Generell pratetråd
Moderator: Moderatorer
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Generell pratetråd
Jeg driter evig langt i earth hour, og sitter her i flombelysning. Har satt på lyset på badet og soverommene også for å være sikker på at jeg ikke deltar på noen måte. Ærlig talt, hva hjelper nå vel en stuslig time på miljøet? Folk slukker den timen og tror de redder verden, men det er jo bare et PR-stunt som ikke hjelper den dritt i den virkelige verden. Jeg tror heller det gir folk en falsk følelse av å gjøre en innsats for miljøet, de alle fleste endrer ikke sine daglige vaner av den grunn.
Dere som synes det er en så fortreffelig idè kan jo heller gå litt i dere selv og tenke over hva som faktisk kan forbedres i hverdagen! Jeg har snakket med mange som er såååå positiv til dette her, men på spørsmål om hvor ofte de slukker når de forlater et rom til daglig blir de svar skyldig. Vi har en leilighet på 65 kvm. nå, og betaler ca. 1500,- i strømregning i kvartalet (inkludert nettleie). Dette er halvparten av de som bodde der før oss, og jeg tror ikke dette kommer av at de brukte unormalt mye. Vi har aldri lys på i rom vi ikke befinner oss i, bruker sparepærer der det er mulig, har varmekabler avslått utenom på badet, bruker ingen oppvarming på soverommene, og slår av TV o.l. når dette ikke er i bruk.
Utrolig morsomt å sitte og se på alle dustene som sitter i bekmørke og sturer, hadde det vært et strømbrudd hadde de samme menneskene gått runt og småbannet fordi de ikke fikk se "Med hjartet på rette staden" eller noe i den dur.
Dere som synes det er en så fortreffelig idè kan jo heller gå litt i dere selv og tenke over hva som faktisk kan forbedres i hverdagen! Jeg har snakket med mange som er såååå positiv til dette her, men på spørsmål om hvor ofte de slukker når de forlater et rom til daglig blir de svar skyldig. Vi har en leilighet på 65 kvm. nå, og betaler ca. 1500,- i strømregning i kvartalet (inkludert nettleie). Dette er halvparten av de som bodde der før oss, og jeg tror ikke dette kommer av at de brukte unormalt mye. Vi har aldri lys på i rom vi ikke befinner oss i, bruker sparepærer der det er mulig, har varmekabler avslått utenom på badet, bruker ingen oppvarming på soverommene, og slår av TV o.l. når dette ikke er i bruk.
Utrolig morsomt å sitte og se på alle dustene som sitter i bekmørke og sturer, hadde det vært et strømbrudd hadde de samme menneskene gått runt og småbannet fordi de ikke fikk se "Med hjartet på rette staden" eller noe i den dur.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Eirik
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Forøvrig er forbruket her i leiligheten på hele 427W/h hvis samtlige lys står på, noe det forsåvidt sjelden gjør.Earth Hour er en internasjonal begivenhet støttet av WWF (World Wide Fund for Nature), som går ut på å markere klimaproblematikken ved å få privatpersoner, virksomheter, myndigheter og organisasjoner til å slå av elektrisk lys i én time.
Varmeovnen står på timer, og varmekablene på lunkent. Så kjører jeg aldri med langlys på bilen, for det bruker jo så mye strøm
25 Year anniversary of Saab 9000
- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
Vi har jo for det meste fornybar energi her, så det å skru av lyset sparer vel oss ikke for mye. Skulle vi virkelig godt inn for et miljøtak så er det f.eks stoppe alle biler en dag, eller fly, noe som ikke kommer til å skje. Det er så mye enklere å komme ut til "massene" med dette "Earth-hour" opplegget. Dette er vel mer en symbolsk sak i forhold til effekten av det?
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk
Andree N1021
Andree N1021
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Norge har kun ren energi, dvs vannkraft, vindkraft o.l., så å slukke lys å være nøye med strømforbruk gjør null for miljøet, men er forsåvidt et kjempebra tiltak for å spare noen kroner.
Synes dette har tatt av litt, greit nok å redusere utslipp, det er bare positivt, men å påstå at dette er 100% menneskeskapt og å så påstå at det kan snus 180º er latterlig og ren spekulasjon. Hva som kommer til å skje med jorden i løpet av de neste f. eks. 100 årene kan ingen si sikkert, men det vi kan si med sikkerhet er at jorden har hatt istider med jevne mellomrom, og at det kan se ut som det er klart for en ny.
Er litt lei politikere her til lands som bruker miljø-politikk for å få inn ekstra penger, uten å gjøre noe som helst. De kunne f. eks. fjernet avgiftene på miljøvennlige biler, som f. eks. har mindre utslipp enn 130 g/km. Men vi bor jo i et land hvor det brukes mer pisk....
Synes dette har tatt av litt, greit nok å redusere utslipp, det er bare positivt, men å påstå at dette er 100% menneskeskapt og å så påstå at det kan snus 180º er latterlig og ren spekulasjon. Hva som kommer til å skje med jorden i løpet av de neste f. eks. 100 årene kan ingen si sikkert, men det vi kan si med sikkerhet er at jorden har hatt istider med jevne mellomrom, og at det kan se ut som det er klart for en ny.
Er litt lei politikere her til lands som bruker miljø-politikk for å få inn ekstra penger, uten å gjøre noe som helst. De kunne f. eks. fjernet avgiftene på miljøvennlige biler, som f. eks. har mindre utslipp enn 130 g/km. Men vi bor jo i et land hvor det brukes mer pisk....
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Strømmen dere bruker kommer ikke kun fra norsk vannkraft. Det er fritt marked, og Norge produserer ikke nok strøm til å dekke eget forbruk. Lader man opp el-bilen sin så kan den strømmen gjerne komme fra kullkraft.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- rolfi
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
her må jeg si meg enig med edhunter... jeg gidder ikke skru av lys den ene timen i året. vi har samme vaner som deg/dere og skrur altid av lys i rom vi ikke er i. varmekablene på badet står alltid med litt over lunk, ellers stort sett det samme...
men ingvar har og rett...
var en som ringte til en kolega av broderen og lurte på om han ville betale ekstra for og kjøpe "grøn" strøm, som kom utelukkende fra vann og vindkraft. men da han sa hva han jobba med, så ble det heller rolig i andre enden.
firmaet broderen jobber i kartlegger nettlinjene til statkraft (bla.)
men ingvar har og rett...
var en som ringte til en kolega av broderen og lurte på om han ville betale ekstra for og kjøpe "grøn" strøm, som kom utelukkende fra vann og vindkraft. men da han sa hva han jobba med, så ble det heller rolig i andre enden.
firmaet broderen jobber i kartlegger nettlinjene til statkraft (bla.)
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Men hvis vi ikke har nok egenproduksjon av strøm, hvorfor selger vi da strøm til utlandet?? Penger??
Vi har forøvrig kullkraftverk i Norge, ikke på fastlandet, men her på svalbard. Jobber der selv..
Vil ikke si at vi er spesielt miljøvennlige når det kommer til utslipp, men planer om CO2 rensing er her. Slik rensing fungerer på svenske kullkraftverk.
Får håpe jeg er her til å være med på en slik oppgradering.
Vi har forøvrig kullkraftverk i Norge, ikke på fastlandet, men her på svalbard. Jobber der selv..
Vil ikke si at vi er spesielt miljøvennlige når det kommer til utslipp, men planer om CO2 rensing er her. Slik rensing fungerer på svenske kullkraftverk.
Får håpe jeg er her til å være med på en slik oppgradering.
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- Aleks_
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klima ... tid=561459
Men er mer enig i at man sparer mye mer ved å ikke ha lyset på der det ikke trengs.
Snart påske nå, forresten
Det er jo litt det da.Det norske strømforbruket sank med om lag 300 millioner watt under klimaaksjonen Earth Hour, ifølge beregninger Statnett har gjort.
Men er mer enig i at man sparer mye mer ved å ikke ha lyset på der det ikke trengs.
Snart påske nå, forresten
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Kontakt:
Den kunne gjort det, saken er den at når "alle" vannmagasiner er på ca 70-80%(husker ikke helt), så selger kraftverkene den ekstra strømmen til utlandet for å tjene ekstra penger, hadde de ikke gjort dette ville vi hatt nok til eget strømbruk. Dette er også mye av grunnen til at strømmen blir dyr innimellom, de selger for mye, og når det blir "tørke" så er det plutselig ikke nok vann.Ingvar N629 skrev:Strømmen dere bruker kommer ikke kun fra norsk vannkraft. Det er fritt marked, og Norge produserer ikke nok strøm til å dekke eget forbruk. Lader man opp el-bilen sin så kan den strømmen gjerne komme fra kullkraft.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Dette minner meg på en kar jeg diskuterte litt med angående tomme vannmagasiner. Han mente faktisk helt seriøst at det var da bare å pumpe opp vann fra sjøen til magasinene, der var det jo så mye å ta av. På denne måten ville man jo få en evigvarende kraftkilde...Andrew N1328 skrev:Den kunne gjort det, saken er den at når "alle" vannmagasiner er på ca 70-80%(husker ikke helt), så selger kraftverkene den ekstra strømmen til utlandet for å tjene ekstra penger, hadde de ikke gjort dette ville vi hatt nok til eget strømbruk. Dette er også mye av grunnen til at strømmen blir dyr innimellom, de selger for mye, og når det blir "tørke" så er det plutselig ikke nok vann.
Jeg angrer litt på at jeg snakket vett i han, hadde vært morsomt å se han presentere "idèen" i skaperen.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Kontakt:
Da har jeg nettopp hatt min første runde i en Turbo-X, fikk såklart ikke prøve selv, men allikavel, bare å sitte på var rått. Dumt at den skal koste så mye i Norge...
- Eirik
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Ahhh. Jeg var fornøyd når jeg fikk prøvesitte bilen i sverige. Må finne noen som lar meg få prøve en tur.
25 Year anniversary of Saab 9000
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Kontakt:
Jeg også... den bilen SKAL prøves!Eirik skrev:Ahhh. Jeg var fornøyd når jeg fikk prøvesitte bilen i sverige. Må finne noen som lar meg få prøve en tur.
- Gisle N163
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Haha... kunne ikke sagt det bedre selv. Er jo ingen vits. Tenker heller på resultatet av når alle sammen skrur på strømmen igjen på samme tid. Tipper det blinker rødt hos diverse strøm-leverandører rundt omkring jeg. Lukter kortslutning spør du meg. Og bare tenk på all energien som kreves for å starte opp igjen kraftverkene som da har gått på halv maskin på grunn av folks spareekspriment. Tipper det krever mer enn de sparte den timen det hele foregikk....EdHunter N815 skrev:Utrolig morsomt å sitte og se på alle dustene som sitter i bekmørke og sturer, hadde det vært et strømbrudd hadde de samme menneskene gått runt og småbannet fordi de ikke fikk se "Med hjartet på rette staden" eller noe i den dur.
Og at folk går glipp av hotell Cæsar på grunn av et vanlig strømbrudd er jo som å ødelegge hele verden for dem..
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Gisle N163
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Fikk ny sjef i dag på jobb. Det første han spurte om var åssen bil jeg kjørte... svarte jo selvsagt Saab... og tenke seg til.. han var Saab entusiast til tusen, og hadde endelig fått lov av kona og kjøpe saab som familiebil... tror dette kan bli et bra opplegg...
'96 Saab 900R Turbo