ac på 9-5 mulig problem
Moderator: Moderatorer
- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Re: ac på 9-5 mulig problem
03 Saab 9-5 sedan Vector
Viser seg at når jeg testet så trykte jeg på econ da jeg trudde det sto for aircondition eller noe sånt noe,, men faktis så skrudde man av ac kompressorn(står i instruduksjonsboka, står sikkert for economy) så mulig at den funker likevell har ikke testet
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Dersom du betaler i overkant av 1000 lappen for en sånn service vil jeg gjerne vite hvor.. Men regner med at du ikke fikk byttet tørkefilter.. Og da er det jo ikke en "sånn" service!! Langt ifra..Sondreot skrev:Freakshow skrev:Betalte i overkant av 1000 lappen for en sånn service. Men du kan jo legge ut en slags guide på hvordan du tar den servicen for hånd, den vil gjerne jeg også se.
Harstad, ble ikke byttet filter, nei.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Aircondition = AC. Var vel derfor jeg ba deg trykke 2 ganger på econ, med en liten stunds mellomrom, for å se om kompressoren kobla innfreddy85 skrev:Viser seg at når jeg testet så trykte jeg på econ da jeg trudde det sto for aircondition eller noe sånt noe,, men faktis så skrudde man av ac kompressorn(står i instruduksjonsboka, står sikkert for economy) så mulig at den funker likevell har ikke testet
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Jeg skal ikke påstå noe veldig her men, jo det skal jeg visst. Det er ikke samme som at bremseveske tar til seg fuktighet da dette er ett system med åpen veske beholder. Hadde det vært vanlig at R134a anlegg hadde lekket ut 10%veske hvert år hadde det vært forbudt for lenge siden da denne gassen er som tidligere nevnt rene miljøbomben. Ett slikt anlegg skal være tett og er det ikke det ja da er det noe galt, er det ikke tett ja da er det som bremsesystem at det er åpent og tiltrekker seg fuktighet. Tørrefilteret skal gjøre jobben 1 gang og det er å tørre anlegget etter at det har blitt tømt og fylt på ny gass. Og så bare er det der for å holde på fuktigheten til anlegget evt tømmes pga utbytting av en del for så å byttes og ta ut fuktigheten som evt kommer inn i anlegget mens dette er tomt for gass.Sondreot skrev:Dersom du betaler i overkant av 1000 lappen for en sånn service vil jeg gjerne vite hvor.. Men regner med at du ikke fikk byttet tørkefilter.. Og da er det jo ikke en "sånn" service!! Langt ifra..Freakshow skrev:Betalte i overkant av 1000 lappen for en sånn service. Men du kan jo legge ut en slags guide på hvordan du tar den servicen for hånd, den vil gjerne jeg også se.
Du kan kalle det en lekasje dersom du absolutt vil det. Gassen forsvinner ja, uten at det er feil på anlegget, det er bare sånn det er.. Det kaller jeg "ikke lekasje".. Samme som at det blir fuktighet i bremsevæska uten at du heller vann i den..Stalfa skrev:Dersom det er ingen lekkasje, hvor forsvinner gassen da?
Eller er det normalt at alle system lekker?
Du kan kjøpe utstyr til denne jobben hos foreksempel Wurth, og betale vel 30 000 kr tipper jeg.. Så egenhendig blir vel kansje feil å kalle det.. Men jeg har jobbet flere år på saabverksted og utført slike servicer utallige ganger, og sett resultatene..freddy85 skrev:Du ville ikke lagd en guid da, for oss andre?
eller krever det spesial verktøy.
Virker anlegget som det skal, la det være, slutter det å virke ta service for å finne ut hva som er galt, det mest vanlige grunnen til lekkasje er at gummislanger er blitt råtne og det lekker der. Har man hatt rearasjon av noe på bilen som har ført til demontering av AC deler ja da er det en mulighet for at det har blitt lekasjer etter at dette har blitt skrudd sammen igjen.
Å finne lekkasjer i ett ac anlegg i en bil er noe hærk da slangene går inni bilen på steder som er vanskelige å komme til. Men det skal ikke lekke.
Service er fint det, men de tinga man først og fremst trenger å sjekke er at Kondenseren(sitter i grillen på bilen) er fri for løv og dritt, og at vifta på denne går(vifta trenger ikke å gå hele tida, den går bare for å kjøle ned gassen når den kommer over en viss temp/trykk). Sjekke at Fordamperen som sitter inne i varmeapparatet gjerne sammen med varmeapparatregisteret er fritt for løv og dritt, Pollenfilter på de bila som har dette skal liksom holde dette unna. Og så kan trykket i anlegget måles, det måles både på lavtrykk og høytrykksiden, dette kan gjøres på bilverksted eller hos din lokale kjølemontør, spesielle manometre med riktig tilkobling trengs til dette. Dette skal vanligvis holde. Hvis man skal ut på langtur nedover i Europa i sommer og man vilvære helt sikker på at AC'n funker som den skal hele veien så kan man jo ta slik service som måler mengden gass, etterfyller og tørker anlegget. Men dette er noe man bør gjøre ei god stund før man skal på tur for, det er akkurat under en slik service man KAN lage en liten lekkasje som eventuelt skaper problemer, men det skjer over tid og selvfølgelig når man trenger ac'n mest.
Og til sist, det finnes forskjellige typer AC anlegg med forskjellige gasser, ikke alle bruker R134a. Spesielt ikke nyere biler.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300