Generell pratetråd
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Generell pratetråd
Da sitter jeg å trykker på min nye minibærbare pc som jeg skal bruke til bilprogramering mm
Acer Aspire One 751h med 11.6" skjerm og 8 timers batteritid (sikkert skrytetall men alikevel)
Acer Aspire One 751h med 11.6" skjerm og 8 timers batteritid (sikkert skrytetall men alikevel)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
grattis... kjøpt med linux eller windows?Tor N12 skrev:Da sitter jeg å trykker på min nye minibærbare pc som jeg skal bruke til bilprogramering mm
synes de der "netbook" pc'ene blir for treg med windows, men er vel smak og behag...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Ble med Windows XP... programmene jeg bruker opp mot bilen krever dette.. og det er vel omtrent det eneste den skal brukes til så da får det bare være. Man blir ikke skremt av hastigheten nei men den duger daAndrew N1328 skrev: grattis... kjøpt med linux eller windows?
synes de der "netbook" pc'ene blir for treg med windows, men er vel smak og behag...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
- Skavold
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
XP fungerer jo ypperlig på slike maskiner som det der, så det ville ikke jeg sett på som noe stress.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Kontakt:
Jojo, såklart det fungerer bra, men hakket kjappere med linux
men skjønner problematikken med software osv... hvis man er litt "nerd" så kan man alltids kjøre xp virtuelt via WMWare
men skjønner problematikken med software osv... hvis man er litt "nerd" så kan man alltids kjøre xp virtuelt via WMWare
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
- Skavold
- 2.0 bar
- Kontakt:
Den store hastighetsfordelen man finner i enkelte Linux-distroer kontra XP må være oppstartstid. Men det er vel mye å hente der også med de rette tweakene til XP, uten at jeg har så mye erfaring med det.
Og litt nerding skader ingen!
- steff
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1125
- Navn: Stefan Hansen
- Bil: 9000 cse 2.3 T
- Sted: Drammen
Mindows vista er en værsting på dette.. aldri hatt et program som tar så inni %¤#/#¤%# lang tid på oppstart, linux på neste pcSkavold skrev:Den store hastighetsfordelen man finner i enkelte Linux-distroer kontra XP må være oppstartstid. Men det er vel mye å hente der også med de rette tweakene til XP, uten at jeg har så mye erfaring med det.
- Eirik
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Kan jo prøve win7. Skal vel være litt kjappere oppstart, men mye kjappere OS generelt.
25 Year anniversary of Saab 9000
- Skavold
- 2.0 bar
- Kontakt:
Ja, W7 er herlig. Mye raskere enn Vista, både i oppstart og bruk
- steff
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1125
- Navn: Stefan Hansen
- Bil: 9000 cse 2.3 T
- Sted: Drammen
Hmm..W7 vurderes sterkt, men hvordan er det i forhold til linux?
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Kontakt:
Du kan engentlig ikke direkte sammenligne linux og windows, da linux er mye vanskligere å bruke men også mer stabilt og kjappere...
Fikk dette bevist da jeg installerte SlackWare Linux på ene pc'en min, den hadde kjørt 2000/XP før og hadde maks uptime på 12 timer, den var rett å slett ustabil, mens med SW Linux hadde den før et strømbrudd uptime på ca 1000 dager... Enough Said..
Annen ting er jo at visse effekter og slikt som først kom i windows verdnen med vista, kom for 8-9 år siden i linux-verdnen.. Ta DreamScene for eksempel
Windows 7 er bra, men de har endel arbeid med filsystem/mappestruktur igjen, noe er galt der...
Fikk dette bevist da jeg installerte SlackWare Linux på ene pc'en min, den hadde kjørt 2000/XP før og hadde maks uptime på 12 timer, den var rett å slett ustabil, mens med SW Linux hadde den før et strømbrudd uptime på ca 1000 dager... Enough Said..
Annen ting er jo at visse effekter og slikt som først kom i windows verdnen med vista, kom for 8-9 år siden i linux-verdnen.. Ta DreamScene for eksempel
Windows 7 er bra, men de har endel arbeid med filsystem/mappestruktur igjen, noe er galt der...
- Eirik
- Overload!!!
En ting som irriterer meg med vista er at det ikke finnes noen "opp" knapp når man skal bla i mapper osv. Jeg synes hele den navigasjonsdriten er søppel i vista. Mildt sagt ubrukelig på laptop.
- Skavold
- 2.0 bar
- Kontakt:
Eirik: Det er jo et minimalt problem, egentlig. Bare trykk på modermappen i adressefeltet i stedet, som pilene anviser ...
- Eirik
- Overload!!!
Men likefult et problem. Gamle funka best imo. Never change a winning team, heter det vel
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Ja, da var vi tilbake fra Sweden Rock Festival. Vi satte av sted 4 stykker forrige søndag, og var på plass i Sølvesborg utpå mandagen. Vi rakk selvsagt en liten svingom innom Trollhättan og saabmusèet på veien. Så var det overnatting i Sølvesborg til tirsdag, da festivalen satte i gang og vi inntok caravancampen.
Fikk med meg utrolig mange bra konserter; Heaven & Hell, Immortal, Europe, Foreigner, In Flames, Journey, ZZ Top, Twisted Sister, Dream Theater, Hammerfall, Motörhead, og en del andre mindre kjente band.
ZZ Top, Heaven & Hell og Motörhead var selvsagt en stor opplevelse å få se, det glemmer jeg ikke tidlig.
Likevel må jeg si at In Flames tok kaken (spesielt showmessig), aldri har jeg sett/hørt så mye lyd, lys, flammer og fyrverkeri på en gang. Ellers tok selvsagt Europe-konserten helt av på stemning, i og med at "alle" svensker kan sangene deres.
Utenom det hadde vi en knallhelg på caravancampen med lassevis av alkohol og stort sett ok vær. Så får det heller våge seg at 9-5an min måtte slite seg av gårde totalt 2250 km tur/retur med 6 meter campingvogn på slep, bare for å ta kvelden med 5 mil igjen til Bergen. Heldigvis var NAF grei og dro oss med til merkeverksted der to av karene i reisefølget mitt jobber, og der fikk vi parkert bilen og lånt ny til å dra vognen hjem med. Ny bensinpumpe til Saaben er for øvrig på vei fra SP. Alt tatt i betraktning er vel det som småproblemer å regne på en sånn tur.
Nå står bare en ting i hodet mitt; neste caravantur til NorwayRock i Kvinesdal og MANOWAR!
Edit: Et par bilder...
Klar for avreise (i bakgrunnen ser man bilen som egentlig skulle dra, men den fikk motorhavari uken før):
Endelig fremme:
Hovedscenen før ZZ:
ZZ Top:
Fikk med meg utrolig mange bra konserter; Heaven & Hell, Immortal, Europe, Foreigner, In Flames, Journey, ZZ Top, Twisted Sister, Dream Theater, Hammerfall, Motörhead, og en del andre mindre kjente band.
ZZ Top, Heaven & Hell og Motörhead var selvsagt en stor opplevelse å få se, det glemmer jeg ikke tidlig.
Likevel må jeg si at In Flames tok kaken (spesielt showmessig), aldri har jeg sett/hørt så mye lyd, lys, flammer og fyrverkeri på en gang. Ellers tok selvsagt Europe-konserten helt av på stemning, i og med at "alle" svensker kan sangene deres.
Utenom det hadde vi en knallhelg på caravancampen med lassevis av alkohol og stort sett ok vær. Så får det heller våge seg at 9-5an min måtte slite seg av gårde totalt 2250 km tur/retur med 6 meter campingvogn på slep, bare for å ta kvelden med 5 mil igjen til Bergen. Heldigvis var NAF grei og dro oss med til merkeverksted der to av karene i reisefølget mitt jobber, og der fikk vi parkert bilen og lånt ny til å dra vognen hjem med. Ny bensinpumpe til Saaben er for øvrig på vei fra SP. Alt tatt i betraktning er vel det som småproblemer å regne på en sånn tur.
Nå står bare en ting i hodet mitt; neste caravantur til NorwayRock i Kvinesdal og MANOWAR!
Edit: Et par bilder...
Klar for avreise (i bakgrunnen ser man bilen som egentlig skulle dra, men den fikk motorhavari uken før):
Endelig fremme:
Hovedscenen før ZZ:
ZZ Top:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1