Men har du suselyder, påvirket av brems, så er det ikke så mange alternativ enn bremsekraftforsterkeren, og må rett og slett skiftes. Og det er en ganske safe sak å gjøre uten all verdens med feilsøk. Men du kan jo altids trykkprøve den. Koble til en vacuumpumpe ved slangetilkoblingen, å sjekke at den holder på trykk og undertrykk. På trykksiden er det litt vanskeligere, da det ikke altid er et enkelt utløp til atmosfære. Men demontere må du nok med 99% sikkerhet gjøre. Da kan du jo evt plukke fra hverandre og se hva du finner.. Bare ikke regn med at den er lett å få sammen igjen..turbotomas skrev:Noen som har erfaring med å stille nøyaktig diagnose på dette? Eller må man bare prøve å bytte bremseservo?
Kjenner ikke 9-5, men regner med at den er lik som eldre Saab`er og da går det en tykk vakum slange fra innsuget og inn på "klokka" den svarte bøtta som er vakumreservoaret til bremsekraftforsterkeren. Løsne slangen på innsugsiden og forsøk å suge eller blåse luft inn (gjerne med en sykkelpumpe eller lignende), da vil du høre om det lekker noe sted. Er du heldig så er det bare gummihylsa som tetter slangestussen inn mot klokka, eller vakumslangen som lekker. Hvis det lekker inni klokka så må nok denne byttes.turbotomas skrev:Noen som har erfaring med å stille nøyaktig diagnose på dette? Eller må man bare prøve å bytte bremseservo?
En annen test for å bevise at det lekker internt i klokka er å starte motoren og bygge opp vakum slik at du kjenner at bremseservoen virker, steng av motoren og vent noen sekunder/minutter (aner ikke hvor lenge den holder på vacumet, men regner med at minst 1 minutt bør det være vacum), det er iallefall vanlig at klokka skal holde på vakum en god stund etter at motoren har stoppet helt uavhengig om det er lekkasje i slangen eller slangetilkoblingene. Trykk inn bremsen etter 1 minutts ? pause og du skal kunne kjenne at pedalen går lett ned og at servoen "puster", hvis klokka lekker så er pedalen hard og du hører ikke den klassiske pustelyden av en servoen jobber.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
- Grunnladetrykk
Ser ut som det er vakumpumpe på min bil. Må skru vekk en sikringsboks for å komme til bremseservoen. Tusen takk for et utfyllende svar!!
9-5 2,0t SE 1999
-
- Grunnladetrykk
- Navn: Kim
- Bil: 9-5 Vector Estate
- Sted: Kongsberg
- Kontakt:
Henger meg på den her.
Ser ut som om det har oppstått samme feil hos meg. Hører svak suselyd ved fotbrønnen som gir seg når bremsepedalen trykkes lett inn.
Noen som veit om dette er farlig å kjøre med? Skal ha bilen på 130000 km service og håper å få tat det her samtidig, men værkstedene rundt her har 14 dagers ventetid.
Noen som hadde prisen på jobben?
Ser ut som om det har oppstått samme feil hos meg. Hører svak suselyd ved fotbrønnen som gir seg når bremsepedalen trykkes lett inn.
Noen som veit om dette er farlig å kjøre med? Skal ha bilen på 130000 km service og håper å få tat det her samtidig, men værkstedene rundt her har 14 dagers ventetid.
Noen som hadde prisen på jobben?
Brom, Brom, Broooooooooooooooooooooooooooooooooooom.
-
- Grunnladetrykk
Vet ikke prisen på jobben. Byttet den selv på ca 2 timer. Men på Scanauto (Bergen) skulle de ha over 10.000,- bare for bremseservoen!!??
Kjøpte den MYE billigere fra et firma i USA. Se link:
http://aboveallmotorwerks.com/product.a ... rbo+(2.3L)
Delen var merket med SAAB nummer og var en orginaldel fra ATE. Helt lik den som stod orginalmontert.
Noen med EPC kan kanskje hjelpe deg å få rett delenummer til din bil?
Susingen ble raskt verre på min bil. Og det er ikke noe særlig å kjøre med heller. Hvis du går rett fra pådrag med oppbygget turbotrykk og rett på bremsen, har du ingen bremser før det går et par sekunder....
Håper dette var til hjelp, lykke til
Kjøpte den MYE billigere fra et firma i USA. Se link:
http://aboveallmotorwerks.com/product.a ... rbo+(2.3L)
Delen var merket med SAAB nummer og var en orginaldel fra ATE. Helt lik den som stod orginalmontert.
Noen med EPC kan kanskje hjelpe deg å få rett delenummer til din bil?
Susingen ble raskt verre på min bil. Og det er ikke noe særlig å kjøre med heller. Hvis du går rett fra pådrag med oppbygget turbotrykk og rett på bremsen, har du ingen bremser før det går et par sekunder....
Håper dette var til hjelp, lykke til
9-5 2,0t SE 1999