Fjør og demperkombinasjoner på Saab 9-5

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
N1612
Medlemsnummer: N1612
Bil: 9-5 Estate HPT
Sted: Oslo

Fjør og demperkombinasjoner på Saab 9-5

Legg inn av N1612 » 26 mai 2009, 08:52

Har idag standard sportchassi på min MY 2005 Estate og opplever at dette gir for mye båtfølelse. Bilen er kjørt 75K.
Jeg har trålet gjennom topics om emnet på forumet og ser at folk benytter kombinasjoner fra:
H&R/Eibach/Bilstein/Koni
Ser også at endel kjører med standard sportchassiet levert av Sachs men hvor det er oppgradert med enten fjører eller dempere fra leverandørene over. Mitt inntrykk hva gjelder komfort vs veiholdning så kan dette rangeres slik:

H&R/Bilstein sprint: Det stiveste alternativet. Tar det meste av konforten ut av bilen. Demperne er rock solid og det eneste som holder bak i lengden på 9-5 estate.

Eibach prokit: Gir noe mer komfort enn fjørene fra H&R, men stivere og mer agile enn standard fjørene fra Sachs

Koni justerbare: Mulighet for individuell justering av fastheten i demperen, men mange melder om at demperen ikke holder

Koni FSD. Populær demper men ikke særlig mye nevnt på dette forumet. Demperen er ikke anbefalt sammen med overnevnte senkefjører fra H&R og Eibach til 9-5. Noen som har erfaringer med disse demperne montert med senkefjører ?

Vil den beste kombinasjonen mellom veiholdning/komfort og holdbarhet være å montere Eibach prokit med bilstein dempere bak og koni justerbare foran ?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fjør og demperkombinasjoner på Saab 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 26 mai 2009, 14:09

Selv har jeg Bilstein sport og aero fjærer, kombinert med alle powerflexforingene som er å få, Quife differensial som får kraften i bakken og kurerer understyring ved pådrag, og SAS krengestag som er en god del kraftigere enn originalt. Bilen er absolutt brukbar i sving og kan provoseres hardt uten å bli vanskelig (det har etterhvert blitt en del testing og svette passasjerer, da jeg i begynnelsen var litt skeptisk til hvordan den ville bli å kjøre opp mot slippgrensa med så kraftige krengehemmere. Skepsisen er avblåst.). Komforten er brukbar, men klart stivere enn originalt. Da den ikke er lavere enn en std aero så kommer jeg fram overalt hvor jeg ellers ville ha kommet fram. Jeg har forøvrig understellet som kom i 2002, så det blir likt som i din bil.

Jossva her på forumet har en estate fra 99 med Koni FSD, aero fjærer og powerflex. Han skal snart montere SAS krengestag han også, så da får vi også prøvd den kombinasjonen. Han skriver sikkert om det etterhvert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 01 jun 2009, 21:39

Hvis du er redd for å gi avkall på komforten så er det stivere fjærer som tar knekken på den. Stivere dempere gir faktisk bedre komfort (og veigrep på kjøpet ;) ). Jeg kjører som Ingvar også med standard sportschassi-fjærer og Bilstein sport dempere.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jossva N1079
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 1079
Navn: Jostein
Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
Sted: Stjørdal

Legg inn av Jossva N1079 » 02 jun 2009, 18:34

Jeg har som Ingvar allerede har nevnt M99 Estate med Koni FSD og standard sportchassi fjærer pluss Powerflex foringer på alle plasser der det å få tak i. Kjører på 17' felger på sommerdekk. Nå er det montert SAS krengestag i tillegg og bilen er blitt mye bedre når det gjelder krenging. Tidligere stod de originale krengehemmerne med nokså slitte foringer så forandringen var nokså stor. Vil man ha en bil som er enda stivere, så vil vel Gule Koni eller Bilstein Sport være tingen. Min er passe stiv til å være familiebil, men har ikke rukket å kjøre så mye ennå med de nye krengehemmerne så hvis noen er interessert kan jeg evt følge opp dette innlegget senere når jeg har mer erfaring.
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jun 2009, 22:35

Ellers er det rimelig stor forskjell på det gamle og det nye (kom i 2002) understellet, spesielt styreresponsen er det stor forskjell på (de nye er klart bedre).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
N1612
Medlemsnummer: N1612
Bil: 9-5 Estate HPT
Sted: Oslo

Legg inn av N1612 » 03 jun 2009, 13:03

Takk for alle tilbakemeldinger !
Jeg har nå fått montert Eibach pro-kit. De orginale sportsdemperne fra Sachs står fremdeles på, men etter pro-kit monteringen er listen med demper kandidater mer begrenset (Eibach pro-damper, Koni sport eller Bilstein Sprint).

Jeg var jo redd for at disse fjærene skulle ødelegge for mye på komforten, men jeg oppleverer å ha samme komfort nå som på orginal sportsfjærene samtidig som jeg har fått en bil med langt bedre kjøreegenskaper og veiholdning. Start og stopp uten noisediving, "båtfølelsen" merker jeg lite til, bedre retningstabilitet og mindre krenging (Krenging har egentlig ikke plaget meg i standard oppsettet). Kort oppsumert føles det som å ha fått en mer moderne bil :D

Neste oppgradering blir powerflex rundt om pluss nye dempere. Jeg er jo amatør på omdrådet, men ville tro at en relativt stivere demper ville skape mere slag og dunkelyder ved forsering av krappe humper/hull og kanter. Dette ønsker jeg egentlig ikke å introdusere når jeg setter på nye dempere. Hvilken endring i kjøreopplevelse vil jeg få ved å bytte ut sachs demperene med de ovennevnte variantene ?

Setter stor pris på alle tilbakemeldigner

Svar